Construct Objectification and De-Objectification in Organization Theory

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschung

Authors

In the past decade, organizational scholars have devoted considerable attention to an epistemological analysis of the constructs that populate their discipline. For example, Osigweh (1989) noted the lack of precision in many organization theory constructs and identified the phenomena of “concept traveling” and “concept stretching” as important issues. Law et al. (1998) presented a taxonomy of multidimensional constructs, classifying them by the way in which individual dimensions relate to the overall domain of the construct. For example, they pointed out that multidimensional constructs can conform to a latent model, in which case their dimensions are all manifestations of a more general underlying construct; an aggregate model, in which case individual dimensions sum to define the domain of the construct; or a profile model, in which case interactions between dimensions define specific parts of the construct domain. In a similar type of analysis, Morgeson and Hofmann (1999) described the structure and function of “collective constructs,” arguing that this type of construct emerges from interactions between members of a collectivity.
OriginalspracheEnglisch
TitelThinking Organization
HerausgeberAlison Linstead, Stephen Linstead
Anzahl der Seiten24
VerlagRoutledge Taylor & Francis Group
Erscheinungsdatum2005
Seiten112-135
ISBN (Print)9780415333641, 9780415488013
ISBN (elektronisch)9780203414002
PublikationsstatusErschienen - 2005
Extern publiziertJa

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Microstructural evolution of Mg–14Gd–0.4Zr alloy during compressive creep
  2. Operationalizing ecosystem services for the mitigation of soil threats
  3. Führung von Repatriates zur Unterstützung des Wissenstransferprozesses
  4. Bátiz-Lazo, Bernardo: Cash and Dash. How ATMs and Computers Changed Banking.
  5. The Role of Sustainable Entrepreneurship in Sustainability Transitions
  6. Anke Wegner / Ǐnci Dirim (Hrsg.). Mehrsprachigkeit und Bildungsgerechtigkeit
  7. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in der vorschulischen Bildung
  8. Differentielle Bedingungen für kreative versus effiziente Teamleistung
  9. Understanding Similarities and Differences of Digital Health Platforms
  10. Comedy in Serie : medienwissenschaftliche Perspektiven auf ein TV-Format
  11. Rechtliche und institutionelle Rahmenbedingungen der Schulsozialarbeit
  12. Verfahren zur Bestimmung der Neigung zur Verockerung und System hierfür
  13. VERFAHREN ZUR BESTIMMUNG DER NEIGUNG ZUR VEROCKERUNG UND SYSTEM HIERFÜR
  14. Begleitung von Lehrenden bei der Implementierung von Forschendem Lernen
  15. Contextualizing the relationship between self-commitment and performance
  16. Wissenschaftliches Schreiben im Zeitalter von KI gemeinsam verantworten
  17. Rainer Mühlhoff: Immersive Macht. Affekttheorie nach Spinoza und Foucault
  18. Externe Rotation, Begrenzung von Prüfung und Beratung sowie Joint Audits
  19. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der schulischen Praxis verankern
  20. A framework for business model development in technology-driven start-ups
  21. Traditional and modern ageism as predictors of workplace discrimination
  22. «Mein Kompetenzprofil» - Stärken erkennen und Selbstlernprozesse anstoßen
  23. Property, personality rights and data protection with regard to biobanks
  24. Career Decision Making, Stability and Actualization of Career Intentions
  25. Somewhere over the Rainbow: Sexual Orientation Discrimination in Germany
  26. Exports and Profitability -First Evidence for German Manufacturing Firms
  27. Jugendhilfe-Ombudsstellen aus wohlfahrtsstaatssoziologischer Perspektive
  28. Portraits von Underdogs. Bd. I: Lebenswelt und Biografie von Jungarbeitern
  29. Identifying Global Challenges for Future Tourism and Tourism Management
  30. Ductility and fracture behavior of cold spray additive manufactured zinc
  31. Mobile technologies, from telecommunication to media, ed. by Gerard Goggin ...
  32. Contexts and pragmatic strategies of COVID-19 related cartoons in Nigeria
  33. Bill Yousman: Prime Time Prisons on U.S. TV. Representation on Incarceration
  34. Point, line, surface as plane. From notational iconicity to diagrammatology
  35. A two-step approach for the prediction of mood levels based on diary data
  36. Berufliche Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Kommunalverwaltung
  37. Zur Internalisierung von Lebenslangem Lernen an europäischen Hochschulen.
  38. Lernprozesse in der Berufsausbildung Nachhaltigkeitsorientiert gestalten