Empathy and Donation Behavior Toward Happy and Sad Chimpanzees

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Past research indicates a moderate but robust relationship between human empathy and empathy toward animals. Further, it has been shown that human empathy is associated with more positive attitudes toward animals. What has not been researched, however, is human- and animal-directed empathy in combination with actual animal-directed helping behavior. Here, we report two studies with which we begin to fill this gap by assessing human trait and affective state empathy toward sad and happy chimpanzees and subsequent donations to a chimpanzee conservation project. Both studies involved between subject designs and college students samples, with study 1 (n = 405) having been an online study and study 2 (n = 121) having been conducted in a controlled laboratory environment. In study 1, we used a probabilistic donation measure, whereas in study 2, participants could actually donate some of their participation fee. Although our results show that neither human trait nor animal-directed state empathy predicted donation behavior, we found that moral attitudes as well as past donations were predictive of probabilistic donation behavior. Interestingly, happy and sad chimpanzees elicited equally high monetary donations. We discuss our results in light of the potentially different underlying mechanisms that trigger animal-directed helping behavior.
Original languageEnglish
JournalHuman-Animal Interaction Bulletin
Volume2
Issue number2
Pages (from-to)1-20
Number of pages20
ISSN2333-522X
Publication statusPublished - 2014

    Research areas

  • Business psychology - chimpanzees, donations, emotions, empathy, helping behavior

Recently viewed

Publications

  1. Demokratie und Differenz - Ein Beispiel, Demokratie zu gestalten
  2. Effect of Welding Speed on Friction Stir Welds of PM2000 Alloy
  3. Manifestationen der Demokratie? Von Sprechakten zu Körperakten
  4. Abschätzung der flächenhaften Verteilung der nassen Deposition
  5. Lernwerkstatt "Mensch" – von den Fragen der SchülerInnen ausgehen
  6. New media as facilitators and tools of (popular) music education
  7. Parlamentarische Minderheitenrechte in Zeiten der Polarisierung
  8. Is Code Law? Kritik in Zeiten algorithmischer Gouvernementalität
  9. Diversitätsgerechte und digitale Lehre - Chance oder Widerspruch?
  10. Estimation of spatial distribution of wet deposition in Germany
  11. Chemicals in the environment - The need for a clear nomenclature
  12. Der Einfluss von Armut und Reichtum auf die Lebenszufriedenheit
  13. Förderung mathematisch begabter Kinder im mittleren Schulalter
  14. Wissenschaft und Öffentlichkeit im Zeichen der Digitalisierung
  15. Emotionen, Anerkennung und Macht in stationären Erziehungshilfen
  16. Productive Transformations and Bilateralism in the Semi-Periphery
  17. Crew Resource Management Training Within the Automotive Industry
  18. Erweitere Handlungsspielräume im Bereich der Jugendgerichtshilfe
  19. Kinder- und Jugendliteratur in der Ausbildung von Englischlehrern
  20. Bias-corrected estimation for speculative bubbles in stock prices
  21. Die Karl-Franzens Universität Graz auf dem Weg zur Nachhaltigkeit
  22. Schlussüberlegungen zum Zusammenhang von Konsum und Massenkultur
  23. Digitale, hochschulübergreifende Vernetzung durch Virtual Exchange
  24. The diffusion of sustainable family farming practices in Colombia
  25. Parlamentarismus vor dem Hintergrund der europäischen Integration
  26. Formative Dimensions for Green and Sustainable Chemical Education
  27. Structuring multiple perspectives in environmental decision-making
  28. Relevanz von NSO-Heterocyclen in niedersächsischen Fließgewässern
  29. Außervertragliche Haftung der EG, Verhältnis zum nationalen Recht