Implementing aspects of inquiry-based learning in secondary chemistry classes: a case study

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

Although inquiry-based learning (IBL) has been a component of the Austrian curricula for chemistry for several years, it is implemented only rarely in schools. Even after attending a workshop-series regarding IBL teachers stated to not feel confident to implement IBL in their own classes. The professional development programme presented in this article aims to support teachers in gaining both experience and expertise in planning, applying and reflectingIBL in the framework of a Lesson Study. In collaboration with three chemistry teachers, a case study was conducted to identify useful structural elements as well as scaffolding strategies when implementing IBL in secondary chemistry classes. In addition, it is investigated in how far the professional development programme influences the teachers’ concept of IBL, their professional knowledge and skills, as well as their attitude towards IBL. In this article, the IBL units as well as the Lesson Study processare described in detail. The participating chemistry classes are characterised briefly and methods of data collection and data analysis are presented. Moreover, insights into first results are provided
Original languageEnglish
Title of host publicationElectronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. : Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 18
EditorsOdilla Finlayson, Eilish McLoughlin, Sibel Erduran, Peter Childs
Number of pages10
Place of PublicationDublin, Ireland
PublisherDublin City University
Publication date2018
Pages2344-2353
ISBN (electronic)978-1-873769-84-3
Publication statusPublished - 2018
Externally publishedYes

Bibliographical note

(co-ed. Iva Stuchlíková and Robert Evans)

Links

Recently viewed

Publications

  1. Nahtstellen nachhaltigen globalen Lernens - Philosophieren als (neue) Aufgabe von Unterricht
  2. Green Software and Green Software Engineering–Definitions, Measurements, and Quality Aspects
  3. Audio/Video-Sampler: Authentische Filmsequenzen und Hörmaterialien für Englisch ab Klasse 8
  4. Die Bedeutung des Stakeholderdialogs für die Nachhaltigkeitskommunikation von Unternehmen
  5. Stakeholder and citizen involvement for Water Framework Directive implementation in Spain
  6. Citizen Linguistics: Spracheinstellungsforschung online. Das Beispiel der Schweizer Dialekte
  7. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione
  8. Die EuErbVO und das neue Privileg in internationalen Erbfällen nach Art. 913 Abs. 3 Code civi
  9. Effects of plyometric training on postural control in static and dynamic testing situations
  10. Repeated sampling detects gene flow in a flightless ground beetle in a fragmented landscape
  11. Media-Educational Habitus of Future Educators in the Context of Education in Day-Care Centers
  12. Politisierung des Rechts und Verrechtlichung der Politik durch das Bundesverfassungsgericht?
  13. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  14. Sprechen, Schreiben, Programmieren. Digitalisierung alter Kulturtechniken oder digitale Kultur?
  15. Rhetorische und phonetische Einflussfaktoren auf die Qualität von Telefonverkaufsgesprächen
  16. Professionalisierung von Lehrpersonen für Forschendes Lernen - Herausforderungen und Grenzen
  17. Die Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schüler/-innen am Beispiel eines Sachtextes
  18. Social theatre as a tool for environmental learning processes: a case study from Madrid, Spain
  19. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als orientierendes Konzept für die Arbeit von Kitas
  20. Nachhaltigkeitskommunikation bezogen auf Bildungsinstitutionen für Kinder unter sechs Jahren
  21. Kompetenzorientierter Umgang mit Normabweichungen beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch
  22. Improving Deficiencies? Historical, Anthropological, and Ethical Aspects of the Human Condition
  23. Lexikalische Erwerbsstrategien auf der Basis primärsprachenunterrichtlicher Wortschatzarbeit
  24. "Auschwitz drängt uns auf einen Fleck": Judendarstellung und Auschwitzdiskurs bei Martin Walser
  25. Zukünftiges Engagement der Studierendeninitiative Greening the University - wie es weiter geht