Communication as constitutive of terrorist organizations

Research output: Journal contributionsConference article in journalResearchpeer-review

Authors

This paper deals with the question how today's globalized forms of terrorism can be understood in their organizational dimension. Starting from the estimation that existing concepts (e.g., hierarchy, network, or social movement) are limited in comprehending these new forms of terrorist organizing, we propose an alternative perspective on organizations as being more adequate: the communication-as-constitutive of organizations perspective (CCO; Ashcraft, Kuhn & Cooren, 2009; Putnam & Nicotera, 2009). Based on the CCO perspective, terrorist organizations can be conceptualized as essentially consisting of communicative events which necessitate to become interconnected over time. Keeping in mind this rather ephemeral notion of organizations, CCO points our attention to the constitutive conditions which allow for the emergence and stabilization of terrorist organizing. We finally derive suggestions on how to destabilize the continuous reproduction of terrorist organizing practices.

Original languageEnglish
Article number88979
JournalAcademy of Management Proceedings
Issue number2010
Pages (from-to)1-6
Number of pages6
ISSN0065-0668
DOIs
Publication statusPublished - 01.08.2010
Externally publishedYes

Bibliographical note

Academy of Management 2010 Annual Meeting - Dare to Care: Passion and Compassion in Management Practice and Research, AOM 2010
2010, 6p
70th Annual Meeting of the Academy of Management - Dare to Care: Passion and Compassion in Management Practice and Research, AOM 2010; Montreal, QC; Canada; 6 August 2010 through 10 August 2010; Code 88979

Recently viewed

Researchers

  1. Jan-Philipp Kelber

Publications

  1. Ein Stadtteil im Aufbruch
  2. Unterrichtsqualität
  3. Kommentierte Bibliographie
  4. Weichenstellung Kohlekonsens
  5. Konsumentenforschung in der Destination – Die Gästebefragung Schleswig‐Holstein
  6. Darstellung der Referenzarbeit "Schmidt, Torben (2007) Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht"
  7. Werkzeugkiste: 26. Action Learning (AL)
  8. Armut über Generationen. Überlegungen zur methodischen Vorgehensweise in der rekonstruktiven intergenerationalen Ungleichheitsforschung und eine fallexemplarische Analyse
  9. Methode zur Kompensierung des Streulichtanteils bei der kontinuierlichen Modulationsinterferometrie
  10. Literaturbeziehungen
  11. Ana Ofak/Philipp v. Hilgers (Hg.): Rekursionen. Von Faltungen des Wissens
  12. Corrigendum to “Flexible electricity generation, grid exchange and storage for the transition to a 100% renewable energy system in Europe” [Renew. Energy 139 (2019) 80-101]
  13. Außervertragliche Haftung der EG, allgemein
  14. Studentische Forschung im Praxissemester
  15. Strategisch fundiertes Nachhaltigkeitscontrolling – Konzeption und Umsetzung in der Praxis
  16. Neue Ansätze dynamischer Mimikerkennung
  17. Räume für das Schreiben (er)schaffen - Ein reflektierender Erfahrungsbericht
  18. Reichweitenangst
  19. Solketal as a renewable fuel component in ternary blends with biodiesel and diesel fuel or HVO and the impact on physical and chemical properties
  20. Mehrebenen-Steuerung in Universitäten
  21. PowerPoint. Präsentieren in Wissenschaft und Wirtschaft
  22. Abschluss des Vertrages
  23. Was ist eine gute Aufgabe? Analyse und Weiterentwicklung der unterrichtlichen Aufgabenkultur
  24. Lehren aus der Krise
  25. Datenkompetenzen in Kooperationen fördern
  26. Soziale Disparitäten