Warum wir Tiere essen (obwohl wir sie mögen): Sozialpsychologische Erklärungsansätze für das Fleischparadox

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Wieso essen Menschen Tiere, obwohl sie sie mögen? Ich argumentiere in
diesem Beitrag, dass eine Anpassung des Essverhaltens an tierethische Ansprüche mit einer Reihe emotionaler, identitärer und sozialer Herausforderungen einhergeht. Für viele Akteure sind diese Herausforderungen nicht zu überwinden. Sie greifen stattdessen auf Rationalisierungsstrategien zurück, um die kognitive Dissonanz als Folge ihres ambivalenten Verhältnisses zu Tieren zu reduzieren.
Original languageGerman
JournalPsychosozial
Volume40
Issue number148
Pages (from-to)49-69
Number of pages21
ISSN0171-3434
Publication statusPublished - 2017

Recently viewed

Publications

  1. The role of beliefs in teacher professionalisation for multilingual classroom settings
  2. Das Alltagsmedium Blatt im kulturellen Wandel
  3. Die Kostenrechnung als Informationssystem der Unternehmensführung
  4. Widerruf des Testaments (§ 2253–2258 BGB),
  5. Mehr Gender-Strategie tut gut
  6. Seeing polycentrically
  7. Pfadfinden
  8. „Unbegleitete Minderjährige Flüchtlinge“ in Europa
  9. Nachhaltigkeit lernen an Hochschulen
  10. Material circularity and the role of the chemical sciences as a key enabler of a sustainable post-trash age
  11. Ideological Construction of Deviance in Street Children’s Discourse in Southwestern Nigeria
  12. Pädagogischer Eros
  13. Prolog - Raumbezogene Qualitative Sozialforschung
  14. Red and green loops help uncover missing feedbacks in a coral reef social–ecological system
  15. Stufen der Privatheit und die diskursive Ordnung der Familie
  16. Legitimizing climate policy: The "risk construct" of global climate change in the German mass media
  17. Der Schleier der Pierrette
  18. Den Alltag auffällig machen
  19. Embodying Enlivenment
  20. Arts and Power
  21. Erdsystem, Klima und globale Stoffkreisläufe
  22. Professionalisierung der Lehrkräfte
  23. Exports, foreign direct investments and productivity
  24. Kulturelle Lernorte für Schulklassen
  25. § 15 Verbundene Unternehmen
  26. Schöningen: a reference site for the Middle Pleistocene
  27. Socioecological Interactions amid Global Change
  28. ELearning in mathematischen Vorkursen mit Beispielen zur Analysis
  29. Volunteers and asylum seekers
  30. Teams und ihre Entwicklung
  31. Environmental assessment in Tsunami-affected Andaman Islands, INDIA
  32. Webtipp: Robert Schumann und Frédéric Chopin
  33. Species-specific responses of wood growth to flooding and climate in floodplain forests in central Germany
  34. New chronometric age estimates for the context of the Neanderthal from Wannen-Ochtendung (Germany) by TL and argon dating
  35. Towards a relational paradigm in sustainability research, practice, and education
  36. Legal aspects of satellite navigation