Do employers have more monopsony power in slack labor markets?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article confronts monopsony theory’s predictions regarding workers’ wages with observed wage patterns over the business cycle. Using German administrative data for the years 1985 to 2010 and an estimation framework based on duration models, the authors construct a time series of the labor supply elasticity to the firm and estimate its relationship to the unemployment rate. They find that firms possess more monopsony power during economic downturns. Half of this cyclicality stems from workers’ job separations being less wage driven when unemployment rises, and the other half mirrors that firms find it relatively easier to poach workers. Results show that the cyclicality is more pronounced in tight labor markets with low unemployment, and that the findings are robust to controlling for time-invariant unobserved worker or plant heterogeneity. The authors further document that cyclical changes in workers’ entry wages are of similar magnitude as those predicted under pure monopsonistic wage setting.

Original languageEnglish
JournalIndustrial and Labor Relations Review
Volume71
Issue number3
Pages (from-to)676-704
Number of pages29
ISSN0019-7939
DOIs
Publication statusPublished - 01.05.2018

    Research areas

  • Economics - monopsony power, business cycle, wage cyclicality

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Computing Consumer Sentiment in Germany via Social Media Data
  2. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  3. Which Institutional Investors Drive Corporate Sustainability?
  4. Toward a better understanding of the mindsets of negotiators
  5. The opportunity development process of nascent entrepreneurs
  6. Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch-polnischen Kontext
  7. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  8. Recent research and developments on wrought magnesium alloys
  9. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  10. Non-invariance? An Overstated Problem With Misconceived Causes
  11. Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten (Nawi-In)
  12. Nationale und internationale Kooperationen und Dissemination
  13. Medienentwicklung und Medienpädagogik: Künstliche Intelligenz
  14. Media use in Germany around the attacks in the United States
  15. Latente Bewertungsmuster in komplexen Entscheidungsprozessen
  16. Eine strukturelle Version der Theorie der Statusinkonsistenz
  17. Eigene Wege entdecken - Das Linzer Konzept der Klassenführung
  18. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  19. Convergence of adaptive learning and expectational stability
  20. Controlling invasive plant species in ecological restoration
  21. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  22. Armut und Gesundheit - Herausforderung für die Soziale Arbeit
  23. Action tendencies and characteristics of environmental risks
  24. Was haben kommunale Bildungslandschaften mit Bildung zu tun?
  25. Was bleibt? Einige Überlegungen zum Medienereignis WikiLeaks
  26. Vom Konzept zur Konzeption: Das Sozioökonomische Curriculum
  27. Transdisciplinary sustainability research in real-world labs
  28. Tackling the knowledge-action gap in sustainable consumption
  29. Putting sustainable chemistry and resource use into context
  30. Pre-service teachers’ beliefs about multilingualism in school
  31. Later Life Workplace Index: Validation of an English Version
  32. Kompetenzmessung in der Bildung für nachhaltige Entwicklung.
  33. Kita und Kommune - Partner für eine nachhaltige Energiewende
  34. I’m so sorry
  35. Global temporal typing patterns in foreign language writing
  36. Geschlechtsspezifische Differenzierung im Förderunterricht
  37. Freiwilliges Engagement im Kontext von Flucht und Migration
  38. Forschendes Lernen im Masterstudiengang Systems Engineering
  39. Die naturkundlichen Modelle von Leopold und Rudolf Blaschka
  40. Die Einführung der fachkundigen Stellungnahme bei der Ich-AG
  41. Didaktische Materialien im mathematischen Anfangsunterricht
  42. Bilanz von neun Jahren SINUS an Grundschulen in Deutschland
  43. Archival or perceived measures of environmental uncertainty?
  44. A systematic literature review of machine learning canvases
  45. "Wir Ärzte strebten nach Ruhe und schlängelten uns so durch"
  46. "Werkzeuge" des unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagements
  47. Unterricht gemeinsam planen, durchführen und nachbesprechen
  48. Understanding the gender gap in immigrant entrepreneurship