Professorship for German Language Instruction

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The focus of the Language Department in teaching and research is on the "development of literal competencies" of all students in heterogeneous, also digital teaching/learning contexts. The focus here is in particular on raising awareness of individual learner needs. The development of professional competencies on the part of students and teachers to support language, reading and writing learning processes, as well as the consideration of developmental processes on the part of learners, strengthen the profile.

Topics

Die Professur für Didaktik der deutschen Sprache beschäftigt sich mit folgenden Forschungsschwerpunkten:

1. Didaktik und Unterrichtsforschung:

Inhalte hier sind Fragen der Schuleffektivitätsforschung, insbesondere INPUT-OUTPUT-Modellen, Fragen der Lehr-Lern-Evaluation,Strukturen der Textproduktion,Methoden des Deutschunterrichts, vertieft: des Sprachunterrichts, Bedingungen des Spracherwerbs für Deutsch als Mutter- und Zweitsprache sowie integrative Sprachförderung in allen sprachlichen Fertigkeiten in allen Fächern.

2. allgemeine pädagogische Fragen:

Inhalte hier sind internationale (vergleichende) Schulleistungsforschung, differentielle Lernmilieus für verschiedene Schülergruppen sowie Schule und Architektur.

3. Forschungsmethodik:

Inhalte hier sind quantitative Methoden der Leistungsdiagnostik, neuere Forschungsmethoden, insbesondere Mehrebenenmodelle und Skalierungsmethoden mit mehrkategoriellen Daten und Multi-Facetten-Designs sowie qualitative Auswertungen von Unterrichtsvideos.

  1. 2024
  2. Schreiben verändert? Eine interaktive Forschungswerkstatt zu Entwicklungs- und Transformationsräumen in Schreibprozessen

    Inga Buhrfeind (Speaker)

    22.11.2024

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  3. Potenziale von KI in der Schule

    Inga Buhrfeind (Organiser) & Winnie-Karen Giera (Organiser)

    25.10.2024

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesResearch

  4. Digital Media to Support Writing at School (DIGIMUSS)?

    Astrid Neumann (Speaker)

    28.06.2024

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  5. SIG Writing 2024

    Astrid Neumann (Participant)

    24.06.202429.06.2024

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesResearch

  6. Journal of Writing Research (Journal)

    Astrid Neumann (Reviewer)

    31.05.202420.07.2024

    Activity: Publication peer-review and editorial workPeer review of publicationenResearch

  7. Journal of Writing Research (Journal)

    Astrid Neumann (Editorial Board)

    26.05.202426.07.2024

    Activity: Publication peer-review and editorial workPeer review of publicationenResearch

  8. JoSch - Journal für Schreibforschung

    Inga Buhrfeind (Reviewer)

    2024

    Activity: Other expert activitiesAcademic ConsultantResearch

  9. School of Education (Organisational unit)

    Inga Buhrfeind (Speaker)

    20242026

    Activity: MembershipLeuphana academic councils and committeesLeuphana Academic Committees

  10. 2023
  11. Gemeinsame Stellungnahme zum Entwurf des Runderlasses „Schulische Förderung von Mehrsprachigkeit und Interkulturalität“, i. d. F. 22.11.23

    Astrid Neumann (Reviewer)

    01.12.202320.12.2023

    Activity: Other expert activitiesAcademic ConsultantEducation

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...15 Next