DigiSchreib: Ein Instrument zur Unterstützung von Lehrkräften bei Auswahl und Einsatz digitaler Schreibtools

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Der Beitrag umfasst die Konzeption und Entwicklung des Einschätzungsinstruments für digitale Schreibtools DigiSchreib. Dieses soll Lehrkräfte beim didaktisch sinnvollen Einsatz digitaler Schreibtools im sprachlich-heterogenen Deutschunterricht unterstützen. Es ist das erste Instrument, das sich speziell mit Schreibtools für Berufsschulen beschäftigt. Im Gegensatz zu bisherigen Instrumenten fokussiert DigiSchreib einen fachdidaktischen Blick, der eng an schreibempirische Erkenntnisse und Bedarfe aus der Praxis geknüpft ist. Die Bedarfe wurden mithilfe einer Fragebogenumfrage (n=81) von Deutsch/Kommunikation-Lehrkräften in Hamburg und Niedersachsen erhoben. Die Bewertung der Tools erfolgt mithilfe einer qualitativen Beschreibung innerhalb unterschiedlicher Dimensionen (Erkenntnisse aus der Schreibempirie, User Experience, didaktische Einschätzung, Datenschutz). Die in DigiSchreib analysierten Schreibtools werden mittels einer Dokumentensammlung aufgenommen und innerhalb des Einschätzungsinstruments systematisiert. DigiSchreib soll mit Expert*inneninterviews evaluiert, angepasst und Lehrkräften als OER frei zugänglich gemacht werden.
Titel in ÜbersetzungDigiSchreib: A tool to support teachers in the choice and use of digital writing tools in German classrooms
OriginalspracheDeutsch
Aufsatznummer5
ZeitschriftMiDU - Medien im Deutschunterricht
Jahrgang4
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)1-18
Anzahl der Seiten18
ISSN2699-3465
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 20.12.2022

Bibliographische Notiz

Titel der Ausgabe: Lesen und Schreiben im digitalen Raum I

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Lea Gathen

Publikationen

  1. Investigating Factors on R estorative Sleep Quality and its Relationship with Personal Work Performance - An Analysis of Diary Data
  2. Machine Learning Analysis in the Diagnostics of the Dynamics of Ball Bearing with Different Radial Internal Clearance
  3. Resonating self-tracking practices? Empirical insights into theoretical reflections on a 'sociology of resonance'
  4. Managing and accounting for corporate biodiversity contributions mapping the field
  5. Networking
  6. Economic Values from Ecosystems
  7. The Use of Anti-Windup Techniques in Didactic Level Systems
  8. Analysis of life cycle datasets for the material gold
  9. Export entry, export exit, and productivity in German manufacturing industries
  10. New methods for the analysis of links between international firm activities and firm performance
  11. EU Migration and Asylum Policies
  12. Working hour arrangements and working hours
  13. C.S.ルイス 「ライオンと魔女」の謎を解く―ナルニアガイド
  14. Relativity in Social Cognition: Basic processes and novel applications of social comparisons
  15. Consumers' Responses to CSR Activities
  16. Influence of transition metal dopants and temperature on the dehydrogenation and rehydrogenation kinetics of NaAlH4
  17. The Effects of Nonindependent Rater Sets in Multilevel–Multitrait–Multimethod Models
  18. Attention on the source of influence reverses the impact of cross-contextual imitation
  19. Organic Synthesis – Art or Science?
  20. Traits of butterfly communities change from specialist to generalist characteristics with increasing land-use intensity
  21. Use of the concept of Bildung in the international science education literature, its potential, and implications for teaching and learning
  22. Beyond Personalization and Anonymity:
  23. Methoden der Spreadsheet-Entwicklung
  24. Case Study
  25. When the whole is less than the sum of all parts-Tracking global-level impacts of national sustainability initiatives
  26. From Revolution to Reformation
  27. Ballonflüge
  28. The Asian Values Thesis Revisited
  29. Harmonisierung der Standards zur Klimaberichterstattung?
  30. Das finale IIRC-Rahmenkonzept zum Integrated Reporting
  31. Effect of Heat Treatment on the Microstructure and Corrosion Properties of Mg–15Dy–1.5Zn Alloy with LPSO Phase
  32. What do teachers think and feel when analyzing videos of themselves and other teachers teaching?
  33. What Provides Justification for Cheating-Producing or Observing Counterfactuals?
  34. Sustainable Reporting?
  35. The Late Masterwork of Gilles Deleuze
  36. Assessment of the biotic and abiotic elimination processes of five micropollutants during cultivation of the green microalgae Acutodesmus obliquus
  37. Thinking Inclusive Science Education from two Perspectives
  38. Disentangling how urbanisation influences moth diversity in grasslands
  39. Small patches can be valuable for biodiversity conservation: two case studies on birds in southeastern Australia
  40. Assessing students’ enjoyment in physical education
  41. Increasing knowledge through cooperation