Professorship for German Language and Language Instruction

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The professorship for “German Language and its Didactics” focuses on the connection of linguistic and didactic issues in order to develop the teaching and learning processes of students of different ages in and through language teaching on a scientific basis. Aspects of linguistic socialization, acquisition and development processes in speech and written language, as well as continuous language education are related to the design of language teaching areas (writing, spelling, grammar teaching, work on oral language use) and are founded on linguistics.

Cooperations

Through active participation in the inter-faculty project band, students are offered the opportunity to practice empirical based in initial forms of language teaching research both through seminars at the university and in the school-based practical field of German teaching. Through this, students get to generate their own innovative ideas on language teaching, test them in school and develop them further in cooperation with school-based German teachers and the supervising professorship.

Main research areas

The research at the chair is focussed on the recording of primary multilanguage learning and acquisition processes in child and adolescent learners as well as on the conception of adequate teaching and learning formats for language teaching in primary and secondary schools, including the development of corresponding teaching media.

  1. 2024
  2. Wissenschaftliche Stellungnahme zum KC Sekundarstufe I (Deutsch)

    Neumann, A. (Reviewer), Wagner-Thombansen, J. (Reviewer) & Yilmaz Wörfel, S. (Reviewer)

    10.202415.12.2024

    Activity: Other expert activitiesAcademic ConsultantTransfer

  3. 2021
  4. (Fach)Sprachliche (Ko-)Konstruktionen im Schriftspracherwerb: Auf der Suche nach einer Sprache über das Schriftsystem

    Weinhold, S. (Speaker), Jagemann, S. (Speaker) & Bormann, F. (Speaker)

    26.06.2021

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  5. Textschreiben in heterogenen Grundschulklassen - Schreiben in Kontexten

    Weinhold, S. (Speaker)

    16.03.2021

    Activity: Talk or presentationtalk or presentation in privat or public eventsTransfer

  6. 2020
  7. Individuelle Entwicklungsverläufe im Rechtschreiben

    Weinhold, S. (Speaker)

    17.01.2020

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  8. 2019
  9. Sprache in fachlichen Lehr-Lernprozessen

    Weinhold, S. (Speaker) & Jagemann, S. (Speaker)

    15.03.201916.03.2019

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  10. Die Wiederentdeckung des Rechtschreibwortschatzes. Rechtschreibunterricht zwischen Politik, Praxis und Wissenschaft

    Weinhold, S. (Speaker)

    01.03.2019

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  11. Ruhr-Universität Bochum (Publisher)

    Weinhold, S. (Editor)

    2019 → …

    Activity: Publication peer-review and editorial workEditor of seriesResearch

  12. 2018
  13. Schrift: klar strukturiert - voller Bedeutung - gut lehr- und lernbar

    Weinhold, S. (Speaker)

    07.12.2018

    Activity: Talk or presentationGuest lecturesTransfer

Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

Recently viewed

Publications

  1. Von "Romeo and Juliet" bis "Bullying" - Virtuelle Rollenspiele mit Kar2ouche
  2. § 4 The international legal framework governing the TCA
  3. Die ökonomischen Kosten des Klimawandels
  4. Sprachliche Diversität und Themenentfaltungsmuster in Schülertexten am Beispiel von Beschreibe-Aufgaben im Fachunterricht
  5. Urlaub ist dort, wo man hinkommt. Trends in der Verkehrsmittelnutzung bei Ferienreisen.
  6. Der Kaufmann und die Muttergottes
  7. "Notwendigkeit des Vergleichs!“ Der Ansatz einer komparativen pädagogischen Berufsgruppenforschung
  8. „Spender gefunden, alles klar!“ Ethische Aspekte des HLA-Tests bei Kindern im Kontext der Stammzelltransplantation
  9. Mittig ist nur das Mittel
  10. Afterword. Wanderings in Pedagogy as a Model-of Transcultural Theological Research
  11. Erziehung und Evolution
  12. Die floating charge im Wettbewerb der Insolvenzrechte
  13. Jünglinge der Moderne
  14. The importance of consumer motives for green mobility
  15. Plantafel-Planung
  16. Integrierte Versorgungskonzepte für psychisch erkrankte Menschen
  17. Kommentierung von: Art. 26 AEUV
  18. Luhmann und die Kulturtheorie
  19. Wettbewerbsbeschränkung, spürbare
  20. "Doppelbotschaft vom wirklichen Liebenkönnen und vom Sterbenmüssen"
  21. Geschlechtersozialisation in der frühen Kindheit
  22. Umweltmanagement ausgewählter Großveranstaltungen
  23. Corrective Feedback beim formfokussierten digitalen Grammatiküben der Fremdsprache Englisch – eine kriteriengeleitete Analyse von Feedbackformen und -strategien am Beispiel von Duolingo
  24. A Global Classroom for International Sustainability Education
  25. Klimaschutz durch Biokohle
  26. Schülerrückmeldungen wirksam machen. Ein Werkstattbericht aus der Arbeit mit dem Linzer Konzept der Klassenführung.
  27. Diagnosekompetenz von Mathematiklehrkräften zur Erfassung und Bewertung mathematischer Basiskompetenzen
  28. Agrobiodiversidad y cultura
  29. Opaque Presence
  30. Von rhetorischer zu organisationaler Realität?
  31. Kritik, partiale Perspektive und kapitalistische Totalität
  32. Musik & Empowerment
  33. Driesch und Uexküll
  34. Begründen bei Geometrieaufgaben der Grundschule