Begleitprogramm Leuphana Semester

Project: Teaching

Project participants

Description

Zur Qualitätsverbesserung der Projektseminare im Leuphana Semester/Modul: Wissenschaft trägt Verantworung wurde ein Begleitangebot entwickelt, im WS 2012/13 erstmalig ein Begleitprogramm angeboten und evaluiert wurde. Die zweite Implementierungs- und Evaluierungsphase wird im WS 2013/14 erfolgen. Eine Abstimmung mit den Modulen: Wissenschaft macht Geschichte und Wissenschaft nutz Methoden wird erarbeitet.

Ausgang und Hintergrund:

In den Projektseminaren des Moduls „Wissenschaft trägt Verantwortung“ arbeiten die Studierenden weitgehend eigenständig an einem Forschungsprojekt. Die Herausforderungen, die sich damit für Lehrende wie Studierende verbinden, sind vielfältig. Damit die Studierenden sich Grundkompetenzen für die Projektrealisierung aneignen können, werden Begleitangebote zu folgenden Aufgabenbereichen angeboten:

• Forschungsmethoden
• Kooperationsmethoden
• Rhetorik der Präsentation
• Schreiben im Team
• Gender-Diversity

In Werkstätten wird Grundlagenwissen vermittelt und dessen Anwendung in den konkreten Kontexten der Projektgruppen gemeinsam erarbeitet, eingeübt und reflektiert.

Um die Angebote bestmöglich nutzbar zu machen und möglichst viele Kompetenzen in den Forschungsprozess einzubringen, werden die Studierenden angehalten, je Projektgruppe eine Person für einen Themenbereich zu beauftragen. Jede Person übernimmt für das jeweilige Thema Verantwortung in der Gruppe, um die eigenen Kompetenzen zu schulen und das Wissen zu mehren und um die Gruppe damit zu bereichern.

Entwickelt und koordiniert wird das Begleitprogramm von den fachübergreifenden Modulen im Leuphana Semester und dem Methodenzentrum. Neben den unten genannten Personen waren in der Pilotphase 2012/13 Personen aus folgenden Institutionen der Leuphana als Dozent_innen involviert:

Kooperationspartner_innen:
Leuphana College (Inkubator Professuren)
Frauen- und Gleichstellungsbüro
Lehrwerkstatt im College
Schreibwerkstatt im College
Universitätsbibliothek
StatusFinished
Period06.07.1230.09.14

Recently viewed

Researchers

  1. Andreas Zedler

Publications

  1. Industry 4.0 more than a challenge in modeling, identification, and control for cyber-physical systems
  2. Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
  3. The impact of linguistic complexity on the solution of mathematical modelling tasks
  4. Gaussian trajectories in motion control for camless engines
  5. Analysis of a phase‐field finite element implementation for precipitation
  6. Inside-sediment partitioning of PAH, PCB and organochlorine compounds and inferences on sampling and normalization methods
  7. Conjunctive cohesion in English language EU documents - A corpus-based analysis and its implications
  8. A Multilevel CFA–MTMM Approach for Multisource Feedback Instruments
  9. Interactive Media as Fields of Transduction
  10. Predicting recurrent chat contact in a psychological intervention for the youth using natural language processing
  11. Self-perceived quality of life predicts mortality risk better than a multi-biomarker panel, but the combination of both does best
  12. Internet and computer based interventions for cannabis use
  13. Optimal control strategies for PMSM with a decoupling super twisting SMC and inductance estimation in the presence of saturation
  14. A Two-Stage Sliding-Mode High-Gain Observer to Reduce Uncertainties and Disturbances Effects for Sensorless Control in Automotive Applications
  15. A Configurational Approach to Investigating the Relationship Between Organizational Culture and Organizational Effectiveness Using Fuzzy-Set Analysis
  16. Sensorless Control of AC Motor Drives with Adaptive Extended Kalman Filter
  17. Geometric Properties on the Perfect Decoupling Disturbance Control in Manufacturing Systems
  18. Validity claims in context
  19. Work availability types and well-being in Germany–a latent class analysis among a nationally representative sample
  20. The challenges of gamifying CSR communication
  21. Like! You saved #energy today. Fostering Energy Efficiency in Buildings – The implementation of social media patterns as symbols in Building Management Systems‘ Graphical User Interfaces using Peirce’s semeiosis as a communication concept
  22. Diversity: Konzept. Programmatik. Praxis.
  23. A transfer operator based numerical investigation of coherent structures in three-dimensional Southern ocean circulation
  24. Using (Quantitative) Structure-Activity Relationships in Pharmaceutical Risk Assessment
  25. Schreibberatung
  26. Development and criterion validity of differentiated and elevated vocational interests in adolescence
  27. Considering Teachers’ Beliefs, Motivation, and Emotions Regarding Teaching Mathematics With Digital Tools
  28. A Transatlantic Symposium on the Restatement (Fourth)
  29. Principals between exploitation and exploration
  30. Sustainable Development
  31. Interpersonal Physiological Synchrony Predicts Group Cohesion
  32. Der "fachdidaktische Code" der Lebenswelt- und/oder (?) Situationsorientierung