Resonance and subpolitics as subject-related approaches to the critique of sustainability

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

Sustainability can be understood as a critique of the prevailing, alienated relations between self and world. Human impacts on the earth’s natural processes have had dramatic effects on the ecological equilibrium, leading—in light of human dependency on nature—to intra- and inter-generational social turmoil. Non-sustainable thought and action thus create problems in the culture/nature relationship. This perspective on sustainability places the subject at the centre of attention. Ultimately, the subject—as a cultural being and part of nature is (latently) confronted with the contradiction of the destruction of that very natural world and forced to respond to it. If one applies these insights to processes of vocational ecucation, learners (and others) find themselves confronted with a contradiction between accelerating efficiency and growth on the one side and sustainability on the other. In light of the above observations, this theoretical/conceptual contribution examines the following research question: To what extent can the concepts of “resonance” and “sub-politics” help us to analyse the contradiction between social acceleration and sustainability at the level of the subject (in vocational education)?
OriginalspracheEnglisch
TitelEconomy, Society and Politics : Socio-economic and Political Education in Schools and Universities
HerausgeberChristian Fridrich, Udo Hagedorn, Reinhold Hedtke, Philipp Mittnik, Georg Tafner
Anzahl der Seiten22
ErscheinungsortWiesbaden
VerlagSpringer Verlag
Erscheinungsdatum05.04.2024
Seiten237-258
ISBN (Print)9783658425241
ISBN (elektronisch)9783658425258
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.04.2024

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s). All rights reserved.

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Kalyani Sachin

Publikationen

  1. Does it Pay to Be Eco-Efficient in the European Electricity Supply Industry?
  2. The future of people and nature in Southern Transylvania
  3. Driesch und Uexküll
  4. Statistisches Denken in der Grundschule: Alles nur Zufall?
  5. L'université orientée vers le soin de la richesse et les mères chercheuses durant la pandémie du Covid-19
  6. Personal als Ressource?
  7. Scholtz, Christopher P.: Alltag mit künstlichen Lebewesen, Göttingen 2008
  8. Ein technoökologischer Habitus?
  9. Die CBD, ‚Biopiraterie‘ und Gerechtigkeit
  10. Paradox II. Religionsphilosophisch und fundamentaltheologisch
  11. Behind the Steele Curtain
  12. Die psychologische Perspektive
  13. Wiesing, Lambert: Das Mich der Wahrnehmung. Eine Autopsie, Suhrkamp Verlag 2009
  14. "Soziale und ethnische Mischung" - zur Persistenz eines wohnungspolitischen Leitbildes
  15. A note on firm age and the margins of imports: First evidence from Germany
  16. Budoucnost soutezniho prava ve svetle Smlouvy o ustave pro Evropu
  17. Chancen und Risiken des Multi-Channel-Marketings in innovativen Märkten
  18. Are low-productive exporters marginal exporters? Evidence from Germany
  19. Urbane Kreativitätsimpulse durch 2-3 Strassen
  20. Ist die empirische Makroökonomik eine wissenschaftliche Illusion?
  21. Virtuelle Netzwerke: neue Tendenzen der grenzüberschreitenden Kooperation nach "Inspire Art"
  22. Das Reden der Neulinge und andere Sünden
  23. Rezension Kieran Maguire, 2020, The Price of Football
  24. Educational Organisations as »Cultures of Consumption«
  25. Kontinuität und Innovation in der frühen deutschen Europarechtswissenschaft
  26. Buch 11. Justizielle Zusammenarbeit in der Europäischen Union
  27. Gesellschaftsrechtliche Gestaltung der Netzwerke virtueller Unternehmen - mit Beispielen kleiner und mittlerer Unternehmen der Biotechnologiebranche
  28. Kultur der Betäubung
  29. Schiedsklauseln im internationalen Wirtschaftsverkehr
  30. Politik der Mikroentscheidungen
  31. Zur Finanzierung von KMU mit Private Equity in Deutschland
  32. Liebe und Verantwortung
  33. Das "harmonisierte" EG-Vergaberecht im Spannungsfeld zwischen Umweltschutz und Binnenmarkt
  34. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  35. Wiedersprüchliche Fundierungen
  36. Artikel 34 EUV [Koordiniertes Auftreten auf internationaler Ebene; Unterrichtungspflicht der Sicherheitsratsmitglieder]
  37. Kultursoziologie
  38. Die Zukunft des elektronischen Rechtsverkehrs
  39. Collaborative entrepreneurship for sustainability.
  40. "In roten Schuhen tanzt die Sonne sich zu Tod"
  41. Die Pfändung von Anteilen an einer englischen Kapitalgesellschaft (private/public company limited by shares)
  42. Wie lernen Mädchen Fußball-Spielen?
  43. Welches Wissen brauchen Lehrkräfte für inklusiven Unterricht?
  44. Trick 17 zur Einführung