Business Model Innovation for Sustainable Energy: German Utilities and Renewable Energy

Publikation: Arbeits- oder Diskussionspapiere und BerichteArbeits- oder Diskussionspapiere

Authors

The electric power sector stands at the beginning of a fundamental transformation process towards a more sustainable production based on renewable energies. Consequently, electric utilities as incumbent actors face a massive challenge to find new ways of creating, delivering, and capturing value from renewable energy technologies. This study investigates
utilities' business models for renewable energies by analyzing two generic business models based on a series of in-depth interviews with German utility managers. It is found that utilities have developed viable business models for large scale utility-side renewable energy generation and invest huge sums in this field. At the same time, utilities lack adequate business models to commercialize small scale customer-side renewable energy technologies. By combining the business model concept with innovation theory a new perspective on the energy transition is suggested and applied. Furthermore, practical recommendations for utility mangers are provided how to create and capture more value in the energy transition.
OriginalspracheEnglisch
ErscheinungsortLüneburg
VerlagCentre for Sustainability Management
Anzahl der Seiten29
ISBN (Print)978-3-942638-08-1
PublikationsstatusErschienen - 2011

Dokumente

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Dennis Krämer

Publikationen

  1. Sustainable Public Procurement
  2. Eine Frage der Perspektive
  3. Mehrsprachigkeit
  4. Lehrergesundheit als Pflichtaufgabe angehender Lehrkräfte und ihrer Lehrerbildner
  5. Vorabentscheidungsverfahren, Vorlageberechtigung
  6. Konstitutionalisierungstendenzen im Recht des internationalen Investitionsschutzes
  7. Bongkifferdeepness und Epigenetik
  8. Die Berichterstattung des Aufsichtsrats zu den Prüfungsausschüssen und zur Rechnungslegungsprüfung
  9. Food Retailers as Mediating Gatekeepers between Farmers and Consumers in the Supply Chain of Animal Welfare Meat - Studying Retailers’ Motives in Marketing Pasture-Based Beef
  10. Greenpeace Nachhaltigkeitsbarometer 2015
  11. Axel Volmar (Hg.): Zeitkritische Medien
  12. Andersen-Preis IBBY Jubiläums-Jahr an Aidan Chambers verliehen
  13. Croatia
  14. Die Leuphana Graduate School
  15. MEHRSPRACH-ICH: Zur Stärkung multipler sprachlicher Identitäten und literaler Kompetenzen in einem Vorleseprojekt in Kindertagesstätten
  16. "Amoklauf von Winnenden" - zur Fahrlässigkeitshaftung neben der volldeliktischen Vorsatztat eines anderen
  17. Gesellschaftliche Funktionen von Museen im Zeichen sozialer Verantwortung
  18. "Pfui! Gemeinheit! Skandal!"
  19. Mündlich bewerten
  20. Status and Potential of “Green Pharmacy"
  21. Sustainability as a Driver for Corporate Economic Success
  22. Green Deal for Europe
  23. Valorization of organic residues for the production of added value chemicals
  24. Soziale Disparitäten im Lesen und in Mathematik innerhalb von Schulklassen
  25. Administrative silence
  26. Nachhaltige Gesellschaft
  27. Arbeitszufriedenheit und flexible Arbeitszeit
  28. Social–ecological inventory in a postdisaster context
  29. Klimapolitik und Entwicklung
  30. Der Niedergang der Kreativität und die Konstanz der Kunst
  31. Verwildernde Naturverhältnisse
  32. Sprechfiguten und Denkfiguren
  33. § 292 Haftung bei Herausgabepflicht