Institute of Social Science Education

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The Institute of Social Science Education (ISWB) deals in research and teaching with questions of general and vocational education in the context of social transformation processes.

Scientific reference disciplines are mainly economics, political science and sociology. The guiding interest is to investigate in an interdisciplinary and transdisciplinary way under which conditions and in which structures the social participation and creative ability of teachers and learners can be promoted.

Main research areas

Forschungsschwerpunkte des Instituts für Sozialwissenschaftliche Bildung:

  • Berufliche und politische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  • Didaktische Konzeptionen einer wirtschaftsberuflichen, sozioökonomischen und politischen Bildung
  • Lehrkräfteprofessionalisierung
  • Entdeckendes und forschendes Lernens in der wirtschaftsberuflichen, sozioökonomischen und politischen Bildung
  • Didaktische Analyse der ökonomischen und politischen Ideengeschichte
  1. 18. Hochschultage Berufliche Bildung - 2015

    Jahn, R. W. (presenter)

    19.03.201520.03.2015

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesResearch

  2. 18. Hochschultage Berufliche Bildung - 2015

    Jahn, R. W. (Organiser)

    19.03.201520.03.2015

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsResearch

  3. 23. Hochschultage Berufliche Bildung - HTBB 2025

    Kähler, A.-F. (Coauthor), Hantsch, R. (Coauthor), Casper, M. (Coauthor), Kiepe, K. (Coauthor), Hantke, H. (Coauthor), Hufnagl, J. (Coauthor), Heisler, D. (Coauthor), Schütt-Sayed, S. (Coauthor), Ansmann, M. (Coauthor), Kohl, M. (Coauthor), Thole, C. (Coauthor), Ciolek, S. (Coauthor), Diettrich, A. (Coauthor), Dück, F. (Coauthor), Haberzeth, E. (Coauthor), Harm, S. (Coauthor), Heitzhausen, S. (Coauthor), Hösel, F. (Coauthor), Kröhn, S. (Coauthor), Loy, S. (Coauthor), Müller, C. (Coauthor), Porath, J. (Coauthor), Pranger, J. (Coauthor), Reißland, J. (Coauthor) & Stoll, C. (Coauthor)

    18.03.202519.03.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Transfer

  4. AG Fort-, Weiter- und Erwachsenenbildung der Nationalen Plattform BNE (NP BNE) (Event)

    Kähler, A.-F. (Member)

    03.07.2024 → …

    Activity: MembershipAcademic networks or partnershipsTransfer

  5. Aktuelle Einblicke in eine Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung (BBNE)

    Heitzhausen, S. (Speaker) & Kähler, A.-F. (Speaker)

    23.04.2025

    Activity: Talk or presentationGuest lecturesEducation

  6. Alexa Kristin Brase

    Hantke, H. (Host)

    2025

    Activity: Hosting a visitorHosting an academic visitor

  7. Association for socioeconomic education and research (External organisation)

    Hantke, H. (Member) & Hantke, H. (Executive member)

    01.10.2016 → …

    Activity: MembershipLearned societies and special interest organisationsResearch

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...12 Next

Recently viewed

Publications

  1. Influences of Y additions on the hot tearing susceptibility of Mg-1.5wt.%Zn alloys
  2. Probleme des Datentransfers bei der Zusammenarbeit von Schule und Jugendhilfe
  3. Der "Bologna -Prozess" an der Universität St. Gallen: Eine inhaltliche Reform.
  4. Ausdruck, Ausstrahlung, Aura
  5. Digitale Kompetenzen im Wandel
  6. Professionalität in Bürgermeisterwahlkämpfen
  7. Auf dem Weg zu einer kritischen Theorie des Unternehmens
  8. A Research-Led Contribution of Engineering Education for a Sustainable Future
  9. A Sociological Reflection on the Concert Venue
  10. Are nascent entrepreneurs jacks-of-all-trades?
  11. Personality and new media
  12. § 354 Verwirkungsklausel
  13. Defeminizing Sustainability
  14. Unter Horizont
  15. Pflegende Angehörige - eine Selbstverständlichkeit?
  16. Unkonzentriert, aggressiv und hyperaktiv
  17. Wahrnehmungseffiziente Managementberichte
  18. Adrienne Windhoff-Heritier: Policy Analyse : eine Einführung
  19. Postkoloniale Erinnerung mit filmischen Mitteln
  20. Inclusive education for refugee students from Ukraine—An exploration of differentiated instruction in German schools
  21. A game theoretic model of the Northwestern European electricity market-market power and the environment
  22. Harnessing the biodiversity value of Central and Eastern European farmland
  23. Earth education
  24. Home ranges of Sand Lizards, Lacerta agilis (Squamata: Sauria: Lacertidae), along railway tracks
  25. Gelingensbedingungen von Schulentwicklungsprojekten
  26. New Methods of Text Production Process Research combined
  27. Zur Spaltung des Verstandes
  28. Wer von Rassismus nicht reden will
  29. Zuhören gestalten
  30. Kritische Metalle in der großen Transformation