HyperKult 20 - Trivialisierung 2011

Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesResearch

Rolf Großmann - Speaker

Triviale Samples – Von der elektronischen Avantgarde in die Charts

Der Prozess der Trivialisierung, wie er im Call der HyperKult 20 beschrieben wird, ist ein Prozess der Adaption von Technologie durch Komplexreduktion. Tools der musikalischen Gestaltung, digitale Archive und ästhetische Konzepte unterliegen diesem Prozess ebenfalls und sollen in meinem Beitrag näher betrachtet werden. In der Kunst, Literatur und Musik wird Trivialisierung oft verstanden als seichte Popularisierung, als Selektion des einfach Verständlichen (die "kleinen Nachtmusik", die "Mondscheinsonate"), als Vereinfachung ("schöne Melodien" der Klassik und Romantik) oder als eigenständige Produktion des minderwertig Trivialen. In der Literatur etwa als eigenständiges Genre der Trivialliteratur, reduziert auf Appelle an die Restmechanismen des Ästhetischen. In der Musik steht das Populäre generell unter Generalverdacht; Theodor W. Adorno vermutete gar, dass „Popular Music“ als standardisiertes, konfektioniertes Produkt der Kulturindustrie soweit kalkuliert, reduziert und vereinfacht wäre, dass ästhetische Kategorien dort fehl am Platze seien.

Trivialisierungen sind notwendig, könnte die Gegenthese lauten, die im Background der HyperKult mitklingt. Das Verhältnis des Mainframe-Rechners zum PC, des Music-Production-Systems zur iPhone-App ist eben nicht nur einen Verlust von Funktionen bestimmt, sondern auch durch den Gewinn an Optionen des Verstehens und Nutzens. Oft bringt erst die radikale Reduktion den Durchbruch für eine breite Praxis, sowohl für die Artefakte selbst wie auch die Mittel ihrer Gestaltung. Dieser These wird an Beispielen vom Mini Moog bis zur Bravo-Hits Compilation nachgegangen.
07.07.201109.07.2011
HyperKult 20 - Trivialisierung 2011

Event

HyperKult 20 - Trivialisierung 2011

07.07.1109.07.11

Lüneburg, Germany

Event: Conference

Recently viewed

Activities

  1. Music Collectives in Vienna’s Jazz Scene: Organizing and Perceiving Copresence to Make Music and Navigate Uncertainty
  2. Podiumsdiskussion zu MEDEA
  3. Intraorganizational tensions around being good: Structures and practices of organizing purchasing and CSR in garment retailers and brands
  4. Organized Creativity, Co-Presence and Temporality: The Role of Uncertainty
  5. Digital capitalism meets “Leberkaspepi”: Temporal orientations in business models as a source of platform power in mature industries
  6. Being there? The social construction of (physical and virtual) copresence
  7. The Ethics of Memory - 2009
  8. Durs Grünbein: Unbekümmert, anderntags, Verse
  9. Dealing with racial stereotypes in German professional and elite football. What discourse analysis can contribute
  10. Organization Studies (Fachzeitschrift)
  11. The struggle for an international regime on space resources
  12. Statusreport des Teilprojekts I.2 "Organized Creativity"
  13. Intraorganizational Tensions Around Being Good: Explaining (De-)coupling of Purchasing and CSR in Garment Brands and Retailers
  14. Biodiversity and ecosystem functions in the public - views, misconceptions and misunderstandings
  15. Regulatory Change and Multinational Enterprises - Evolutions in Due Diligence Requirments in Global Supply Chains
  16. Restituting Coevalness
  17. Intraorganizational tensions around being good: Structures and practices or organizing purchasing and CSR in garment retailers and brands
  18. Urban Sound Research
  19. Modelling system MEXFLUSH: Modelling EXtreme floods and related pesticide FLUSHes.
  20. Tolerating and inducing temporal asynchronicity in complex innovation journeys
  21. "Pragmatische Grenzen der Softwareemulation"
  22. Karlstad Universität
  23. ‘Towards relational practices of world-making: entrepreneurship from a more-than-human perspective’.
  24. Digital Leadership
  25. Qualitative Methodology in Contemporary History and Related Fields - 2009
  26. Edward Lear: Limerick
  27. International Federation for Information Processing (Externe Organisation)
  28. Mobilizing and organizing for transnational solidarity: the case of Exchains
  29. Workshop 5 Years After Rana Plaza: Consequences for Labor Standards Improvements in Garment Supply Chains
  30. Reviewer in recruitment commission for external university