Talks about sustainability—Sustainable talks? communicative construction of the social fiction of sustainability

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

In this article, we retrace how sustainability in our study has been communicatively constructed and how it emerged as a dynamic, but also a relatively stable, social fiction. Also, we contribute to methodological reflections on the practical relevance of the (social) imaginary for action. We rely on an empirical study that explores social science-based conversations between and among individuals who talk about the sustainability of their everyday lives. Within daily life people act sustainably to a limited extent, in conflict to the universal claim of sustainability and its normative validity. The respondents see themselves confronted with this well-known dilemma. With the aid of the documentary method, and drawing on our empirical data, we elaborate on the communicative strategies used to meet the difficult combination of sustainability's demands. We focus on patterns of justification, normative-imaginary thought experiments, and rhetorical distancing from the need for action of the present via conjunctive constructions that lean on desirable or undesirable, dystopic or utopic, alternative scenarios. Theoretically, we rely on communicative constructivism and ISER's (1991) literary-anthropological concept of feigning, applying it to the sociology of knowledge. Talk about sustainability serves as an example of how social fictions with a universal claim to validity are communicatively constructed.

Titel in ÜbersetzungGespräche über nachhaltigkeit – nachhaltige gespräche? Die kommunikative konstruktion der sozialen fiktion nachhaltigkeit
OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer5
ZeitschriftForum Qualitative Sozialforschung
Jahrgang20
Ausgabenummer1
Anzahl der Seiten24
ISSN1438-5627
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.2019

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Außerschulische Bildung für nachhaltige Entwicklung
  2. Politicized Transnationalism: The Visegrád Countries in the Refugee Crisis
  3. Impairment only approach des IASB und Einheitstheorie des RFH/BFH für den positiven goodwill
  4. Droege, Peter; Knieling, Jörg (Hrsg.) (2017): Regenerative Räume. Leitbilder und Praktiken nachhaltiger Raumentwicklung
  5. Ontogenetische Entwicklung im Kindesalter beim Richtungszeigen in vertrauter Umgebung
  6. Contra a política de globalização neoliberal e a hierarquia nas relações de gênero
  7. Mißverständnisse verbinden?
  8. Bedingungsfaktoren der Studienzufriedenheit von Lehramtsstudierenden
  9. Rechnungslegung und Rechnungslegungspolitik
  10. § 111 VwGO (Zwischenurteil über den Grund)
  11. Informationskompetenz von Pädagogen
  12. La reaction allemande face aux mesures prises par l´OCDE en matieres de conventions fiscales in La fin des paradis fiscaux
  13. Prüfung von Nachhaltigkeitsberichten nach der Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
  14. 43 VwGO (Feststellungsklage)
  15. Prüfung von Nachhaltigkeitsberichten nach dem Entwurf einer „CSR-Richtlinie 2.0“
  16. Erfassung des Selbstkonzepts von Kindern im Grundschulalter
  17. Der Transfer von Modellversuchsergebnissen zur Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung in den Lernort berufsbildende Schule.
  18. Die Sustainability Balanced Scorecard als Integrationsrahmen für BUIS
  19. Die Einführung der fachkundigen Stellungnahme bei der Ich-AG
  20. Von Pong zur Ludomusicology
  21. Die bilanzielle Behandlung von Handy-Subventionen
  22. Videobasierte Analyse der universitären Praxisphase der Sportlehrerausbildung mit dem Class K-3
  23. Einführung in die sozialwissenschaftliche Umweltforschung