Computing Consumer Sentiment in Germany via Social Media Data

Research output: Working paperWorking papers

Authors

Survey-based consumer confidence indicators are mostly reported with a
delay and are a result of time consuming and expensive consumer surveys.
In this study, to measure the current consumer confidence in Germany, we
develop an approach, in which we compute the consumer sentiment using
public Tweets from Germany. To achieve this goal we develop a new sentiment
score. To measure the consumer sentiment, we use text-mining tools and public
Tweets from May 2019 to August 2020. Our findings indicate that there is a
high correlation between the consumer confidence indicator based on survey
data, and the consumer sentiment that we compute using data from Twitter
platform. With our approach, we are even able to forecast the change in next
month’s consumer confidence.
Original languageEnglish
Place of PublicationHamburg
PublisherUniversität Hamburg
Number of pages12
Publication statusPublished - 2021

    Research areas

  • Economics - consumer sentiment, consumer confidence, twitter, sentiment analysis

Links

Recently viewed

Publications

  1. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  2. Which Institutional Investors Drive Corporate Sustainability?
  3. Toward a better understanding of the mindsets of negotiators
  4. The opportunity development process of nascent entrepreneurs
  5. Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch-polnischen Kontext
  6. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  7. Recent research and developments on wrought magnesium alloys
  8. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  9. Non-invariance? An Overstated Problem With Misconceived Causes
  10. Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten (Nawi-In)
  11. Nationale und internationale Kooperationen und Dissemination
  12. Medienentwicklung und Medienpädagogik: Künstliche Intelligenz
  13. Media use in Germany around the attacks in the United States
  14. Latente Bewertungsmuster in komplexen Entscheidungsprozessen
  15. Eine strukturelle Version der Theorie der Statusinkonsistenz
  16. Eigene Wege entdecken - Das Linzer Konzept der Klassenführung
  17. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  18. Convergence of adaptive learning and expectational stability
  19. Controlling invasive plant species in ecological restoration
  20. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  21. Armut und Gesundheit - Herausforderung für die Soziale Arbeit
  22. Action tendencies and characteristics of environmental risks
  23. Was haben kommunale Bildungslandschaften mit Bildung zu tun?
  24. Was bleibt? Einige Überlegungen zum Medienereignis WikiLeaks
  25. Vom Konzept zur Konzeption: Das Sozioökonomische Curriculum
  26. Transdisciplinary sustainability research in real-world labs
  27. Tackling the knowledge-action gap in sustainable consumption
  28. Putting sustainable chemistry and resource use into context
  29. Pre-service teachers’ beliefs about multilingualism in school
  30. Later Life Workplace Index: Validation of an English Version
  31. Kompetenzmessung in der Bildung für nachhaltige Entwicklung.
  32. Kita und Kommune - Partner für eine nachhaltige Energiewende
  33. I’m so sorry
  34. Global temporal typing patterns in foreign language writing
  35. Geschlechtsspezifische Differenzierung im Förderunterricht
  36. Freiwilliges Engagement im Kontext von Flucht und Migration
  37. Forschendes Lernen im Masterstudiengang Systems Engineering
  38. Die naturkundlichen Modelle von Leopold und Rudolf Blaschka
  39. Die Einführung der fachkundigen Stellungnahme bei der Ich-AG
  40. Didaktische Materialien im mathematischen Anfangsunterricht
  41. Bilanz von neun Jahren SINUS an Grundschulen in Deutschland
  42. Archival or perceived measures of environmental uncertainty?
  43. A systematic literature review of machine learning canvases
  44. "Wir Ärzte strebten nach Ruhe und schlängelten uns so durch"
  45. "Werkzeuge" des unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagements
  46. Unterricht gemeinsam planen, durchführen und nachbesprechen
  47. Understanding the gender gap in immigrant entrepreneurship
  48. Transdisciplinary institutionalization in higher education