„Die sind nicht unbedingt auf Schule orientiert“: Formationen eines ‚racial neoliberalism‘ an innerstädtischen Schulen Berlins

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This article discusses the influences of current societal and economical changes on the prevailing discourse on racism in Germany’s public schools and school system. It analyzes the positioning and involvement of parents with a so called migration background in inner-city public schools in Berlin. A dispositive analytic approach is applied on the interplay of discourses, practices and forms of subjectivation referring to contemporary racist practices and structures of inequality and how these are intertwined with the authority of neoliberalism. The analysis shows that especially in the context of current integration policies and educational reforms, culturalistic and neo-racist perceptions of migrant parents are strengthened via individualistic and meritocratic positions, which leads not only to a reproduction but also to a deepening of structures of racial inequality in schools.
OriginalspracheDeutsch
Zeitschriftmovements. Journal for Critical Migration and Border Regime Studies
Jahrgang2
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)39-64
Anzahl der Seiten26
ISSN2364-8732
PublikationsstatusErschienen - 2016
Extern publiziertJa

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. "Mit Gott für König und Vaterland!"
  2. Community marketing in social media
  3. Kindliche Zeitpraktiken in KiTa und Grundschule
  4. Da stolpert das Ohr
  5. Reiseentscheidung
  6. Productivity growth in European railways
  7. Bauteilgetrieben Montagesteuerung und Fabrikstrukturierung durch Nutzung Gentelligenter Technologie
  8. Crowdfunding sustainable entrepreneurship
  9. Psychometric Properties of the German Short Version of the Maslach Burnout Inventory - Student Survey
  10. Post-rescue innocent passage by non-governmental search and rescue vessels in the mediterranean
  11. Unionsrechtlicher Eigentumsschutz und deutscher Atomausstieg
  12. „Wer Bücher hört, kann auch Klänge sehen“
  13. Historisierung der NS-Zeit
  14. Schadenfreude as social-functional dominance regulator
  15. Die stille Revolution
  16. Integrieren statt Umsiedeln
  17. Wertschöpfungsmanagement im Mittelstand
  18. Drei Gesetze - ein Anspruch
  19. Dimensionierung von Fertigungslosgrößen
  20. §32 Solare Strahlungsenergie
  21. Anpassung des Bodenschutzrechts an den Klimaschutz
  22. Kritik in digitalen Kulturen
  23. Versöhnendes Handeln – Handeln in Versöhnung. Gottes Opfer an die Menschen
  24. Tourenplanung mit Hilfe einer gesteuerten Simulated-Annealing-Suche zur Lösung des Be- und Entladeproblems der zwischenbetrieblichen Logistik
  25. Finanzierungsstrategien kleiner und mittlerer Unternehmen
  26. Discharge and fate of biocide residuals to ephemeral stormwater retention pond sediments
  27. § 289 e Weglassen nachteiliger Angaben
  28. Hohe und niedrige Einkommen
  29. Das Unbewusste in der Erziehung
  30. Das Medium in Turings Maschine
  31. Reply to Maier et al., Szaszi et al., and Bakdash and Marusich
  32. Trainerinnen im Frauenfußball
  33. Interculturality as background for sustainability
  34. § 353 Rücktritt gegen Reugeld
  35. Formen teilhabender Kritik