Professorship for Music Education, in Particular Popular Music

Organisational unit: Professoship

Main research areas

Die Professur für Musikdidaktik beschäftigt sich mit Didaktik der Pop-/ Rockmusik, Popmusik-Analyse, Einsatz und Evaluation von Musiksoftware im schulischen und professionellen Umfeld, Tontechnik, Musiklehre und audiovisuelle Medienproduktion, Geschichte und soziokulturelle Hintergründe von Popmusik, Regionale (Pop-) Musikkultur, Digitale Medien in Geschäfts- und Kreativprozessen unter besonderer Berücksichtigung des Internets sowie Kreativitäts- und Improvisationsforschung.

  1. Published

    Popular Music Songwriting as Cultural, Creative and Economic Practice: Songwriting von populärer Musik als kulturelle, kreative und ökonomische Praxis

    Ahlers, M., Herbst, J.-P. & Holtsträter, K., 19.05.2025, Münster: Waxmann Verlag. 304 p. (Lied und populäre Kultur; vol. 69)

    Research output: Books and anthologiesCollected editions and anthologiesResearch

  2. Published

    Classroom music in Germany as praxis and object: Innovative approaches and early findings

    Verbücheln, E.-M. & Ahlers, M., 29.05.2025, Innovative Teaching and Classroom Processes : Research Perspectives from Germany and China. Ehmke, T. & Chi-Kin Lee, J. (eds.). 1 ed. New York: Routledge Taylor & Francis Group, p. 117-129 13 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

  3. Published

    Songwriting Camps: Kollaborative Songwriting-Praxis zwischen Songwriting-Tradition und musikwirtschaftlicher Transformation

    Wernicke, C., Zaddach, W.-G., Ahlers, M. & Herbst, J.-P., 01.03.2025, Musik in der spätmodernen Gesellschaft: Analysen – Positionen – Perspektiven. Pfleiderer, M., Just, S., Wernicke, C. & Jost, C. (eds.). Münster: Waxmann Verlag, p. 197-218 (Populäre Kultur und Musik; vol. 43).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  4. Published

    Perspektiven für die Musikforschung im 21. Jahrhundert? Künstlerische Forschung und Musikwissenschaft

    Zaddach, W.-G., 2024, In: Musikforschung. 77, 4, p. 364-377 14 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  5. Published

    Don’t Break the Oath, Henrik Marstal (2022)

    Zaddach, W.-G., 01.06.2023, In: Metal Music Studies. 9, 2, p. 263-265 3 p.

    Research output: Journal contributionsCritical reviewsResearch

  6. Published

    Artificial intelligence in songwriting and composing - perspectives and challenges in creative practices

    Tillmann, B. & Zaddach, W.-G., 01.05.2024, Artificial Intelligence - Intelligent Art?: Human-Machine Interaction and Creative Practice. Voigts, E., Auer, R. M., Elflein, D., Kunas, S., Röhnert, J. & Seelinger, C. (eds.). Bielefeld: transcript Verlag, p. 217-231 15 p. (Digitale Gesellschaft; vol. 64).

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

  7. Published

    „Aber viel wichtiger, ich hoffe, nicht." Funktion und Relevanz beruflicher Nutzung von digitalen Plattformen durch fortgeschrittene Musikstudierende

    Herr, C. & Wernicke, C., 14.06.2024, In: Musikforschung. 77, 2, p. 113-132 20 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  8. Published

    Songwriting Camps: Geschichte, Theorien und Erkenntnisse zur Fließband-Produktion von populärer Musik

    Ahlers, M. & Herbst, J.-P., 19.08.2024, »Parallelgesellschaften« in populärer Musik?: Abgrenzungen – Annäherungen – Perspektiven. Appen, R. V., Chaker, S., Huber, M. & Prieske, S. (eds.). Bielefeld: transcript Verlag, p. 315-342 28 p. (Beiträge zur Popularmusikforschung; vol. 48)(~Vibes – The IASPM D-A-CH Series; vol. 3).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  9. Published

    Live spielen: Liveness in Performances elektronischer Tanzmusik

    Schaubruch, J., 2024, Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim. 262 p. (MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen; vol. 8)

    Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

  10. E-pub ahead of print

    ‘The song factories have closed!’: songwriting camps as spaces of collaborative creativity in the post-industrial age

    Herbst, J.-P., Ahlers, M. & Barber, S., 29.06.2024, (E-pub ahead of print) In: Creative Industries Journal. 17, 22 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 Next