Who commits virtual identity suicide? Differences in privacy concerns, internet addiction, and personality between facebook users and quitters

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Stefan Stieger
  • Christoph Burger
  • Manuel Bohn
  • Martin Voracek

Social networking sites such as Facebook attract millions of users by offering highly interactive social communications. Recently, a counter movement of users has formed, deciding to leave social networks by quitting their accounts (i.e., virtual identity suicide). To investigate whether Facebook quitters (n=310) differ from Facebook users (n=321), we examined privacy concerns, Internet addiction scores, and personality. We found Facebook quitters to be significantly more cautious about their privacy, having higher Internet addiction scores, and being more conscientious than Facebook users. The main self-stated reason for committing virtual identity suicide was privacy concerns (48 percent). Although the adequacy of privacy in online communication has been questioned, privacy is still an important issue in online social communications.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftCyberpsychology, Behavior, and Social Networking
Jahrgang16
Ausgabenummer9
Seiten (von - bis)629-634
Anzahl der Seiten6
ISSN2152-2715
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 12.09.2013
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Feedback in the context of digital media: The effectiveness of a mathematics teaching-learning platform and its usage and perception by students
  2. Umweltpolitik im demokratischen Verfassungsstaat. Legitimität und die Rolle von Partizipation in umweltpolitischen Problembearbeitungsprozessen
  3. Raumvorstellung(en) in schriftlichen und realraumbasierten Settings - Ergebnisse einer quantitativen Studie mit Grundschulkindern der vierten Klasse
  4. Educating through pricing? Linking Sustainable Products' availability and pricing in schools and the development of sustainable consumer competence
  5. Die Einstellungen, Überzeugungen und Reflexionskompetenz von angehenden Englischlehrkräften: Eine Lerngelegenheit zum inklusiven Englischunterricht
  6. Wissenstransfer interdisziplinär – Netzwerkarbeit in der inklusionsorientierten Lehrer_innenbildung. Betrachtungen am Beispiel des Projektes DoProfil
  7. Eemian and early weichselian vegetation and uranium/thorium and thermoluminescence age determinations from sections in Northeast Lower-Saxony, Germany
  8. Contrasting pragmatic choices in responding to thanks in Ireland, England and Canada (New Apporaches to Irish English (Corpus) Pragmatics - 2019, Dortmund)
  9. North America's Pacific coastal rainforest under climate change: Deriving recommendations for conservation management from spatial modeling approaches
  10. Transdisziplinäre Entwicklungsteams in der LehrerInnenbildung - Verbindung von Akteuren aus dem Kontext (schul-)pädagogischer und hochschulischer Bedingungen
  11. Linguistically Responsive Teaching in Teacher Education – Innovative Approaches to Analyzing and Improving Pre-service Teachers’ Beliefs about Multilingualism
  12. 'Nationale Kinder- und Jugendliteratur im Prozess der Modernisierung und Internationalisierung - am Beispiel der Bundesrepublik Deutschland und der Türkei' 1995

Publikationen

  1. ALOCAÇÃO DE RECURSOS (CARBOIDRATOS) NO DESENVOLVIMENTO INICIAL DE PLÂNTULAS DE Schizolobium parahyba (Vell.) S.F. Blake (FABACEAE - CAESALPINIOIDEAE)
  2. Parking space management through deep learning – an approach for automated, low-cost and scalable real-time detection of parking space occupancy
  3. The psychological strategy process and socio-demographic variables as predictors of success in micro- and small-sacle business owners in Zambia
  4. Determinanten der Wiedergründungsbereitschaft – Eine empirische Untersuchung der Aspekte nachhaltiger Zufriedenheit deutscher Existenzgründer
  5. Comparing apples with oranges? An approach to link TIMSS and the National Educational Panel Study in Germany via equipercentile and IRT methods
  6. Effects of introspective vs. extraspective instruction in scaling of hedonic properties of flavouring ingredients by Chinese and German subjects
  7. Mythos Afrikasöldner. Modernisierung, mann-männliches Begehren und männliche Subjektbildung in der deutschsprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts
  8. Digitized planning processes in the revitalization of buildings by an interdisciplinary project study empirical work with students in argentina
  9. Universal screening for latent and active tuberculosis (TB) in asylum seeking children, Bochum and hamburg, Germany, September 2015 to November 2016
  10. Determinants and consequences of corporate social responsibility decoupling—Status quo and limitations of recent empirical quantitative research
  11. Translating interventions to improve competence, motivation, and support of heating professionals to increase energy efficiency in Swiss buildings
  12. Führt die Neuordnung der Berufsaufsicht und externen Qualitätskontrolle der Wirtschaftsprüfer nach dem APAReG zu einer erhöhten Prüfungsqualität?
  13. Wyzwania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w konflikcie między praktycznością warunkami strukturalnymi a transferem konceptualnej kompleksowości
  14. Temperature and palaeolake evolution during a Middle Pleistocene interglacial–glacial transition at the Palaeolithic locality of Schöningen, Germany
  15. Learning processes for interpersonal competence development in project-based sustainability courses – insights from a comparative international study
  16. Abbauverhalten von klinikspezifischen Abwasserinhaltsstoffen und deren Beeinflussung des Bakterienwachstums im Closed-Bottle-Test: Desinfektionsmittel.
  17. Policy as normative influence? On the relationship between parental leave policy and social norms in gender division of childcare across 48 countries
  18. Netzwerkbasierte Betrachtung von ko-konstruktiven Interaktionsprozessen im Unterricht – Ein Ansatz zur Beschreibung und Analyse von Angebot und Nutzung
  19. Inklusionsorientierte Lehrkräftebildung an der Leuphana Universität Lüneburg - Entwicklung und Implementation von Basisqualifikation und Profilstudium
  20. Climate reporting quality following the recommendations of the task force on climate-related financial disclosures: A Focus on the German capital market
  21. A cross-sectional study of university students' pocket money variance and its relationship with digital health literacy and subjective well-being in Ghana
  22. B7-H1 restricts neuroantigen-specific T cell responses and confines inflammatory CNS damage: implications for the lesion pathogenesis of multiple sclerosis.
  23. Kinder, Küche, Krise der Reproduktion. Ein Mailwechsel über Konstellationen von Sorge-, Lohn- und Schreibarbeit in Romanen von Caroline Muhr bis Anke Stelling
  24. Impacts of offshore wind farms on sediment structure and the water column during construction, and changes in bottom topography during the operation phase
  25. §1 Einführung: Das Verwaltungsrecht der Europäischen Union als Gegenstand rechtswissenschaftlicher Forschung - Entwicklungslinien, Prinzipien und Perspektiven
  26. Development of a cell culture system for studying effects of native and photochemically transformed gaseous compounds using an air/liquid culture technique
  27. Simultaneous Determination of 11 Sulfonamides by HPLC–UV and Application for Fast Screening of Their Aerobic Elimination and Biodegradation in a Simple Test
  28. Function-, incentive- and expense-related compensation of supervisory boards and audit committees - Empirical Evidence in the German DAX 30, MDAX, SDAX and TecDAX
  29. The role of expert feedback in the development of pre-service teachers’ professional vision of classroom management in an online blended learning environment
  30. Bildungsbiographische Aspekte von Qualifikationsaneignungen und -verwendungen im Erwerbsleben von Frauen im Berufsbereich personenbezogener Dienstleistungen
  31. A strategy for an initial assessment of the ecotoxicological effects of transformation products of pesticides in aquatic systems following a tiered approach