Debattieren im Unterricht: die Königsdisziplin der Gesprächsformen (10. Klasse)

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

Wenn Schülerinnen und Schüler kontinuierlich von Klasse 5 an besondere Gesprächsformen kennen gelernt und bei verschiedenen Anlässen und Themen immer wieder angewendet haben, haben sie eine gute Grundlage für die Königsform der Gesprächskunst, die Debatte. Debattieren können gehört mit zu den fundamentalen Befähigungen, um in unserem demokratischen Gemeinwesen mitreden und Verantwortung mit übernehmen zu können. Beim Debattieren wird insbesondere das Bewerten und Entkräften von Gegenargumenten geübt. In der Amerikanischen Debatte, die hier vorgestellt wird, üben die Teilnehmer ferner das Zuhören und durch die strengen Regeln auch Gesprächsdisziplin.
Original languageGerman
JournalSchulmagazin 5 - 10
Volume72
Issue number1
Pages (from-to)53-56
Number of pages4
ISSN0947-2746
Publication statusPublished - 2004

Recently viewed

Publications

  1. Fun and Military Games
  2. Concepts and Instruments for Facing the Challenges of Corporate Sustainability Management
  3. Multiscale analysis of thermoregulation in the human microvascular system
  4. A leverage points perspective on social networks to understand sustainability transformations
  5. Jonathan Swift, A modest proposal for preventing the children of poor people of Ireland from beeing a burden to their parents or the country, and for making them beneficial to the public
  6. Calendar
  7. Study Protocol
  8. Five priorities to advance transformative transdisciplinary research
  9. QALD-9-ES: A Spanish Dataset for Question Answering Systems
  10. Between morality and the law
  11. The Efficacy of a Web-Based Stress Management Intervention for Employees Experiencing Adverse Working Conditions and Occupational Self-efficacy as a Mediator
  12. Organizational Wrongdoing, Boundary Work, and Systems of Exclusion
  13. Das Alltagsmedium Blatt
  14. Participation for effective environmental governance? Evidence from Water Framework Directive implementation in Germany, Spain and the United Kingdom
  15. Digitalisierung in der Strahlentherapie 4.0
  16. Consumer Online Search Behavior
  17. Projektmentoring mit Schülerinnen-Roboterbau
  18. Das Unvermeidliche vermeiden
  19. Putting the Instructional Leadership-Student Achievement Relation in Context
  20. Uncharted risk measures for the management of sustainable mining
  21. In the Eye of the Beholder
  22. Fat or lean
  23. The diffusion of sustainable family farming practices in Colombia
  24. Benchmarking nesting aids for cavity-nesting bees and wasps
  25. Mentoring in Massive Open Online Courses - Eine Nutzenanalyse auf Basis des IS-Success-Modells
  26. Article 31 Application in Time
  27. Transformative education