Institute of Social Science Education

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The Institute of Social Science Education (ISWB) deals in research and teaching with questions of general and vocational education in the context of social transformation processes.

Scientific reference disciplines are mainly economics, political science and sociology. The guiding interest is to investigate in an interdisciplinary and transdisciplinary way under which conditions and in which structures the social participation and creative ability of teachers and learners can be promoted.

Main research areas

Forschungsschwerpunkte des Instituts für Sozialwissenschaftliche Bildung:

  • Berufliche und politische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  • Didaktische Konzeptionen einer wirtschaftsberuflichen, sozioökonomischen und politischen Bildung
  • Lehrkräfteprofessionalisierung
  • Entdeckendes und forschendes Lernens in der wirtschaftsberuflichen, sozioökonomischen und politischen Bildung
  • Didaktische Analyse der ökonomischen und politischen Ideengeschichte
1 - 10 out of 21Page size: 10
  1. beWirken - EXIST Gründerstipendien

    Fischer, A. (Project manager, academic)

    01.06.1731.05.18

    Project: Other

  2. Emfehlungen für schulische Öko-Audit-Verfahren

    Fischer, A. (Project manager, academic)

    01.10.9928.02.01

    Project: Research

  3. Globale-Welt-Hotel: GWH - Berufsbildung für nachhaltiges Handeln im Hotel- und Gaststättengewerbe: Das "Globale-Welt-Hotel" - ein Praxismodell für Umweltbildung und nachhaltige Entwicklung

    Fischer, A. (Project manager, academic), Arens-Azevedo, U. (Partner), Kettschau, I. (Partner), Winzier, D. (Partner), Henke, W. (Partner), Mädger, J. (Partner, non-academic), Langecker, J. (Partner, non-academic), Schiewer, C. (Partner, non-academic), Szkolaja, C. (Partner, non-academic), Panz, R. (Partner, non-academic), Ruscheck, S. (Partner, non-academic), Kaiser, H. (Partner, non-academic), Mädger, J. (Partner, non-academic), Meine, O. (Partner, non-academic) & Hohls, F.-W. (Partner, non-academic)

    Federal Ministry of Education and Research

    01.10.0931.03.13

    Project: Research

  4. Humane Ökonomie – Vorstellungen von Schüler:innen und Lehrer:innen der Allgemein- und der Berufsbildung

    Tafner, G. (Project manager, academic) & Hantke, H. (Project manager, academic)

    01.11.2131.10.22

    Project: Research

  5. LESÖB: Lebensweltorientierte Konstruktion von (nachhaltigen) Lernaufgaben in der sozioökonomischen Bildung

    Oeftering, T. (Project manager, academic), Fischer, A. (Project manager, academic), Oppermann, J. (Project staff) & Hantke, H. (Project staff)

    01.10.1731.12.18

    Project: Research

Previous 1 2 3 Next

Recently viewed

Publications

  1. Abteilung orientierte Gesundheitsförderung für Mitarbeiter – was Führungskräfte tun können und sollten
  2. Numerical dynamic simulation and analysis of a lithium bromide/water long term solar heat storage system
  3. Die Berücksichtigung sozial-ökologischer Zeit(en) in der “Nationalen Forschungsstrategie BioÖkonomie 2030”
  4. Kompetenzmodelte zur Eerfassung Individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen
  5. Medienwissenschaft und ‚Behinderung‘. Zu Ursprüngen und Bewusstwerdung eines epistemologischen Hindernisses
  6. Beyond the Supply Chain – Sustainability-Oriented Product Innovations through a Transdisciplinary Approach
  7. On the theoretical concept of the potential natural vegetation and proposals for an up-to-date modification
  8. From Making to Displaying: The Role of Organizational Space in Showing Creative Coolness at the Volkshotel
  9. Focus on opportunities as a mediator of the relationships between age, job complexity, and work performance
  10. Giovan Battista Della Porta's construction of pneumatic phenomena and his use of recipes as heuristic tools
  11. Stimulating sustainability implementation into higher education institutions in Central and Eastern Europe
  12. Der Top-Runner-Ansatz als Instrument zur Steigerung der Endenergieeffizienz bei energiebetriebenen Produkten
  13. Einführung in den Thementeil: Entwicklungslinien und Herausforderungen der Professionalität Sozialer Arbeit
  14. Das Gebot der eindeutigen Leistungsbeschreibung zwischen Vergaberecht und Allgemeiner Rechtsgeschäftslehre
  15. Regime Change in the Yugoslav Successor States: Divergent Paths toward a New Europe (Mieczyslaw P. Boduszynski)
  16. Gender in Lehre und Didaktik - eine europäische Konferenz in Erfurt, hrsg. von Gesine Spieß; Cilie Rentmeister
  17. Mapping Urban Information as an Interdisciplinary Method for Geography, Art and Architecture Representations
  18. Estudo dos Parâmetros do Processo de Soldagem a Ponto por Fricção de Chapa Fina da Liga de Alumínio AA2198-T8
  19. Time and Income Poverty – An Interdependent Multidimensional Poverty Approach with German Time Use Diary Data
  20. Prävention und betriebliche Gesundheitsförderung zur individuellen und systemischen Stärkung der Arbeitswelt
  21. Distinguishing between struggling and skilled readers based on their prosodic speech patterns in oral reading