Action Regulation Across the Adult Lifespan (ARAL): A Metatheory of Work and Aging

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenÜbersichtsarbeitenForschung

Authors

The goals of this article are to integrate action regulation theory (ART) with the lifespan developmental perspective and to outline tenets of a new metatheory of work and aging. The action regulation across the adult lifespan (ARAL) theory explains how workers influence, and are influenced by, their environment across different time spans. First, the basic concepts of ART are described, including the sequential and hierarchical structure of actions, complete tasks and actions, foci of action regulation, and the action-regulating mental model. Second, principles of the lifespan developmental perspective are delineated, including development as a lifelong and multidirectional process, the joint occurrence of gains and losses, intraindividual plasticity, historical embeddedness, and contextualism. Third, propositions of ARAL theory are derived by analyzing workers' action regulation from a lifespan developmental perspective (i.e., effects of aging on action regulation), and by analyzing aging and development in the work context from an ART perspective (i.e., effects of action regulation on age-related changes in cognition and personality). Fourth, we develop further propositions to integrate ART with lifespan theories of motivation and socioemotional experience. Finally, we discuss implications for future research and practice based on ARAL theory.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftWork, Aging and Retirement
Jahrgang2
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)286-306
Anzahl der Seiten21
ISSN2054-4642
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.07.2016

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Handbuch Europäische Souveränität
  2. Konstitutionalisierung und Normativität der europäischen Grundrechte
  3. Schüler und Sportunterricht
  4. Internetbasierte Resilienzförderung und Prävention psychischer Erkrankungen
  5. Neuausrichtung von Rechnungslegung und Prüfungswesen
  6. Kann man Verantwortung lernen ?
  7. Art. 229 a EGV (Entscheidung über gewerblichen Rechtsschutz) (Nizza-Fassung)
  8. Inter-individual nectar chemistry changes of field scabious, Knautia arvensis
  9. E-Learning an einer deutschen Universität aus Sicht des Lehrpersonals
  10. Vorrangige Probleme von Jugendlichen ohne Ausbildungsvertrag und die Rolle des Sozialarbeiters in der Berufsschule
  11. Jünglinge der Moderne
  12. Wettbewerbsbeschränkung, spürbare
  13. A Global Classroom for International Sustainability Education
  14. The Archival Research on Les Immatériaux
  15. Corporate Climate Reporting of European Banks: Are these institutions compliant with climate issues?
  16. Kulinarisches Kino
  17. Öffentliche Nachhaltigkeitssteuerung
  18. Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden in verlängerten Praxisphasen
  19. Organize
  20. Lekcja 3-4
  21. Productivity and the extensive margins of trade in German manufacturing firms: Evidence from a non-parametric test
  22. Modelling the impact of climate change on Tanzanian forests
  23. Umformen faserverstärkter thermoplastischer Kunststoff-Halbzeuge mit metallischen Deckblechen für den Leichtbau
  24. Business Cases for Sustainability
  25. Frühwarnindikatoren und Risikomessung
  26. Kooperationen in der Supply Chain
  27. "Become a Backchannel Icon!"
  28. The media arcane
  29. Comparative Children's Literature
  30. Heidelandschaften: Anpassungsstrategien des Naturschutzes und des Managements
  31. Karriere einer Weltanschauung. Die Welteislehre 1894-1945
  32. Die Reformvorschläge der EU-Kommission vom 30.11.2011 zur Stärkung der Unabhängigkeit des Abschlussprüfers
  33. Kulinarisches Kino
  34. Die unsichtbare Stadt
  35. A People of ‚Patriotic Hearts‘?: German-Americans, U.S. Neutrality, and the Building of an Inclusive Coalition in New Orleans, 1915
  36. The tattooings of cities
  37. Kinderwunschbehandlungen im Ausland
  38. Management von Innovationsprozessen für nachhaltige Entwicklung