Psychometric Properties of the German Short Version of the Maslach Burnout Inventory - Student Survey

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenÜbersichtsarbeitenForschung

Authors

  • Derya Turhan
  • Anne Scheunemann
  • Theresa Schnettler
  • Lisa Bäulke
  • Daniel O. Thies
  • Markus Dresel
  • Stefan Fries
  • Detlev Leutner
  • Joachim Wirth
  • Carola Grunschel

Background: Higher education is a challenging context in which students particularly those endowed with a small array of resources are susceptible to suffer from burnout. To screen, identify, and support students that are at risk of burnout, psychometrically robust instruments are essential. To this end, we extended the validation of the German short version of the Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS-KV) that allows measuring burnout among German-speaking university students. Method: We conducted a longitudinal study and analyzed the factorial validity, reliability, measurement invariance, and convergent as well as discriminant validity of the MBI-SS-KV in a sample of German university students (N = 1,435). Results: Our results replicated the original three-factor structure of the MBI-SS-KV. Yet, a bi-factor structure of the MBI-SS-KV composed of a general factor (i.e., student burnout) and three domain-specific factors (i.e., emotional exhaustion, cynicism, and reduced professional efficacy) revealed a comparable fit and was used for further analyses due to theoretical and methodological advantages. Based on the bi-factor structure of the MBI-SS-KV, nested models with increasing invariance constraints provided support for measurement invariance of this instrument across female and male university students and across time. Besides, the average variance extracted estimates and the comparisons of these estimates with shared variances demonstrated convergent and discriminant validity of the factors emotional exhaustion and cynicism, but not for the factor reduced professional efficacy. Conclusion: To sum up, we found that the MBI-SS-KV is a reliable and for the most part valid instrument for the assessment of student burnout in German higher education.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEuropean Journal of Health Psychology
Jahrgang28
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)45-58
Anzahl der Seiten14
ISSN2512-8442
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.04.2021
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Schreiben im Mathematikunterricht der Grundschule – Sprachkompetenz diagnostizieren und fördern
  2. Warum haben Sie keinen Fernseher, Herr Luhmann?
  3. Temporal dynamics and ecotoxicological risk assessment of personal care products, phthalate ester plasticizers, and organophosphorus flame retardants in water from Lake Victoria, Uganda
  4. Big Data: Gibt es bald mehr Antworten als Fragen?
  5. Der Vertrag von Lissabon: Grundlegende Verfassungsurkunde der europäischen Rechtsgemeinschaft oder technischer Änderungsvertrag ?
  6. Was wir noch zu sagen hätten - Briefe an unsere Leserinnen und Leser
  7. On Gambiarras
  8. Vermeidung von Lichtverschmutzung - Schutz der Nacht
  9. Archival research on sustainability-related executive compensation.
  10. Abrüstung der Bereicherungsdogmatik im Dreipersonenverhältnis
  11. Autoritäre Wende, populistische Wette
  12. A caring and sustainable economy
  13. § 32 Solare Strahlungsenergie
  14. Militanz, Blues und Stadtguerilla
  15. Katalogeinträge in Moleswort
  16. Teenagers performing research on climate change education in a fully integrated design-based research setting
  17. Zukunftsdiskurse curricular intendiert – Plädoyer für eine ehrliche Lehrplanrezeption
  18. Die Beziehung zwischen CSR und Corporate Sustainability
  19. Toward landscape-wide conservation outcomes in Australia's temperate grazing region
  20. Internationalisierung von E-Commerce-Geschäften
  21. Dual Reality: ( Un)Observed Magic in the Workplace
  22. Die Regulierungsentwürfe der EU-Kommission zur Abschlussprüfung vom 30.11.2011
  23. The tyranny of coarse scales in sustainability science and policy
  24. Emotionen und politisches Lernen
  25. Responses of herbivory and pollinators to grassland management and plant diversity
  26. Motiv-Tätigkeitskongruenzen in nachberuflicher Arbeitstätigkeit
  27. Sustainable forest management augments diversity of vascular plants in German forests
  28. Triathlon - ein Wechsel zwischen Disziplinen als Inhalt eines variablen Kinderleichtathletiktrainings
  29. Zum Begriff der Bildungsnetzwerke
  30. Innovationsverbund Nachhaltige Smartphones
  31. Draußen? Zur Dialektik von Enteignung und Aneignung und zu deren aktuellen Erscheinungsformen
  32. Tourismus auf den Spuren der Schatten des Windes