A Statistical Approach to Estimate Spatial Distributions of Wet Deposition in Germany

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The correct spatial interpolation from a few available point measurements of wet deposition - which contributes a major part to total deposition - is very important for the determination of a possible exceeding of critical loads: A wide spatial variability is a property of both deposition and critical loads. For this purpose, the meteorological variables having relevant influence on wet deposition and being available from routine measurements were used as input data for a statistical model for the estimation of wet deposition. Those variables are precipitation amount, preceding dry period, wind direction and season. The results obtained from the developed model were validated using measurements from routine monitoring stations in Germany for daily wet deposition rates of the major anions and cations. After description of model development and verification, the application of the model is presented exemplarily for sulfate, chloride and nitrate. Therefore daily precipitation data from a few representative monitoring stations and additional information about wind direction from meteorological maps were used as model input. As a result, reliable point estimates for wet deposition were available in addition to the measured data, thus allowing spatial interpolation with higher accuracy. The resulting wet deposition maps reveal that the critical loads for the investigated substances are already exceeded in some areas of Germany, particularly when the additional input from dry and occult (fog and cloud) deposition is taken into account. Using all available daily precipitation data in an annual routine, deposition maps could be available with high spatial resolution (<10 km).

Titel in ÜbersetzungEin statistischer Ansatz zur Schätzung der räumlichen Verteilung der nassen Deposition in Deutschland
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftWater, Air, and Soil Pollution
Jahrgang145
Ausgabenummer1-4
Seiten (von - bis)215-238
Anzahl der Seiten24
ISSN0049-6979
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2003
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Funding Information:
Financial support for this project by the German Federal Environmental Agency, Berlin, is gratefully acknowledged. Additional financial support has been given by the German Federal Ministry of Education, Science, Research and Technology, the Ministry of Science and Research of the State of Northrhine-Westfalia and the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG).

DOI

Zuletzt angesehen

Presse / Medien

  1. Rezension zu "Jünglinge der Moderne"
  2. Häusliche Gewalt in Zeiten von Covid-19
  3. Seht zu, wie ihr da hinkommt
  4. Der richtige Reitersitz in den Verstärkungen
  5. Studie: Jeder vierte Lehrer hat Probleme mit der Stimme
  6. Review in Language in Society by Gunnel Trottie (2009): Variational Pragmatics: A Focus on Regional Varieties in Pluricentric Languages
  7. Teilnehmende Beobachtung
  8. Bonhoeffers "Fragmente zur Ethik" und ihre Rezeption in der Ethik-Diskussion: Vortrag bei der Jahrestagung in Eisenach, 4.9.2008
  9. Hörfunkbeitrag/Radio Interview: Carlotta Sohns, Tizian Glaser. "Das Völkerschlachtdenkmal: Kann das weg?" Radio Mephisto, 23.02.2021: https://radiomephisto.de/news/das-voelkerschlachtdenkmal-kann-das-weg-68751.
  10. So gelingt die Eingewöhnung in Kita und Schule
  11. Schöner das Klima schützen
  12. Rezension zu "Jünglinge der Moderne"
  13. Schüler aus Werden und USA werden grün
  14. Nach dem Anschlag in Berlin Keine einseitigen Vereinfachungen zulassen
  15. Wir haben eine durchgehende Ästhetisierung von Polititk
  16. Der Tanz um Gerechtigkeit und Globalität
  17. Illusion Fortschritt - Mythen der Pädagogik
  18. „Fürs Leben gezeichnet. Tätowierungen und Zeitgeist.“
  19. Handlungsfeld Migration. Zuwanderung für die Gestaltung des demografischen Wandels nutzen.
  20. Regionaler Abschluss des transatlantischen Blended-Learning-Projekts: "Going Green" - Schülerinnen und Schüler präsentieren ihre Nachhaltigkeisprojekte
  21. Sie möchten Abschiebungen thematisieren
  22. Schwerpunktthema Kompetenzorientierter Unterricht – Englisch: Ein Fach aus dem Handlungsfeld I stellt sich vor
  23. Immer locker bleiben: die Anlehnung und der Reitersitz
  24. Schiefes Pferd und schiefer Reiter