SchulStark-Feriencamp

Project: Teaching

Project participants

Description

Seit den internationalen Schulleistungsstudien wissen wir, dass die Beherrschung der deutschen Sprache einen wesentlichen Beitrag zum Schulerfolg aller Kinder leistet. Weil emotionales Wissen eng mit Sprachbildung verbunden ist, ist das 2-wöchtige SchulStark Ferienprogramm ein Förderprogramm zur integrierten Sprach- und Emotionsbildung, das sich an 50-60 mehrsprachig aufwachsende und deutsche Kinder aus bildungsfernen Elternhäusern richtet, die im August 2016 eingeschult werden. Das SchulStark-Ferienprogramm integriert sprachliche und emotionale Förderanteile. Dabei orientiert es sich an verschiedenen Programmen zum Aufbau emotionaler Kompetenzen (z.B. Roth & Reichle 2008; Schmitt et al., 2015). Bezogen auf die sprachliche Förderung wird ein lebensweltnaher, alltagsintegrierter Zugang gewählt. Einen Schwerpunkt bildet die funktionale Förderung des Wortschatzes, der nicht nur für den Aufbau emotionalen Wissens, sondern auch den Spracherwerb insgesamt von zentraler Bedeutung ist.
Die Fördereinheiten während des Feriencamps werden von etwa 20 Lehramts-Studierenden im MA-Projektstudium durchgeführt, die im Rahmen eines Projektbandes zu „Emotionswissen am Schulanfang“ die Ausgestaltung des Programms mit entwickeln und in Durchführung und Evaluation geschult werden. Dadurch wird neben der Zusammenarbeit mit Eltern und Schule eine Nachhaltigkeit über das Projekt hinaus angestrebt, insofern als die Studierenden ihre Kenntnisse und Erfahrungen in die Schulen tragen, an denen sie später unterrichten werden. Das Projekt läuft vom 01.12.2015 bis zum 30.03.2017.
StatusFinished
Period01.01.1615.05.17

    Sustainable Development Goals

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. A survey of empirical studies using transaction level data on exports and imports
  2. Collaborative open science as a way to reproducibility and new insights in primate cognition research
  3. Formative Perspectives on the Relation Between CSR Communication and CSR Practices
  4. Active learning for network intrusion detection
  5. Mirrored piezo servo hydraulic actuators for use in camless combustion engines and its Control with mirrored inputs and MPC
  6. Transductive support vector machines for structured variables
  7. Measuring Learning Styles with Questionnaires Versus Direct Observation of Preferential Choice Behavior in Authentic Learning Situations
  8. Performance of process-based models for simulation of grain N in crop rotations across Europe
  9. Overcoming Multi-legacy Application Challenges through Building Dynamic Capabilities for Low-Code Adoption
  10. Deconstructing the Theoretical Language of Process Research
  11. E-stability and stability of adaptive learning in models with private information
  12. Discourse, practice, policy and organizing
  13. A geometric approach for the design and control of an electromagnetic actuator to optimize its dynamic performance
  14. Foreign bias in institutional portfolio allocation
  15. Preventive Diagnostics for cardiovascular diseases based on probabilistic methods and description logic
  16. Optimization of waste management systems by integrating material fluxes, agents and regulatory mechanisms
  17. Is implicit Theory of Mind real but hard to detect?
  18. Pressure fault recognition and compensation with an adaptive feedforward regulator in a controlled hybrid actuator within engine applications
  19. Action Errors, Error Management, and Learning in Organizations
  20. Model based logistic monitoring for supply and assembly processes
  21. Assessing authenticity in modelling test items: deriving a theoretical model
  22. Analyzing the Influence of Knowledge Graph Information on Relation Extraction.
  23. You cannot not transact - Big Data und Transaktionalität
  24. Using Digitalization As An Enabler For Changeability In Production Systems In A Learning Factory Environment
  25. Finite element based determination and optimization of seam weld positions in porthole die extrusion of double hollow profile with asymmetric cross section
  26. Understanding the error-structure of Time-driven Activity-based Costing
  27. A luenberger observer for a quasi-static disturbance estimation in linear time invariant systems
  28. Integration durch soziale Kontrolle?
  29. The effect of yield surface curvature change by cross hardening on forming limit diagrams of sheets
  30. Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review