Using rating scales for the assessment of physical self-concept: Why the number of response categories matters

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The current study employs Mixture Distribution Rasch models to compare the psychometric properties of two rating scale variants (original rating scale with six response categories, N = 806 school students; a variant with four response categories, N = 905 school students) for five specific scales of the Physical Self-Description Questionnaire. In most cases, two-class solutions best fit the data, suggesting the presence of response sets. In particular, students with low educational levels appear to have problems using as many as six response categories correctly. The results suggest that for the Physical Self-Description Questionnaire, using a rating scale with six response categories can be problematic, because the test scores psychometric qualities may be substantially different across (latent) subgroups. Also discussed are implications for the use and development of assessment measures in general, highlighting the suitability of item response theory models for the investigation of test score properties and the need for heterogeneous samples.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftMeasurement in Physical Education and Exercise Science
Jahrgang17
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)249-263
Anzahl der Seiten15
ISSN1091-367X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.10.2013

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Lebensgeschichten von Aussteigerinnen aus der extremen Rechten
  2. Implizite Einstellungen und wirtschaftsethische Entscheidungen
  3. Perspektiven der Nutzung von Methanhydranten als Energieträger
  4. Minimization of answer distortion in personality questionnaires
  5. James Matthew Barrie, Peter Pan or The boy who would not grow up
  6. Partizipation von Kindern und Jugendlichen im kommunalen Raum I
  7. Nachhaltiges Wirtschaften in der wirtschaftsberuflichen Bildung
  8. Grundlagen der Schnelligkeit bei sieben- bis elfjährigen Kindern
  9. Finale - Prüfungstraining Hauptschulabschluss Nordrhein-Westfalen
  10. Bewegungsbaustelle Fitnessstudio - vielfältige Angebote für alle?!
  11. Emotionale Kompetenz als Lernziel ästhetisch-kultureller Bildung?
  12. Switching from a Managing to a Monitoring Function on the Board
  13. Elternkurse zur Stärkung der Erziehungskompetenz - Ein Überblick
  14. Die Krisenwarn- und Krisenberatungsfunktion des Abschlussprüfers
  15. Produktion lokaler Erinnerungsräume durch immaterielles Welterbe
  16. Qualitätssicherung der Tätigkeit des unabhängigen Finanzexperten
  17. Partizipation von Kindern und Jugendlichen im kommunalen Raum II
  18. Aufbau und Steuerung eines markenkonformen Mitarbeiterverhaltens
  19. Lehrerprofessionalität und die Qualität von Mathematikunterricht
  20. Das Studium als Berufsvorbereitung - ein Mythos der Lehrerbildung
  21. Empathy as a motivator of dyadic helping across group boundaries
  22. A Dollhouse as a Situational Context for Mulitplicative Reasoning
  23. §7 Europäisches Verwaltungsrecht und Europäisches Verfassungsrecht
  24. Anonymized firm data under test: evidence from a replication study
  25. Kooperationsvereinbarungen als Baustein gelingender Kooperationen
  26. Gute Aufgaben im Mathematikunterricht der Grundschule - Einführung
  27. Mehrsprachigkeit und Interkulturalität in Fremdsprachenportfolios
  28. Kraushaar/Wieland/Reemtsma, “Rudi Dutschke, Andreas Baader und die RAF”.
  29. Fortbildung als Mittler zwischen Hochschule und Unterrichtspraxis
  30. The causal effects of exports on firm size and labor productivity
  31. Performance of Students with special educational needs in Germany
  32. Die Arbeitsbedingungen von Unternehmern im europäischen Vergleich
  33. The causal effects of exports on firm size and labor productivity
  34. Architekturvermittlung - Chancen und Risiken einer neuen Disziplin
  35. MCG - Ein Modell zur Prognose der Identifikationszeiten für Objekte
  36. More than the sum of its parts? Synergy and picturebook translation
  37. Notate zu Kunst und Kultur der zwanziger Jahre des 20. Jahrhunderts
  38. Produktdifferenzierung in deutchen Industrieunternehmen 1995 - 2004