The role of universities in fostering urban and regional sustainability

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

For centuries, universities have been centers and hubs of knowledge production and dissemination. In these functions, universities have shaped our societiesdirectly, through fundamental discoveries such as X-rays by Röntgen, or more indirectly through educating leaders in economy, civil society, and politics. Often located in cities and embedded in urban dynamics, Russo et al. (2007: 199) argue that universities have a special potential to be a “driving force” for urban development, due to knowledge spillovers, student participation in urban culture, and other factors. Yet, universities that endorse a strong sustainability agenda need to foster very different urban and regional development pathways than the urbanization processes that have shaped modern cities over recent decades.
Original languageEnglish
Title of host publicationInstitutional and Social Innovation for Sustainable Urban Development
EditorsHarald A. Mieg, Klaus Töpfer
Number of pages19
Place of PublicationLondon
PublisherRoutledge Taylor & Francis Group
Publication date01.01.2013
Pages393 - 411
ISBN (print)978-0-415-63005-4
ISBN (electronic)9780203098110
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2013

Recently viewed

Publications

  1. Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien
  2. Vorkommen von heterocyclischen PAK in niedersächsischen Fließgewässern
  3. Linie und Körper. Parametrisierte Entwurfsumgebungen in der Architektur
  4. Sociology Looks at the Arts, by Julia Rothenberg, New York, Routledge, 2014
  5. Identifying Global Challenges for Future Tourism and Tourism Management
  6. "Der Doppelprozeß des Nehmens und Gebens". Ernst Cassirer über Hölderlin
  7. Empirische Evidenz der Anbieterkonzentration am deutschen Prüfungsmarkt
  8. Measuring the (Un-)Sustainability of Industrial Biomass Production and Use
  9. Corporate Social Responsibility (CSR) nachhaltig im Unternehmen verankern
  10. Paradigmen und Konzepte zum Einsatz digitaler Medien im Musikunterricht
  11. Sexualverhalten und Meinungen zu AIDS in der Bundesrepublik Deutschland
  12. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  13. Bürokratie(kosten)abbau: verbesserte Rahmenbedingungen für Existenzgründer?
  14. Ausdauernd Rad fahren - eine kooperative Herausforderung auf zwei Rädern
  15. A framework for business model development in technology-driven start-ups
  16. Rainer Mühlhoff: Immersive Macht. Affekttheorie nach Spinoza und Foucault
  17. Professional Judges’ Disbelief in Free Will Does Not Decrease Punishment
  18. Value Creation, Management Competencies, and Global Corporate Citizenship
  19. Introducing education for sustainable development into Egyptian schools
  20. Sprachliche Heterogenität im gesellschaftswissenschaftlichen Unterricht
  21. Zwischen Selbstvermarktung und Subversion. Das Web 2.0 und seine Subjekte
  22. Educators' Competence Frameworks in Education for Sustainable Development
  23. Heuristic approximation and computational algorithms for closed networks
  24. How to specify the structure of substituted blade-like zigzag diamondoids
  25. Haiti als Heimat der Heimatlosen. Anna Seghers‘ lateinamerikanische Utopie
  26. Schools and their ‚culture of consumption‘: a context for consumer learning