Verpackungsabgaben und Verpackungslizenzen als Alternativen zur Pfandpflicht für ökologisch nachteilige Einweggetränkeverpackungen?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

Nachdem die Mehrwegquote im Bereich der Getränkeverpackungen im Jahr 1997 unter den in der Verpackungsverordnung festgeschriebenen Referenzwert von 72 % abgesunken war, bestand umweltpolitischer Handlungsbedarf. Um dieser unerwünschten Entwicklung entgegenzuwirken, wurde am 1. Januar 2003 in Deutschland eine kontrovers diskutierte Pfandpflicht für ökologisch nachteilige Einweggetränkeverpackungen eingeführt. In diesem Zusammenhang bezweifelt der Autor - aufbauend auf bisherigen Arbeiten und unter Einbeziehung bislang verfügbarer Daten zur Entwicklung der Mehrwegquote - dass die in Deutschland gewählte Ausgestaltung der Pfandpflicht ein wirkungsvolles Instrument zur Förderung ökologisch vorteilhafter Getränkeverpackungen darstellt ...
Original languageGerman
JournalZeitschrift für angewandte Umweltforschung
Volume18
Issue number2
Pages (from-to)157-171
Number of pages15
ISSN0933-9027
Publication statusPublished - 2007

Recently viewed

Publications

  1. Effects of free air CO2 enrichment on root growth of barley, sugar beet and wheat grown in a rotation under different nitrogen supply
  2. Effectiveness of an internet-based intervention to improve sleep difficulties in a culturally diverse sample of international students
  3. Personalization strategies in digital mental health interventions: a systematic review and conceptual framework for depressive symptoms
  4. The Influence of Personality on Students‘ Career Decisiveness – A Comparison between Chinese and German Economics and Management Student
  5. Fatigue behaviour of multi-spot joints of 2024-T3 aluminium sheets obtained by refill Friction Stir Spot Welding with polysulfide sealant
  6. The role of space in the emergence and endurance of organizing: How independent workers and material assemblages constitute organizations
  7. Impact of green and blue-green light on the growth, pigment concentration, and fatty acid unsaturation in the microalga Monoraphidium braunii
  8. Ensuring the Long-Term Provision of Heathland Ecosystem Services—The Importance of a Functional Perspective in Management Decision Frameworks
  9. Handbuch für das studentische Schreibprojekt "Schreiben im Fach Deutsch: fachspezifische Schreibbegleitung" an der Leuphana Universität Lüneburg
  10. Riding Two Horses at The Same Time: Paradox Responses for Navigating Exploration and Exploitation in Small and Medium-Sized IT Consulting Firms
  11. Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
  12. Comparing apples with oranges? An approach to link TIMSS and the National Educational Panel Study in Germany via equipercentile and IRT methods
  13. Führt die Neuordnung der Berufsaufsicht und externen Qualitätskontrolle der Wirtschaftsprüfer nach dem APAReG zu einer erhöhten Prüfungsqualität?
  14. Experimentally validated multi-step simulation strategy to predict the fatigue crack propagation rate in residual stress fields after laser shock peening
  15. Impacts of offshore wind farms on sediment structure and the water column during construction, and changes in bottom topography during the operation phase
  16. Bildungspläne im Elementarbereich. Ein Beitrag zur Bildung für nachhaltige Entwicklung? Eine Untersuchung im Rahmen der UN-Dekade "Bildung für nachhaltige Entwicklung"
  17. Effects of Soil Properties, Temperature and Disturbance on Diversity and Functional Composition of Plant Communities Along a Steep Elevational Gradient on Tenerife
  18. The outcome of coaching and training for self-employment. A statistical evaluation of outside assistance support programs for unemployed business founders in Germany
  19. Regulating a Revolution: Small Satellites and the Law of Outer Space, Neta Palkovitz. Aerospace Law and Policy Series. (Wolters Kluwer, Alphen aan den Rijn, the Netherlands. 2019)
  20. (How) Can didactic research find its way into the classroom? Results from a questionnaire survey on the lesson preparation and continuing professional development of German teachers