MindMatters: ein Programm zur Förderung der psychischen Gesundheit in Schulen der Sekundarstufe 1 ; deutschsprachige Adaptation und Ergebnisse des Modellversuchs

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

  • M. Franze
  • Rüdiger Meierjürgen
  • Peter Paulus
  • I. Abeling
  • M. Rottländer
  • R. Gerdon
Vorgestellt wird die deutschsprachige Adaptation des australischen Programms MindMatters zur Förderung der psychischen Gesundheit in Schulen (Sek. I). Die externe Evaluation beinhaltete u. a. ein fragebogengestütztes Pre-Post-Design (Messabstand: 1 Jahr). Im Sinne des Programms ist bei den befragten 633 Lehrkräften v.a. eine bessere Einschätzung der Schulqualität und der gemeinsamen Vorstellungen von Schülern, Lehrkräften und Eltern zu berichten. Die befragten 4019 Schüler nehmen ihre Schule in stärkerem Maß als Ort wahr, an dem sie lernen, mit Konflikten umzugehen und der über eindeutige Verhaltensregeln verfügt. Die berichteten Effektstärken sind jedoch als klein zu bezeichnen. Die Wirkung des Programms wird zudem von 2 Faktoren maßgeblich beeinflusst: der Teilnahme an schulspezifischen Fortbildungen und der Einbindung in Netzwerke schulischer Gesundheitsförderung. MindMatters fördert z. T. und unter bestimmten für das Programm förderlichen Bedingungen die psychische Gesundheit. In diesem Zusammenhang stellen die Ergebnisse insbesondere die Notwendigkeit von Fortbildungen für MindMatters-Schulen heraus.
Translated title of the contributionMindMatters: A programme for the advancement of mental health in lower secondary school children. 1. German language adaptation and results of a model investigation
Original languageGerman
JournalPrävention und Gesundheitsförderung
Volume2
Issue number4
Pages (from-to)221-227
Number of pages7
ISSN1861-6755
DOIs
Publication statusPublished - 11.2007

Recently viewed

Researchers

  1. Martin Wendt

Publications

  1. A flexible global warming index for use in an integrated approach to climate change assessment
  2. A cascade regulator using Lyapunov's PID-PID controllers for an aggregate actuator in automotive applications
  3. Export Boosting Policies and Firm Performance
  4. The dynamics of prioritizing
  5. Effekte unterschiedlicher Kollaborationsskripte in chatbasiertem Computer-Supported Collaborative Learning am Beispiel von Lernprotokollen
  6. Development and prospects of degradable magnesium alloys for structural and functional applications in the fields of environment and energy
  7. Comparative effectiveness of guided internet-based stress management training versus established in-person group training in employees – study protocol for a pragmatic, randomized, non-inferiority trial
  8. An Adaptive Two-Stage Observer in the Control of a New Electromagnetic Valve Actuator for Camless Internal Combustion Engines
  9. Conception and analysis of Cascaded Dual Kalman Filters as virtual sensors for mastication activity of stomatognathic craniomandibular system
  10. Heterogenitätssensible Hochschullehre
  11. Climate-smart socially innovative tools and approaches for marine pollution science in support of sustainable development
  12. A Unified Contextual Bandit Framework for Long- and Short-Term Recommendations
  13. Robust Control as a Mathematical Paradigm for Innovative Engineering Applications
  14. Illegal Migration in Postfordism
  15. Class size, student performance and Tiebout bias
  16. Solution for the direct kinematics problem of the general stewart-gough platform by using only linear actuators’ orientations
  17. Hommage to the unknown viewers
  18. Life satisfaction in Germany after reunification: Additional insights on the pattern of convergence
  19. Exploring Affective Human-Robot Interaction with Movie Scenes
  20. Image, Process, Performance, Machine
  21. Mathematik als Fremdsprache?
  22. About the Sense of Useless Software
  23. Extraterritorial Asylum Processing. The Libya-Niger Emergency Transit Mechanism
  24. Frame-based Optimal Design
  25. Assessment of age-correlated occupational strain as a prerequisite for age-appropriate work organization