Professorship for German Language Instruction
Organisational unit: Professoship
Organisation profile
The focus of the Language Department in teaching and research is on the "development of literal competencies" of all students in heterogeneous, also digital teaching/learning contexts. The focus here is in particular on raising awareness of individual learner needs. The development of professional competencies on the part of students and teachers to support language, reading and writing learning processes, as well as the consideration of developmental processes on the part of learners, strengthen the profile.
Topics
Die Professur für Didaktik der deutschen Sprache beschäftigt sich mit folgenden Forschungsschwerpunkten:
1. Didaktik und Unterrichtsforschung:
Inhalte hier sind Fragen der Schuleffektivitätsforschung, insbesondere INPUT-OUTPUT-Modellen, Fragen der Lehr-Lern-Evaluation,Strukturen der Textproduktion,Methoden des Deutschunterrichts, vertieft: des Sprachunterrichts, Bedingungen des Spracherwerbs für Deutsch als Mutter- und Zweitsprache sowie integrative Sprachförderung in allen sprachlichen Fertigkeiten in allen Fächern.
2. allgemeine pädagogische Fragen:
Inhalte hier sind internationale (vergleichende) Schulleistungsforschung, differentielle Lernmilieus für verschiedene Schülergruppen sowie Schule und Architektur.
3. Forschungsmethodik:
Inhalte hier sind quantitative Methoden der Leistungsdiagnostik, neuere Forschungsmethoden, insbesondere Mehrebenenmodelle und Skalierungsmethoden mit mehrkategoriellen Daten und Multi-Facetten-Designs sowie qualitative Auswertungen von Unterrichtsvideos.
- 2024
Digital Media to Support Writing at School (DIGIMUSS)?
Astrid Neumann (Speaker)
28.06.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Professionalisation of Educating for Literacy in Vocational Training - A Survey among Teachers at Vocational Schools in Northern Germany on Dealing with Linguistically Heterogeneous Students
Charlotte Wendt (Speaker), Anke Börsel (Speaker) & Astrid Neumann (Speaker)
26.06.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
SIG Writing 2024
Astrid Neumann (Participant)
24.06.2024 → 29.06.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › Conferences › Research
Journal of Writing Research (Journal)
Astrid Neumann (Reviewer)
31.05.2024 → 20.07.2024Activity: Publication peer-review and editorial work › Peer review of publicationen › Research
Journal of Writing Research (Journal)
Astrid Neumann (Editorial Board)
26.05.2024 → 26.07.2024Activity: Publication peer-review and editorial work › Peer review of publicationen › Research
JoSch - Journal für Schreibforschung
Inga Buhrfeind (Reviewer)
2024Activity: Other expert activities › Academic Consultant › Research
- 2023
Gemeinsame Stellungnahme zum Entwurf des Runderlasses „Schulische Förderung von Mehrsprachigkeit und Interkulturalität“, i. d. F. 22.11.23
Astrid Neumann (Reviewer)
01.12.2023 → 20.12.2023Activity: Other expert activities › Academic Consultant › Education
SigWriting Paris
Astrid Neumann (Reviewer)
01.12.2023 → 18.01.2024Activity: Other expert activities › Academic Consultant › Research
Journal for Educational Research Online (Journal)
Astrid Neumann (Reviewer)
21.10.2023 → 03.12.2023Activity: Publication peer-review and editorial work › Peer review of publicationen › Research
Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht (Journal)
Friederike Dobutowitsch (Editor) & Katja F. Cantone-Altıntaş (Editor)
01.10.2023Activity: Publication peer-review and editorial work › Editor of journals › Research