Inner conflict resolution and self-empowerment as contribution for personal sustainability on the case of intentional community practices

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

  • Stella Veciana
  • Kariin Ottmar

Intentional communities are particularly relevant in their pioneering path towards innovative sustainable lifestyles, often following an integrative approach of sustainable development. From a socio-cultural perspective their innovative methods nurture intra-personal growth processes based on a matured conflict culture and a peaceful coexistence culture in regards to both human and natural systems. This chapter aims to address the influence of personal sustainability on transition pathways in conceptual, methodological and empirical terms. It explores how three selected community-design practices foster personal sustainability competences of community members, especially for inner conflict resolution and self-empowerment. Furthermore, the community-led approach to personal sustainability is explored regarding its actual and potential interactions with wide-scale systems transformation. This perspective seeks to broaden the established notion of sustainable development by including ‘alternative developments’ and ‘alternatives to development’. Regarding this, the argumentation refers to ‘alternative sustainable development’ approaches proposed from and lived by members of the Global Ecovillage Network (GEN), where personal sustainability - embedded in the everyday life of communities - can be understood as a lifelong learning process.

OriginalspracheEnglisch
TitelPersonal Sustainability : Exploring the Far Side of Sustainable Development
HerausgeberOliver Parodi, Kaidi Tamm
Anzahl der Seiten20
ErscheinungsortLondon
VerlagTaylor and Francis Inc.
Erscheinungsdatum19.03.2018
Seiten116-135
ISBN (Print)9781138065086
ISBN (elektronisch)9781351661195, 9781315159997
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 19.03.2018

Links

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Erklärung, übersichtliche Darstellung, immanente Kritik: Zur Entwicklung von Denkfiguren bei Wittgenstein im Anschluss an Frazer und Spengler
  2. Fachspezifische Leseprozesse und Notizen - Empirische Studien zu zwei irritierenden Elementen im kompetenzorientierten (Mathematik-)Unterricht
  3. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf ausgewählte Aspekte professioneller Handlungskompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des DFG-Projekts Co²CA
  4. Standort- und Vermarktungspotenziale für traditionelle Nutztierrassen im Biosphärenreservat Rhön im Kontext einer nachhaltigen Entwicklung
  5. Fallbasiertes Lernen in der ersten Phase der Lehrerbildung. Entwicklung eines Erhebungsinstrumentes für die Analysekompetenz von Unterricht.
  6. Lesedidaktische Auffassungen von Lehrer(innen): Analyse von Unterrichtsentwürfen aus dem KMK-Projekt "Pro Lesen: Lesen in allen Unterrichtsfächern"
  7. Herausforderung Nachhaltigkeit. Zur Bedeutung von Natur-, Ökonomie- und Politikverständnissen für eine nachhaltige Entwicklung ländlicher Räume
  8. Performance zum Johannesburg-Gipfel: „Nachhaltig beeindruckt? Ein Leitbild auf steinigen Wegen“: gemeinsam mit Verena Brinkmann und Juliane Grüning
  9. Campusschulen, Entwicklungsteams, Partnerschulnetzwerke – Zu den Herausforderungen von Transfer und Nachhaltigkeit in Schul-Hochschulkooperationen
  10. Möglichkeiten und Grenzen eines kompetenzorientierten Mathematikunterrichts. Aktuelle Forschungsergebnisse und bildungspolitische Diskussionen
  11. Workshop im Rahmen des Projektes „Befördern Nachhaltigkeitskompetenzen Frauen an die Spitze? Nachhaltigkeitskompetenz und Geschlecht“ (NaGe) - 2012