Unentscheidbare Fragen zwischen Überwältigungsverbot und Positionierungsgebot: Ein theoretischer und empirischer Beitrag zur Frage einer "Fachkultur" Religion

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Standard

Harvard

APA

Vancouver

Bibtex

@article{9a14117552c7435990c1a5ebef7d6cf7,
title = "Unentscheidbare Fragen zwischen {\"U}berw{\"a}ltigungsverbot und Positionierungsgebot: Ein theoretischer und empirischer Beitrag zur Frage einer {"}Fachkultur{"} Religion",
abstract = "What distinguishes denominational religious education from other subjects at school? This essay determines its crucial characteristic in the distinction between questions that are decidable (already decided) and undecidable (to be decided by myself) in the tension between the requirement to position oneself and the ban on overpowering the pupils/students. Two third grade classroom scenes on the topic of serve as case studies to trace this tension in the practice of religious instruction. Thus this essay contributes both theoretical and empirical insights to the question of a «culture» of religious instruction.",
keywords = "Theologie",
author = "Hanna Roose",
year = "2013",
doi = "10.14315/evth-2013-73-6-450",
language = "Deutsch",
volume = "73",
pages = "450--462",
journal = "Evangelische Theologie",
issn = "0014-3502",
publisher = "Guetersloher Verlagshaus",
number = "6",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Unentscheidbare Fragen zwischen Überwältigungsverbot und Positionierungsgebot

T2 - Ein theoretischer und empirischer Beitrag zur Frage einer "Fachkultur" Religion

AU - Roose, Hanna

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - What distinguishes denominational religious education from other subjects at school? This essay determines its crucial characteristic in the distinction between questions that are decidable (already decided) and undecidable (to be decided by myself) in the tension between the requirement to position oneself and the ban on overpowering the pupils/students. Two third grade classroom scenes on the topic of serve as case studies to trace this tension in the practice of religious instruction. Thus this essay contributes both theoretical and empirical insights to the question of a «culture» of religious instruction.

AB - What distinguishes denominational religious education from other subjects at school? This essay determines its crucial characteristic in the distinction between questions that are decidable (already decided) and undecidable (to be decided by myself) in the tension between the requirement to position oneself and the ban on overpowering the pupils/students. Two third grade classroom scenes on the topic of serve as case studies to trace this tension in the practice of religious instruction. Thus this essay contributes both theoretical and empirical insights to the question of a «culture» of religious instruction.

KW - Theologie

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=84902463863&partnerID=8YFLogxK

U2 - 10.14315/evth-2013-73-6-450

DO - 10.14315/evth-2013-73-6-450

M3 - Übersichtsarbeiten

VL - 73

SP - 450

EP - 462

JO - Evangelische Theologie

JF - Evangelische Theologie

SN - 0014-3502

IS - 6

ER -

Recently viewed

Publications

  1. Web-basierte Rehabilitationsnachsorge nach stationärer psychosomatischer Therapie (W-RENA)
  2. Das Grünbuch der EU-Kommission zur Abschlussprüfung aus prüfungstheoretischer Sicht
  3. Kommunikation von Start-ups
  4. Herkunft, Vorkommen, Verhalten und Verbleib von Arzneimitteln in der aquatischen Umwelt
  5. Beweisverbote bei Zufallsfunden im Strafprozess - am Beispiel der DNA-Reihenuntersuchung
  6. Vertriebsorientierte Neuausrichtung von Sparkassen im Geschäft mit Firmenkunden
  7. La Germania sospesa, by Silvia Bolgherini and Gabriele D'Ottavio, Bologna, Il Mulino, 2019
  8. Aspects of Radical Gay Liberation Theory in West Germany's Tuntenstreit, 1973–1975
  9. Economie considerations regarding the mandatory insolvency petition under german law
  10. Störerverantwortlichkeit bei Grundstücksgrenzen überschreitenden Grundwasserschäden
  11. Unternehmerische Nachhaltigkeit als Treiber von Unternehmenserfolg und Strukturwandel
  12. Rezension von Björn Lemmer: Chronopharmakologie - Tagesrhythmen und Arzneimittelwirkung
  13. Professionelle Kompetenzen der Grundschullehrkräfte im multilingualen Kontext
  14. Baier, Angelika und Susanne Hochreiter, Hrsg.: Inter*geschlechtliche Körperlichkeiten
  15. Wertorientiertes Nachhaltigkeitsmanagement mit der Sustainability Balanced Scorecard
  16. §14 Funktion und Auswahl von Referenzgebieten des europäischen Verwaltungsrechts
  17. Wenz, Gunther, Gott. Implizite Voraussetzungen christlicher Theologie, Göttingen 2007
  18. Gewöhnliche Räume, alltägliche Situationen. Begegnungen zwischen Architektur und Soziologie
  19. Das Konzept Halbtagsgesellschaft : Potentiale für soziale und ökologische Nachhaltigkeit?