Professorship of Digital Cultures

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The term “Digital Cultures” refers to the fact that our current situation is significantly structured by digital, computer-based and networked technologies that have emerged under historically contingent conditions and have been shaped through cultural practices and human knowledge. On the one hand, digital media that process, store, and transmit data act as transformative or shaping factors on and in cultures. They are transforming human knowledge production as well as practices of connection, relationship, exchange, competition, and communication. Digital media reconfigure social inclusion and exclusion and play a major role in the material transformation of our living environments. On the other hand, human practices and forms of knowledge production facilitate the constant reconfiguration of digital media. Therefore, new spaces of possibility and fields of experimentation are constantly emerging for us to shape digital technologies and practices of being together, acting, and perceiving. Accordingly, the term “Digital Cultures” implies both the challenges of critically reflecting on and re-characterizing the shaping of cultures by digital media as well as the potential of cultivating and shaping them with the goal of greater participation, ecological responsibility, and social cohesion. 

Most downloaded publications

View all »

Recently viewed

Publications

  1. Editorial: Questioning the construction of "balance"
  2. Soziale Medien als Technologien der Überwachung und Kontrolle
  3. Active Debris Removal: Legal, Policy and Economic Aspects
  4. Bauwerksuntersuchungen an zwei Sturmflutsperrwerken
  5. Zur Schließung der „Verlässlichkeitslücke“ beim Corporate Governance Reporting
  6. Influence of Ultrasound on Friction Induced Vibrations during Tightening of Bolted Joints
  7. Das öffentliche Konstrukt der Risiken durch Sturmfluten und Klimawandel
  8. Bilanzielle Kapitalerhaltung in der EU vor einer Neuausrichtung?
  9. Freie Berufe - Hat die Ungleichheit und Polarisierung von Einkommen und Zeit zugenommen?
  10. Neue und bewährte Ballspiele
  11. Ein innerstädtischer Wasserweg als bedeutendes stadtgestaltendes Element: Der Isebekkanal in Hamburg
  12. Öffentliche Nachhaltigkeitssteuerung
  13. Jugendhilfe und Schule
  14. Förderung mathematisch begabter Kinder im mittleren Schulalter
  15. Die Explosion als Bildgegenstand im und in Reaktion auf den Ersten Weltkrieg
  16. Ein Schreibschritt nach dem anderen: Berufsvorbereitende fächerübergreifende Schreibförderung im Deutsch- und Wirtschaftsunterricht
  17. Funny Fellows - Handpuppen als special guests in der Übergangsphase
  18. Spannungsfelder in Familienunternehmen: Paradoxiemanagement zur Konfliktprävention
  19. Zwischen Forscher-, Verfasser- und Erzähler-Ich
  20. § 18 Konzern und Konzernunternehmen
  21. Die Nordchemie in Melbeck/Embsen
  22. Indirekte und moderierte Effekte von schriftlicher Rückmeldung auf Leistung und Motivation.
  23. Nachhaltigkeitsberichterstattung an Hochschulen
  24. Mehrsprachigkeit an der Hochschule