Skalenhandbuch Drei-Länder-Studie (DLS) 1978/79 von Helmut Fend: Dokumentation der Erhebungsinstrumente für Schülerinnen und Schüler sowie für Lehrkräfte

Research output: Working paperResearch communication reportsResearch

Authors

  • Christine Schmid
  • Julia Dohrmann
  • Tobias Feldhoff
  • Brigitte Steinert
  • Sebastian Wurster
  • Eckhard Klieme
The Drei-Länder-Studie (DLS) by Helmut Fend is a school achievement study carried out in 1978/79 on behalf of the Ministries of Education of Hessen, North Rhine-Westphalia and Lower Saxony. The original aim of the study was to compare comprehensive schools with schools of the traditional school system. The present technical report documents the survey instruments of a newly prepared data set, which comprises the assessment and testing of pupils from grade 9 and their teachers. This data set enables more in-depth analyses of school and teaching quality, taking into account the social and performance-related composition of pupils at school and class level (heterogeneity) as well as teaching and learning related attitudes of teachers. The survey focused on data on instruction in English and mathematics, including corresponding subject-specific performance tests, different attitudes of teachers, class and school climate, and social background characteristics of pupils, their achievement anxieties, attributions and aspirations, and parental support.
Original languageGerman
Place of PublicationFrankfurt am Main
PublisherLeibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation - DIPF
Number of pages450
Publication statusPublished - 2019
Externally publishedYes

Recently viewed

Researchers

  1. Jutta Boye

Publications

  1. Schulbasierte Achtsamkeitsprogramme mit Kindern und Jugendlichen
  2. Sustainability Balanced Scorecard
  3. Lagged effects in the Balanced Scorecard - Case Study
  4. Unterwegssein und die Fraglichkeit des Bleibens
  5. Ecological and social outcomes of urbanization on regional farming systems
  6. 'Ins Nichts mit dir zurück, Herr Prinz von Homburg, ins Nichts, ins Nichts!' Heldentum, Grazie und Männlichkeit in Kleists Über das Marionettentheater und Prinz Friedrich von Homburg
  7. Transindividuality
  8. Wer? Wie? Was? Analyse didaktischer Materialien für Popmusik in der Grundschule
  9. Explore, engage, empower
  10. Finnish Pipunculidae (Diptera) studies Part I
  11. Variation in nectar quality across 34 grassland plant species
  12. Relevanz von NSO-Heterocyclen in niedersächsischen Fließgewässern
  13. "Mit einem Lineal kann man messen"
  14. Mit KI im Deutschunterricht schreiben – Impulse für Lehrer*innen für den Unterricht in der Zukunft
  15. Technik, die begeistert oder: Mimesis und Habitus
  16. From hashtag to cashback
  17. The impact of political leaders' profession and education on reforms
  18. Die Entwicklung der Länderpolizeien
  19. Mitya Churikov
  20. Electrooxidation Combined with Ozonation in Hospital Laundry Effluents Treatment
  21. Die Zeitsensibilität der Menschen und die Zeitregime des Alterns
  22. The Relationship Between Theory and Practice in Vocational Education:
  23. Genesis and dating of Late Pleistocene-Holocene soil sediment sequences from the Lüneburg Heath, Northern Germany
  24. Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser?
  25. Die mediale Sozialisation von Kindern und Jugendlichen
  26. German works councils and productivity
  27. Wie sind Russlands Menschenrechte noch zu retten?
  28. Bürgerbeteiligung mittels Fotovoltaikgenossenschaften
  29. §§ 9 -13 WindSeeG (Zentrale Voruntersuchung von Flächen)
  30. Praeventive Notfallerkennung auf Basis probabilistischer und beschreibungslogischer Auswertung verteilter Sensornetze
  31. § 395
  32. Longitudinal prediction of primary school children's COVID-related future anxiety in the second year of the pandemic in Germany
  33. Inter-charity competition under spatial differentiation
  34. Gobernanza global y evolución de las energías renovables en el sur
  35. Entrepreneurial Investing