Den eigenen Blick schärfen für das Potenzial und die Qualität von Aufgaben – Ergebnisse aus der aktuellen Forschung

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeTransfer

Authors

Lehrer/-innen analysieren das kognitive Potenzial von Aufgaben und identifizieren Ansatzpunkte für die Variation von Aufgaben. Im Beitrag wird gezeigt, wie mithilfe eines allgemeindidaktischen Kategoriensystems (vgl. u.a. Bohl et al. 2015) Aufgaben analysiert und eingeschätzt werden können. Ergebnisse der Evaluation einer Lehrerfortbildung ergeben, dass Lehrpersonen ihre bisher oft auch unbewusst verwendeten Merkmale zur Beschreibung einer Aufgabe durch die Anwendung des Kategoriensystems ausdifferenzieren und erweitern können. (Orig.).
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftSchulVerwaltung
Jahrgang19
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)10-14
Anzahl der Seiten5
ISSN1438-1907
PublikationsstatusErschienen - 2017

    Fachgebiete

  • Erziehungswissenschaften - Bildungsforschung, Lehrerfortbildung, Didaktik, Aufgabenanalyse, Unterrichtsentwicklung, Unterricht

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Corporate social responsibility (CSR) communication via social media sites: evidence from the German banking industry
  2. Comment on "The environmental photolysis of perfluorooctanesulfonate, perfluorooctanoate, and related fluorochemicals"
  3. Cleansing procedures for overlaps and inconsistencies in administrative data. The case of German labour market data
  4. Using heuristic worked examples to promote solving of reality‑based tasks in mathematics in lower secondary school
  5. The impact of the 2004 EU enlargement on the performance of service enterprises in Germany's eastern border region
  6. Reaction of Calcium Chloride and Magnesium Chloride and their Mixed Salts with Ethanol for Thermal Energy Storage
  7. Pitfalls and potential of institutional change: Rain-index insurance and the sustainability of rangeland management
  8. Modification of the umu-assay (ISO 13829) accounting for cytotoxicity in genotoxicity assessment: A preliminary study
  9. Introduction to the challenges and chances regarding the utilization of nitrogen-rich by-products and waste streams
  10. Individual motivation among entrepreneurs in the creative and cultural industries: A self-determination perspective
  11. Gilad Livne and Garen Markarian (eds.), The Routledge Companion to Fair Value Accounting, Routledge, Abingdon, Oxon 2018
  12. Convergence or mediation? Experts of vulnerability and the vulnerability of experts' discourses on nanotechnologies
  13. Comparison of Supervised versus Self-Administered Stretching on Bench Press Maximal Strength and Force Development
  14. A fault detection and data reconciliation algorithm in technical processes with the help of haar wavelets packets
  15. Towards greener and sustainable ionic liquids using naturally occurring and nature-inspired pyridinium structures
  16. Hilfreiche Faktoren zur Bewältigung von beruflichen Übergängen: Von der Berufswahlreife zur Übergangsbereitschaft
  17. Four Methods to Distinguish between Fractal Dimensions in Time Series through Recurrence Quantification Analysis
  18. Finding the Best Match — a Case Study on the (Text‑) Feature and Model Choice in Digital Mental Health Interventions
  19. Does stakeholder participation improve environmental governance? Evidence from a meta-analysis of 305 case studies
  20. Assessing the impact of patient-involvement healthcare strategies on patients, providers, and the healthcare system
  21. Analyse non linéaire des récessions de l'écoulement de base dans des bassins versants à écoulements intermittents
  22. Zur Finanz-, Branchen- und Nachhaltigkeitsexpertise im Prüfungsausschuss bei börsennotierten Aktiengesellschaften
  23. Wildlife habitat association over a twelve-year period (2008-2020) in the Greater Mahale Ecosystem, western Tanzania
  24. Verknüpfung von Self-Assessments und Verfahren zur Studierendenauswahl am Beispiel der Lehrerbildung in Lüneburg
  25. Pathways to water sustainability? A global study assessing the benefits of integrated water resources management
  26. Genesis and dating of Late Pleistocene-Holocene soil sediment sequences from the Lüneburg Heath, Northern Germany
  27. Empirical research on the European Nonfinancial Reporting Directive 2014/95 (NFRD) – a structured literature review
  28. Does an individualized learning design improve university student online learning? A randomized field experiment
  29. Der Nachhaltigkeitsprozess der Universität Graz - analysiert durch das Grazer Modell für Integrative Entwicklung
  30. Bonitätsklassifikation kleiner Unternehmen mit multivariater linearer Diskriminanzanalyse und neuronalen Netzen
  31. A novel telecoupling framework to assess social relations across spatial scales for ecosystem services research
  32. The necessity of disinfected toilet brushes - information policy of companies on disinfectants in private homes