School of Education
Organisational unit: Research School
- Institute of Social Science Education
- Institute for Exercise, Sport and Health
- Institute of Educational Sciences
- Institute of English Studies
- Institute of Ethics and Theological Research
- Institute of Fine Arts, Music and Education
- Institute of German Language and Literature Studies and their Didactics
- Institute of Mathematics and its Didactics
- Institute of Psychology in Education
- Institute of Social Work and Social Pedagogy
Organisation profile
The researchers at the faculty ask about individual and institutional preconditions, processes and results of education, development and social interaction. Both basic and applied research form the foundation of an interdisciplinary, cooperative and internationally compatible education, development and social research.
Main research areas
Die beteiligten Wissenschaftler*innen der Fakultät (derzeit 39 Professuren und 73 Wissenschaftliche Mitarbeiter*innen) untersuchen die individuellen, institutionellen und gesellschaftlichen Voraussetzungen und Prozesse des Lernens in (außer-)schulischen Kontexten und vermitteln die daraus resultierenden Erkenntnisse Studierenden und Lehrkräften. Die Leuphana hat sich damit sowohl in der Lehrkräftebildung als auch in der empirischen Bildungsforschung national sowie international hervorgetan, u. a. zur Unterrichts- und Kompetenzforschung. In der Sozialpädagogik stellt sie einen der wenigen Standorte in Deutschland dar, der eine polyvalente Ausrichtung aufweist und grundlagen- und anwendungsorientierte Forschung sowohl mit Blick auf berufsfeldorientierte als auch ausbildungsorientierte Themen betreibt.
- Published
A Rapping Witness, Stumbling Stones and Jewish History: Musical Remediations of Memories from the Times of National Socialism
Köhn, T., 22.12.2023, In: Samples. 21, p. 1-24 23 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Rapping the Shoah: (Counter-)Narratives and Judaism in German Hip-Hop
Köhn, T. S., 07.2021, In: Music and Politics. 15, 2, p. 1-24 24 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Barrierefreiheit von Schulhöfen durch Analysebeispiele identifizieren lernen: Learning to identify accessibility of school playgrounds. Promoting a professional competence of pre-service teachers via example-based learning
Bükers, F. & Heemsoth, T., 06.07.2022, In: QfI - Qualifizierung für Inklusion. 2022, Bd. 4 Nr. 1Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Pragmatics as Social Inference About Intentional Action
Bohn, M. & Frank, M. C., 08.02.2025, In: Open Mind. 9, p. 290-304 15 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- E-pub ahead of print
Selbstreflexion digitaler Gesundheitskompetenz in der Schule. Entwicklung eines Kurzinstruments für Schulpersonal
Fischer, L., Hartmann, A., Rangnow, P., Stauch, L., Renninger, D., Okan, O. & Dadaczynski, K., 26.06.2025, (E-pub ahead of print) In: Pravention und Gesundheitsforderung. 8 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Sailing together: challenges for an inclusive team of visually impaired and sighted athletes at Kiel Week
Greve, S., Bükers, F., Bodenstedt, P., Steinvoord, K. & Krieger, C., 13.06.2025, In: Frontiers in Sports and Active Living. 7, 12 p., 1602925.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Development and validation of a measurement instrument for physical activity-related health literacy (PA-HL): a study protocol
Fitzner, E., Hering, T. & Dadaczynski, K., 12.2025, In: Archives of Public Health. 83, 1, 11 p., 165.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Negotiating Standards and Songwriting Myths in the Age of Platformisation: Sessions, Camps, and Their Functional Rules and (Media) Formats
Wernicke, C. & Ahlers, M., 16.07.2025, In: Popular Music. 43, 4, p. 1-20 21 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- E-pub ahead of print
Wie lehrt man Lehrkräfte lernunterstützend zu lehren? Empirische Befunde zur universitären Lehrkräftebildung im Bereich adaptiver Lernunterstützung im kompetenzorientierten Mathematikunterricht
Leiss, D., Lemmrich, S., Schilling, L. & Ehmke, T., 17.07.2025, (E-pub ahead of print) In: Unterrichtswissenschaft – Journal of Teaching and Learning Sciences . 32 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Implementation of Vocational Education and Training for Sustainable Development Through Cooperation Between Research and Practice
Hantsch, R. & Hantke, H., 2025, Education for Sustainable Development: The Contribution of Universities. Leal Filho, W., Trevisan, L. V., Pace, P. J. & Mifsud, M. (eds.). Cham: Springer Nature, p. 161-175Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research › peer-review