University-School Partnerships in Teacher Education in Germany

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

University-school partnerships are essential elements of the teacher education system in Germany. They allow mitigating system inherent challenges such as the theory-practice gap, the institutional fragmentation among the three consecutive phases in the German teacher education system, and the structural innovation lethargy. Thus, university-school partnerships bear potentials for the improvement of student teachers' and teachers' professional development, the implementation of didactical advancements, and systemic capacity building. Against this background, the present contribution provides a systematic outline of various types of university-school partnerships in teacher education in Germany. This outline is structured with regard to the following characteristics: (1) the degree of formalisation and institutionalisation, (2) the quality and intensity of cooperative relations and (3) the general objectives of the university-school partnerships. Moreover, conceptual considerations will be combined with reflections on relevant educational policies and illustrating examples.
OriginalspracheEnglisch
TitelQuality in Teacher Education and Professional Development : Chinese and German Perspectives
HerausgeberTimo Ehmke, John Chi-Kin Lee
Anzahl der Seiten14
ErscheinungsortLondon
VerlagRoutledge Taylor & Francis Group
Erscheinungsdatum28.09.2021
Auflage1
Seiten192-205
ISBN (Print)9780367469375
ISBN (elektronisch)9781003197973
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 28.09.2021

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2022 selection and editorial matter, John Chi-Kin Lee and Timo Ehmke; individual chapters, the contributors.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Filme, Narrationen und Schule
  2. Beweislast und Kausalität bei ärztlichen Behandlungsfehlern
  3. Energie als Schlüsselthema einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  4. Wirkzusammenhänge innerhalb der Produktionsplanung und -steuerung
  5. Betriebswirtschaftlich Rationales Management der ökologischen Herausforderung
  6. Vogel, Meike, “Unruhe im Fernsehen. Öffentlich-rechtliches Fernsehen und Proteste in den 1960er Jahren“
  7. Die ausgestaltung der parlamentarischen agendamacht - Plädoyer für eine holistische analyse von parlamenten
  8. Verbaalisen, symbolimuotoisen ja kuvallisen esitystavan soveltaminen matemaattisten peruskäsitteiden opiskeluun vuorovaikutteisessa etäoppimateriaalissa
  9. International Inspections/Les inspections internationales
  10. Entwicklung eines mehrstufigen Screening-Verfahrens als Wegweiser zur ökotoxikologiesn Bewertung von Pestizid-Transformationsprodukten
  11. Fördert die Ganztagsschule die Entwicklung sozialer und emotionaler Kompetenzen bei Jugendlichen?
  12. Das Größenverständnis folgt keiner festen Stufenfolge
  13. Wer gewinnt? Steigendes (DNP-)Anspruchsniveau an das Nachhaltigkeitsmanagement
  14. Partizipation in der Offenen Kinder- und Jugendarbeit zwischen Anspruch und Wirklichkeit
  15. Daten des IAB-Betriebspanels und Firmenpaneldaten aus Erhebungen der Amtlichen Statistik - substitutive oder komplementäre Inputs für die Empirische Wirtschaftsforschung?
  16. Zukunft der europäischen Abschlussprüfung nach dem EU-Verordnungsentwurf vom 30.11.2011
  17. Co-kreatives Lehren und Lernen am Leuphana College