School of Education
Organisational unit: Research School
- Institute of Social Science Education
- Institute for Exercise, Sport and Health
- Institute of Educational Sciences
- Institute of English Studies
- Institute of Ethics and Theological Research
- Institute of Fine Arts, Music and Education
- Institute of German Language and Literature Studies and their Didactics
- Institute of Mathematics and its Didactics
- Institute of Psychology in Education
- Institute of Social Work and Social Pedagogy
Organisation profile
The researchers at the faculty ask about individual and institutional preconditions, processes and results of education, development and social interaction. Both basic and applied research form the foundation of an interdisciplinary, cooperative and internationally compatible education, development and social research.
Main research areas
Die beteiligten Wissenschaftler*innen der Fakultät (derzeit 39 Professuren und 73 Wissenschaftliche Mitarbeiter*innen) untersuchen die individuellen, institutionellen und gesellschaftlichen Voraussetzungen und Prozesse des Lernens in (außer-)schulischen Kontexten und vermitteln die daraus resultierenden Erkenntnisse Studierenden und Lehrkräften. Die Leuphana hat sich damit sowohl in der Lehrkräftebildung als auch in der empirischen Bildungsforschung national sowie international hervorgetan, u. a. zur Unterrichts- und Kompetenzforschung. In der Sozialpädagogik stellt sie einen der wenigen Standorte in Deutschland dar, der eine polyvalente Ausrichtung aufweist und grundlagen- und anwendungsorientierte Forschung sowohl mit Blick auf berufsfeldorientierte als auch ausbildungsorientierte Themen betreibt.
- Published
Virtual-exchange collaboration timeline planner
Birdman, J., Barron, A., Schmidt, T., Pandarova, I., Çiçek, O. & Benitt, N., 17.04.2025, 5 p. Twillo.deResearch output: other publications › Other › Transfer
- Published
Pre-Collaboration virtual exchange planning sheet
Birdman, J., Barron, A., Schmidt, T., Çiçek, O., Pandarova, I. & Benitt, N., 22.03.2025, 5 p.Research output: other publications › Other › Transfer
- Published
How Do AI Educators Use Open Educational Resources? A Cross-Sectoral Case Study on OER for AI Education
Rampelt, F., Ruppert, R., Schleiss, J., Mah, D.-K., Bata, K. & Egloffstein, M., 15.04.2025, In: Open Praxis. 2025, 17(1), p. 46-63 18 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Tod und Trauer – analog:digital: Linguistische und theologische Perspektiven
Frick, K. (Editor), Gröbel, L. (Editor) & Siever, C. M. (Editor), 2025, Berlin: Walter de Gruyter GmbH. 311 p. (Sprache und Wissen; vol. 66)Research output: Books and anthologies › Collected editions and anthologies › Research
- Published
Stereotyp
O'Sullivan, E. & Rösler, D., 2025, Metzler-Lexikon Fremdsprachendidaktik: Ansätze - Methoden - Grundbegriffe. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage. Surkamp, C. (ed.). 3 ed. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler, p. 463 - 464 2 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Articles for encyclopedia › Research
- Published
Kinder- und Jugendliteratur
O'Sullivan, E. & Rösler, D., 2025, Metzler-Lexikon Fremdsprachendidaktik.: Ansätze - Methoden - Grundbegriffe. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage. . Surkamp, C. (ed.). 3 ed. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler, p. 224 - 226 3 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Articles for encyclopedia › Research
- Published
Popular Music (Re)Writes History: Popular Music and Historical Narratives: Special Issue of Popular Music History
Schoop, M. (Editor), 05.03.2025, Equinox Publishing Ltd.Research output: Books and anthologies › Special Journal issue › Research
- Accepted/In press
The Role of Openness to Experience in Innovating Teaching and Instruction Through Leader-Member Exchange and Teacher Creativity
Adams, D., Bellibaş, M. Ş., Muniandy, V. & Pietsch, M., 04.2025, (Accepted/In press) In: Thinking Skills and Creativity. 101834.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Editorial: Challenges and advances in global school health promotion
Rosário, R. & Dadaczynski, K., 10.03.2025, In: Frontiers in Public Health. 13, 3 p., 1575547.Research output: Journal contributions › Other (editorial matter etc.) › Research
- Published
Evangelische Frauenklöster: Ein niedersächsisches Alleinstellungsmerkmal.
Kück, T., 2025, Evangelische Frauenklöster in Niedersachsen. Klosterkammer Hannover (ed.). Rostock: Hinstorff Verlag GmbH, p. 12-16 5 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Transfer › peer-review