MindMatters: ein Programm zur Förderung der psychischen Gesundheit in Schulen der Sekundarstufe 1 ; deutschsprachige Adaptation und Ergebnisse des Modellversuchs

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

  • M. Franze
  • Rüdiger Meierjürgen
  • Peter Paulus
  • I. Abeling
  • M. Rottländer
  • R. Gerdon
Vorgestellt wird die deutschsprachige Adaptation des australischen Programms MindMatters zur Förderung der psychischen Gesundheit in Schulen (Sek. I). Die externe Evaluation beinhaltete u. a. ein fragebogengestütztes Pre-Post-Design (Messabstand: 1 Jahr). Im Sinne des Programms ist bei den befragten 633 Lehrkräften v.a. eine bessere Einschätzung der Schulqualität und der gemeinsamen Vorstellungen von Schülern, Lehrkräften und Eltern zu berichten. Die befragten 4019 Schüler nehmen ihre Schule in stärkerem Maß als Ort wahr, an dem sie lernen, mit Konflikten umzugehen und der über eindeutige Verhaltensregeln verfügt. Die berichteten Effektstärken sind jedoch als klein zu bezeichnen. Die Wirkung des Programms wird zudem von 2 Faktoren maßgeblich beeinflusst: der Teilnahme an schulspezifischen Fortbildungen und der Einbindung in Netzwerke schulischer Gesundheitsförderung. MindMatters fördert z. T. und unter bestimmten für das Programm förderlichen Bedingungen die psychische Gesundheit. In diesem Zusammenhang stellen die Ergebnisse insbesondere die Notwendigkeit von Fortbildungen für MindMatters-Schulen heraus.
Translated title of the contributionMindMatters: A programme for the advancement of mental health in lower secondary school children. 1. German language adaptation and results of a model investigation
Original languageGerman
JournalPrävention und Gesundheitsförderung
Volume2
Issue number4
Pages (from-to)221-227
Number of pages7
ISSN1861-6755
DOIs
Publication statusPublished - 11.2007

Recently viewed

Researchers

  1. Peter Leonhard

Publications

  1. Overyielding in experimental grassland communities - Irrespective of species pool or spatial scale
  2. An InfoSpace Paradigm for Local and ad hoc Peer-to-Peer Communication
  3. Tree cover mediates the effect on rapeseed leaf damage of excluding predatory arthropods, but in an unexpected way
  4. Exploring Affective Human-Robot Interaction with Movie Scenes
  5. Interplay of formative assessment and instructional quality—interactive effects on students’ mathematics achievement
  6. Using Large N Longitudinal Comparison to Explain Political Recruitment in Changing Democracies
  7. Where are we with? A dialectical theory on innovation
  8. Control of Permanent Magnet Synchronous Motors for Track Applications
  9. Integrating methods for ecosystem service assessment
  10. Søren Kierkegaard in deutscher Sprache
  11. Can management-sponsored non-binding remuneration votes shape the executive compensation structure?
  12. Enforcement concepts and strategies in the EU
  13. Diffusion of the Balanced Scorecard
  14. Perceptions of Organizational Downsizing
  15. Proceedings SMC 2016
  16. A new and benign hegemon on the horizon?
  17. Formative Assessment in Mathematics Instruction
  18. Use of lignins from sugarcane bagasse for assembling microparticles loaded with Azadirachta indica extracts for use as neem-based organic insecticides
  19. What is normal?
  20. Small-scale soil patterns drive sharp boundaries between succulent "dwarf" biomes (or habitats) in the arid Succulent Karoo, South Africa
  21. ETL ensembles for chunking, NER and SRL
  22. Ensuring tests of conservation interventions build on existing literature
  23. Preference and willingness to pay for meat substitutes based on micro-algae
  24. What has gone wrong with application development? Who is the culprit?
  25. Design It!
  26. Can isometric testing substitute for the one repetition maximum squat test?