Begleitprogramm Leuphana Semester

Project: Teaching

Project participants

Description

Zur Qualitätsverbesserung der Projektseminare im Leuphana Semester/Modul: Wissenschaft trägt Verantworung wurde ein Begleitangebot entwickelt, im WS 2012/13 erstmalig ein Begleitprogramm angeboten und evaluiert wurde. Die zweite Implementierungs- und Evaluierungsphase wird im WS 2013/14 erfolgen. Eine Abstimmung mit den Modulen: Wissenschaft macht Geschichte und Wissenschaft nutz Methoden wird erarbeitet.

Ausgang und Hintergrund:

In den Projektseminaren des Moduls „Wissenschaft trägt Verantwortung“ arbeiten die Studierenden weitgehend eigenständig an einem Forschungsprojekt. Die Herausforderungen, die sich damit für Lehrende wie Studierende verbinden, sind vielfältig. Damit die Studierenden sich Grundkompetenzen für die Projektrealisierung aneignen können, werden Begleitangebote zu folgenden Aufgabenbereichen angeboten:

• Forschungsmethoden
• Kooperationsmethoden
• Rhetorik der Präsentation
• Schreiben im Team
• Gender-Diversity

In Werkstätten wird Grundlagenwissen vermittelt und dessen Anwendung in den konkreten Kontexten der Projektgruppen gemeinsam erarbeitet, eingeübt und reflektiert.

Um die Angebote bestmöglich nutzbar zu machen und möglichst viele Kompetenzen in den Forschungsprozess einzubringen, werden die Studierenden angehalten, je Projektgruppe eine Person für einen Themenbereich zu beauftragen. Jede Person übernimmt für das jeweilige Thema Verantwortung in der Gruppe, um die eigenen Kompetenzen zu schulen und das Wissen zu mehren und um die Gruppe damit zu bereichern.

Entwickelt und koordiniert wird das Begleitprogramm von den fachübergreifenden Modulen im Leuphana Semester und dem Methodenzentrum. Neben den unten genannten Personen waren in der Pilotphase 2012/13 Personen aus folgenden Institutionen der Leuphana als Dozent_innen involviert:

Kooperationspartner_innen:
Leuphana College (Inkubator Professuren)
Frauen- und Gleichstellungsbüro
Lehrwerkstatt im College
Schreibwerkstatt im College
Universitätsbibliothek
StatusFinished
Period06.07.1230.09.14

Recently viewed

Publications

  1. Requests for mathematical reasoning in textbooks for primary-level students
  2. Machine Learning Applications in Convective Turbulence
  3. What Makes for a Good Theory? How to Evaluate a Theory Using the Strength Model of Self-Control as an Example
  4. Comparison of Supervised versus Self-Administered Stretching on Bench Press Maximal Strength and Force Development
  5. Design of an Information-Based Distributed Production Planning System
  6. Light availability and land-use history drive biodiversity and functional changes in forest herb layer communities
  7. Web-Based Drills in Maths Using a Computer Algebra System
  8. Plant traits alone are poor predictors of ecosystem properties and long-term ecosystem functioning
  9. Control of a two-thermoelectric-cooler system for ice-clamping application using Lyapunov based approach
  10. A luenberger observer for a quasi-static disturbance estimation in linear time invariant systems
  11. Tree mixtures mediate negative effects of introduced tree species on bird taxonomic and functional diversity
  12. (How) Can didactic research find its way into the classroom? Results from a questionnaire survey on the lesson preparation and continuing professional development of German teachers
  13. Predictors of adherence to public health behaviors for fighting COVID-19 derived from longitudinal data
  14. Personalization strategies in digital mental health interventions: a systematic review and conceptual framework for depressive symptoms
  15. Local responses to global technological change.
  16. Directives in ELF peer feedback
  17. Does attention speed up processing?
  18. Discourse pragmatics
  19. The promise and Pitfalls of a blended, video- and coaching-based professional development program in Germany
  20. The explanatory power of Carnegie Classification in predicting engagement indicators
  21. A group-level theory of helping and altruism within and across group boundaries
  22. Pathways for Transformatio
  23. How many organic compounds are graph-theoretically nonplanar?
  24. Robust Control as a Mathematical Paradigm for Innovative Engineering Applications
  25. From stories to maps
  26. Influencing Parameters in the Deep Drawing of Fiber Metal Laminates with Low Viscous Matrix
  27. One planet
  28. Oceans and space
  29. Evidence-Based Management
  30. Towards a Comprehensive Framework for Environmental Management Accounting
  31. Understanding Societies from Inside the Organisms
  32. Mechanisms of teleological change
  33. Solution for spillway chute aeration through bottom aerators
  34. Real fake? Appropriating mobility via Schengen visa in the context of biometric border controls
  35. Do we fail to exert self-control because we lack resources or motivation? Competing theories to explain a debated phenomenon
  36. Context, contexts and appropriateness
  37. The comparative study of governments and ministers