Action Regulation Across the Adult Lifespan (ARAL): A Metatheory of Work and Aging

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenÜbersichtsarbeitenForschung

Authors

The goals of this article are to integrate action regulation theory (ART) with the lifespan developmental perspective and to outline tenets of a new metatheory of work and aging. The action regulation across the adult lifespan (ARAL) theory explains how workers influence, and are influenced by, their environment across different time spans. First, the basic concepts of ART are described, including the sequential and hierarchical structure of actions, complete tasks and actions, foci of action regulation, and the action-regulating mental model. Second, principles of the lifespan developmental perspective are delineated, including development as a lifelong and multidirectional process, the joint occurrence of gains and losses, intraindividual plasticity, historical embeddedness, and contextualism. Third, propositions of ARAL theory are derived by analyzing workers' action regulation from a lifespan developmental perspective (i.e., effects of aging on action regulation), and by analyzing aging and development in the work context from an ART perspective (i.e., effects of action regulation on age-related changes in cognition and personality). Fourth, we develop further propositions to integrate ART with lifespan theories of motivation and socioemotional experience. Finally, we discuss implications for future research and practice based on ARAL theory.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftWork, Aging and Retirement
Jahrgang2
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)286-306
Anzahl der Seiten21
ISSN2054-4642
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.07.2016

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Guido Barbian

Publikationen

  1. Genetic responsibility in Germany and Israel
  2. The Role of Sustainable Entrepreneurship in Sustainability Transitions
  3. Schriftspracherwerb zwischen Norm- und Strukturorientierung
  4. Ecotourism and Coral Reef
  5. Of Urban Wastelands and Commodified (Post-)Pastoral Retreats
  6. Forschung an Nichteinwilligungsfähigen international und national: Die Deklaration von Helsinki und das deutsche Recht
  7. Konstitutionalisierung und Normativität der europäischen Grundrechte
  8. Empathie und Solidarität mit Um- und Nachwelt
  9. § 48 Solare Strahlungsenergie
  10. Der Raum des Cyberspace
  11. Schüler und Sportunterricht
  12. Faire de la recherche avec des artistes. La continuité entre l'art et la science
  13. § 350 Erlöschen des Rücktrittsrechts nach Fristsetzung
  14. § 290 Verzinsung des Wertersatzes
  15. Selbstständigkeit stärken und herausfordern
  16. Unsichtbare Schutzgeister im Kampf gegen den Lebensmittelverderb
  17. Auf dem Rückzug in die Kasernen?
  18. Neuausrichtung von Rechnungslegung und Prüfungswesen
  19. Ohne Ambition ist alle Strategie nichts
  20. Anlage und Durchführung der LEK-Studie
  21. Kann man Verantwortung lernen ?
  22. § 291 Prozesszinsen
  23. Vom Rand ins Zentrum
  24. Art. 229 a EGV (Entscheidung über gewerblichen Rechtsschutz) (Nizza-Fassung)
  25. Zur (De-)Professionalisierung der Sportstudierenden im Praxissemester
  26. Kombinatorisches Zählen
  27. Pädagogik der Freizeit & Tourismus
  28. Frauenhauskinder und ihr Weg ins Leben
  29. Krieg und Zivilgesellschaft
  30. Stadt als Möglichkeitsraum
  31. Roadside disturbance promotes plant communities with arbuscular mycorrhizal associations in mountain regions worldwide
  32. Umweltkonflikte und Nachhaltigkeit in Lateinamerika
  33. Revisiting the sustainability science research agenda
  34. Tropical cyclone losses in the USA and the impact of climate change
  35. Inter-individual nectar chemistry changes of field scabious, Knautia arvensis
  36. Kommentar von: Art. 53