Institute of Culture and Aesthetics of Digital Media
Organisational unit: Institute
Organisation profile
Unser Institut untersucht die Wechselbeziehung von Kultur und digitalen Medien. Mit seinen Schwerpunktbereichen folgt es einem historisch-epistemologisch ausgerichteten Programm, das sich durch ein spezielles Interesse an technischen und techno-ästhetischen Zusammenhängen auszeichnet.
Das ICAM geht der Frage nach, wie (digitale) Medientechniken auf Forschungs-, Erkenntnis- und Kulturalisationsprozesse einwirken. Es erforscht zudem den Wandel von Produktions-und Produktstrategien bei der Herstellung elektronischer Kommunikate und die damit einhergehenden neuen Verfahren ästhetischer Gestaltung in Ton und Bild. Das Institut setzt sich die Förderung von Medienkompetenz als eine essentielle Kulturtechnik zum Ziel. Es widmet sich der Forschung und Lehre sowie der Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses in den Fachgebieten Digitale Medien/Kulturinformatik, Digitale Medien und Auditive Gestaltung, Medientheorie und Medienkultur.
Topics
The ICAM researches the conditions, effects and aesthetics of digital media in connection with processes of culturalization, the technologization of social and economic relations, and the generation and archiving of knowledge. Our studies reflect on how (digital) media always also contribute to shaping the signs and objects they store, transmit or process in a specific way. At the same time, we are interested in how certain cultural techniques contribute to shaping the usage and areas of application of digital media.
Researchers at the ICAM explore the cultural and technological history of digital media—from cybernetics and the beginnings of the computer all the way to present-day network technologies, from textual and acoustic to visual forms of media representation, and from the classics to current concepts of media theory formation.
- 2024
Workshop: The Black Technical Object
Erich Hörl (Organiser), Ramon Amaro (Speaker) & Konstantin Mitrokhov (Participant)
19.11.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › External workshops, courses, seminars › Research
The Ambiguity of In/Activity in John Knights “The Right to be Lazy”
Anne Gräfe (Speaker)
11.07.2024 → 12.07.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
A philosophical dissolution of history
Erich Hörl (Organiser)
21.06.2024 → 22.06.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › External workshops, courses, seminars › Research
Workshop mit David Bates: "Compossible Worlds"
David Bates (Speaker), Erich Hörl (Organiser), Igor Galligo (Participant) & Daniel Nemenyi (Participant)
19.06.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › External workshops, courses, seminars › Research
Die Landschaft dauert länger als das Individuum
Anne Gräfe (Speaker)
17.05.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Komm Tanzen!
Anne Gräfe (Moderator)
14.03.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › artistic events › Transfer
Disruption, Technique, World: Thinking the Present with Jean-Luc Nancy
Erich Hörl (Organiser), Susanna Lindberg (Organiser), Donovan Stewart (Organiser) & Marita Tatari (Organiser)
29.02.2024 → 01.03.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › Conferences › Research
The Creation of the World out of Exhaustion
Anne Gräfe (Speaker)
29.02.2024 → 01.03.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
"Langeweile aushalten": Heiner Goebbels und Anne Gräfe im Gespräch
Anne Gräfe (Speaker)
30.01.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › artistic events › Transfer
Donatella di Cesare: Demokratie und Anarchie. An der Quelle ihrer verdrängten Verknüpfung
Donatella di Cesare (Oral presentation) & Erich Hörl (Speaker)
16.01.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research