Einflüsse von Merkmalen des Testsystems und Schulkontextfaktoren auf die Akzeptanz und Rezeption von zentralen Testrückmeldungen durch Lehrkräfte

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The states of the Federal Republic of Germany implemented educational standards and mandatory testing for controlling and improving the quality of public schooling. The success of this reform highly depends on teachers’ acceptance and sensemaking of external feedback data. A theoretical model suggests that features of the testing system and institutional context factors on the system level and the school level moderate teachers’ interpretation and usage of school performance feedback. A preliminary cross-country teacher survey revealed differences in teacher acceptance of external testing feedback between two German states with different approaches to mandatory testing. This paper aimed at testing if the country difference remains stable when analyzing a larger sample size (n = 1,777) and controlling for more contextual factors on the school level (test subjects, tracking, teacher cooperation, discussion of performance feedback in faculty meetings). Multiple regression analyses and a multivariate analysis of variance and covariance approved the difference in teachers’ perspective on curricular validity, diagnostic usage and negative consequences of mandatory testing between the two German states. The paper eventually discusses to what extent the states’ testing system and other institutional context variables account for the differences in teachers’ view on performance feedback data.
Translated title of the contributionImpact of mandatory testing system and school context factors on teachers’ acceptance and usage of school performance feedback data
Original languageGerman
JournalJournal for Educational Research Online
Volume3
Issue number2
Pages (from-to)62-93
Number of pages32
Publication statusPublished - 2011
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Der Diplom Studiengang Wirtschaftsrecht, Stand und Perspektiven
  2. Stephan Stein & Sören Stumpf. 2019. Muster in Sprache und Kommunikation. Eine Einführung in Konzepte sprachlicher Vorgeformtheit (Grundlagen der Germanistik 63). Berlin: Erich Schmidt. 280 S.
  3. Die Energieversorgung in Deutschland und die Rolle der Steinkohle
  4. Die Zügelführung aus dem Sitz heraus
  5. Periods of recent dune sand mobilisation in Cuddalore, Southeast India
  6. Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung
  7. Themenkonstitution des Sport- und Bewegungsunterrichts
  8. Trick 17: Mediengeschichten zwischen Zauberkunst und Wissenschaft
  9. The New Age of Electronic Dance Music and Club Culture
  10. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  11. "Voller Gnade und Wahrheit"
  12. Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte
  13. Kritische Kriminologie und Sicherheit, Staat und Gouvernementalität
  14. Poetry-Slam-Texte als Lernimpulse
  15. Die Kultur der 30er und 40er Jahre
  16. Medien, Krieg, Geschlecht
  17. Firm leadership and the gender pay gap
  18. Instrumente parlamentarischer Kontrolle der Exekutive in westlichen Demokratien
  19. Unzeitgemäße Techniken. Historische Narrative künstlerischer Verfahren, (Interdependenzen. Die Künste und ihre Techniken, 4), (Hg.) Bushart, Magdalena - Haug, Henrike - Stallschus, Stefanie: Köln, Böhlau 2019
  20. Ingenieurökologische Sanierungsansätze für den Bederkesaer See
  21. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione
  22. Zur Vereinbarkeit rationalistischer und kulturalistischer Ansätze in der Politikwissenschaft