Professorship for German Language Instruction

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The main focus of the professorship for "Didactics of the German Language" lies in the teaching processes of literal competences. Here, we pay special attention to oral and written aspects in all language teaching/learning contexts. The diagnosis and support in the field of individual learning needs is particularly important to us.

Together with the staff, we have built up the specialized library "Language" with literature and specific offers as a learning and working space. In this way, projects such as "LehrWEP", „SprachBiP“, „PluraL“, "S3" or „Förderunterricht Deutsch als Zweitsprache“ (see below) can each be developed further and thus continue to initiate, promote and accompany voluntary work by students in cooperation with various practice partners*. Students can acquire the DaZ certificate parallel to their compulsory studies under the responsibility of the professorship.


Cooperations
The department "Didactics of the German Language" cooperates with school and non-school partners in order to support children, adolescents and young adults in the acquisition of the German language and to open up fields of practical experience for students. 

Main research areas

The professorship's predominantly empirical research and transfer work is particularly interested in the national and international connectivity of written language education. Exemplary for this are also advisory activities and networking for the review of the educational standards in German. The language education developments and transfer work in ERLE provide insights into improved comprehension and production possibilities in heterogeneous learning groups. Texts and text writing appropriate to the target group play a special role. This is also documented in collaborative publications.

Through cross-phase development and transfer projects at the ZZL, we strengthen practical classroom design and the implementation of subject-specific digital innovations. In the projects LEHRWEP and CODIP, the focus is currently on the further development of individual courses.

Most downloaded publications

Recently viewed

Researchers

  1. Malgorzata Mocak

Publications

  1. Climate change and planning and consultation for the UK aviation white paper
  2. Permanente Temporarität - Brachflächennutzung als Potenzial für den öffentlichen Stadtraum
  3. Kompetenzerfassung als Voraussetzung für Organisations- und Personalentwicklung unter Beachtung verschiedener Menschenbilder
  4. Europäische Strategien zur Reduzierung von Hochwasserrisiko mithilfe eines nachhaltigen Auenmanagements
  5. Begleitforschung zum NRW-Förderprogramm Meistergründungsprämie für Existenzgründungen im nordrhein-westfälischen Handwerk
  6. Schriftliche Stellungnahme
  7. Förderung Benachteiligter in Vergangenheit und Zukunft mit dem Ziel der Berufsausbildung oder der Vorbereitung auf ein Leben in Prekarität?
  8. Ein Zeitfenster für Vielfalt. Chancen für die interkulturelle Öffnung der Verwaltung
  9. Ordnungsverantwortung
  10. Potenziale elektronischer Schulbücher für die muttersprachliche Phraseodidaktik
  11. Rohölmarkt: Iran-Sanktionen dürften zu moderatem Preisanstieg führen
  12. Über den Wolken ...
  13. The resilience of Australian agricultural landscapes characterised by land-sparing versus land-sharing
  14. Wertesysteme von Kulturmanagern
  15. Avaliação da qualidade de drogas vegetais à base de Passiflora spp. comercializadas no Brasil
  16. Ohne Ministerium keine Wende
  17. Vertrag über die Europäische Union : Präambel EUV
  18. Notting Hill Gate 4
  19. Bestimmung von Pflanzenschutzmitteln im Stammablaufwasser von Buchen (Fagus Sylvatica L.)
  20. Rezension im erweiterten Forschungskontext: Macht & Medien
  21. Einführung: Der Kunstschriftsteller Julius Meier-Graefe – Konturen seiner kunstkritischen Praxis
  22. Internationales Steuerrecht
  23. Medienkompetenz und gesellschaftliche Handlungsfähigkeit von Jugendlichen im Lichte biographischer Forschung
  24. Islamophobic Right-Wing Populism? Empirical Insights about Citizens' Susceptibility to Islamophobia and Its Impact on Right-Wing Populists' Electoral Success
  25. Beteiligungs- und Beschwerdemanagement in der Inobhutnahme
  26. Trauer zeigen: Zur medialen Kanonisierung kollektiver Emotionen
  27. Lokale Agenda 21 in Chile
  28. Abschied vom Restaurativen
  29. Storytelling for sustainability
  30. Kolonisation restituierter Sandrasen im Darmstädter Flugsandgebiet und im mittleren Emsland durch Laufkäfer
  31. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  32. Sammler, Stifter und Museen