Contributions of declarative and procedural memory to accuracy and automatization during second language practice

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Diana Pili-Moss
  • Katherine Brill-Schuetz
  • Mandy Faretta-Stutenberg
  • Kara Morgan-Short
Extending previous research that has examined the relationship between long-term memory and second language (L2) development with a primary focus on accuracy in L2 outcomes, the current study explores the relationship between declarative and procedural memory and accuracy and automatization during L2 practice. Adult English native speakers had learned an artificial language over two weeks (Morgan-Short, Faretta-Stutenberg, Brill-Schuetz, Carpenter & Wong, 2014), producing four sessions of practice data that had not been analyzed previously. Mixed-effects models analyses revealed that declarative memory was positively related to accuracy during comprehension practice. No other relationships were evidenced for accuracy. For automatization, measured by the coefficient of variation (Segalowitz, 2010), the model revealed a positive relationship with procedural memory that became stronger over practice for learners with higher declarative memory but weaker for learners with lower declarative memory. These results provide further insight into the role that long-term memory plays during L2 development.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftBilingualism: Language and Cognition
Jahrgang23
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)639-651
Anzahl der Seiten13
ISSN1366-7289
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.05.2020
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Kreativ und frei?: Welche Rahmenbedingungen brauchen Kreativwirtschaft und Wissensgesellschaft in einer digitalen Welt?
  2. Exploring priority effects in a central European grassland field experiment in order to inform restoration (Symposium)
  3. Religious Activity, Risk Taking Preferences, and Financial Economic Behavior: Empirical Evidence from German Survey Data
  4. Medienkompetenz: Individuelle Schlüsselkompetenz zum kritischen und effektiven Umgang mit Medien im digitalen Zeitalter
  5. Introducing the Teacher Education Network In Lüneburg. Theory-Practice-Interrelation through Transdisciplinary Cooperation
  6. Roe deer browsing induces changes in phytohormones, primary metabolites and defense chemistry in beech and maple saplings
  7. 31. Symposium der Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - DGPs 2013
  8. VISU: Vagueness, Incompleteness, Subjectivity, and Uncertainty in Provenance Language Processing and Linked Open Data Modelling
  9. Rückzahlungsvereinbarungen und Kostenübernahme durch Arbeitgeber bei betrieblicher Weiterbildung: Determinanten und Lohneffekte
  10. Auf dem Weg zur Stiftung. Erste Erfahrungen: Die staatliche Finanzierung der Niedersächsischen Stiftungshochschulen – Kurzreferat
  11. Wissens-und Forschungspolitiken in den Künsten –Die Institutionalisierung von künstlerischer Forschung im deutschsprachigen Raum
  12. Erklärung alters- und geschlechtsspezifischer Unterschiede in der Erwerbsbeteiligung: Eine arbeitsangebotsorientierte Perspektive
  13. Formatives Assessment im Mathematikunterricht: Berücksichtigung von Effekten generischer und fachspezifischer Unterrichtsqualität
  14. Critical Artistic Interventions in Urban Contexts – The Intrinsic Logic or Spirit of Cities and Its Influence on Critical Artists
  15. How do secondary seed dispersal and post-dispersal seed predation influence the successful recruitment of common grassland species?

Publikationen

  1. Same but different? Measurement invariance of the PIAAC motivation-to-learn scale across key socio-demographic groups
  2. Temporal dynamics of conflict monitoring and the effects of one or two conflict sources on error-(related) negativity
  3. Wissenschaftliches Schreiben und Forschen fördern. Ein Schreibtutorium für StudienanfängerInnen des Faches Deutsch
  4. Non-native and native organisms moving into high elevation and high latitude ecosystems in an era of climate change
  5. Improving students’ science text comprehension through metacognitive self-regulation when applying learning strategies
  6. Erfassung reflexionsbezogener Dispositionen von angehenden und praktizierenden Lehrkräften: ein systematisches Review
  7. Consumers' purchasing decisions regarding environmentally friendly products: An empirical analysis of German consumers
  8. Frauenförderung, Frauen und Geschlechterforschung und Gleichstellung - eine wesentliche Aufgabe im Hochschulmanagement
  9. Demirovic, Alex, Julia Dück, Florian Becker u. Pauline Bader (Hg.), VielfachKrise im finanzmarktdominierten Kapitalismus, 2011
  10. Personal norms of sustainability and their impact on management – The case of rangeland management in semi-arid regions
  11. Deciphering Sustainable Consumption: Understanding Motives and Heuristic Cues in the Context of Personal Care Products
  12. Soil and tree species traits both shape soil microbial communities during early growth of Chinese subtropical forests
  13. Glänzen, Blicken, Flickern. Das Prinzip der Glimpses in AS I WAS MOVING AHEAD OCCASIONALLY I SAW BRIEF GLIMPSES OF BEAUTY
  14. Nachhaltigkeit und Geschlechtergerechtigkeit - ein sperriges und zugleich unverzichtbares Feld für Zukunftsentwicklungen
  15. W-RENA: Eine web-basierte Rehabilitationsnachsorge zur Transferförderung nach stationärer psychosomatischer Rehabilitation
  16. Warga, Muriel: Pragmatische Entwicklung in der Fremdsprache. Der Sprechakt 'Aufforderung' im Französischen. Tübingen: Narr, 2004
  17. Treatment of comorbid alcohol use disorders and depression with cognitive-behavioural therapy and motivational interviewing
  18. Grammes, Tilmann; Schluß, Henning; Vogler, Hans-Joachim: Staatsbürgerkunde in der DDR: Ein Dokumentenband. Wiesbaden (VS Verlag) 2006
  19. Zur Erweiterung des Begriffsverständnisses interkultureller Kompetenz für das Ausbildungspersonal in der beruflichen Bildung
  20. Human–learning–machines: introduction to a special section on how cybernetics and constructivism inspired new forms of learning
  21. Internetbasierte Ansätze in der Prävention und Behandlung von depressiven Beschwerden bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen
  22. Lernprotokollunterstütztes Lernen - ein Vergleich zwischen unstrukturiertem und systemkontrolliertem diskursivem Lernen im Netz
  23. "Post"– "Pop"– "Pseudo"? – Zur Diskussion popfeministischer Zeitschriften als Arenen der (Re-)Artikulation feministischer Öffentlichkeiten.
  24. Kompetenztandem Vernetzte Versorgung - ein innovativer Ansatz zur Beforschung integrierter Versorgungsmodelle in der Psychiatrie
  25. Biogeographical patterns in the diet of the wildcat, Felis silvestris Schreber, in Eurasia: Factors affecting the trophic diversity
  26. DaZKom - a Structure Model of Pre-service Teachers' Competency for Teaching German as a Second Language in the Mainstream Classroom
  27. Callings and work engagement: Moderated mediation model of work meaningfulness, occupational identity, and occupational self-efficacy
  28. Small-scale soil patterns drive sharp boundaries between succulent "dwarf" biomes (or habitats) in the arid Succulent Karoo, South Africa