The Origins of Legitimation Strategies in International Organizations: Agents, Audiences and Environments

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

How do international organizations (IOs) claim legitimacy, and why do they do so in different ways? Confronted with contestation and critique, IOs seek to enhance audiences' beliefs in their legitimacy by justifying their governance competence through public communication and the change of institutions and behaviour. This article serves as an introduction to a special section on 'Legitimizing international organizations'. It theorizes the origins of IOs' legitimation strategies and outlines the analytical framework for the special section. We propose the agents-audiences-environment (AAE) framework, which synthesizes diverse literatures on organizational legitimation. While existing literature focuses on audiencesapos; normative demands as a key source of legitimation strategies, we supplement this perspective with ones that consider IO agents' normative beliefs and the norms institutionalized in peer organizations. In this introduction, we first clarify what is at stake in the debate over IO legitimation. We then explain the benefits of shifting perspective from audience beliefs to the origins of IO legitimation. Thereafter, we define the main concepts and develop our AAE-framework. We conclude by summarizing how our contributors use the AAE-framework to advance our understanding of IO legitimation.

Original languageEnglish
JournalInternational Affairs
Volume99
Issue number3
Pages (from-to)899–920
Number of pages22
ISSN0020-5850
DOIs
Publication statusPublished - 01.05.2023

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2023 The Author(s). Published by Oxford University Press on behalf of The Royal Institute of International Affairs.

    Research areas

  • Politics - Legitimacy, global governance, international organization, legitimation, liberal international order, regional organization

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Demokratie (er-)leben
  2. Schwebende Sanktionen
  3. Einfluss elterlicher Mathematikkompetenz und familialer Prozesse auf den Kompetenzerwerb von Kindern in Mathematik
  4. Private Equity als volkswirtschaftlicher Katalysator
  5. Das Modell der Politikdidaktischen Rekonstruktion
  6. Paratexte und ihre Funktion in der Transformation von Wissensordnungen am Beispiel der Reihe von Theodor Zwingers Theatrum Vitae Humanae
  7. Zur Gerechtigkeitsfrage in sozialen (Frauen-)Berufen
  8. Centrist anti-establishment parties and their protest voters
  9. Theoretische Rahmungen von (Gewalt-) Situationen
  10. John Franklin und die Erkundung der Nordwest-Passage
  11. Einsatzfelder betrieblicher Umweltinformationssysteme anhand des EMA Frameworks
  12. House price expectations
  13. Mobbing im Arbeitsleben und in der Schule
  14. Situationen der Gruppenvergewaltigung
  15. Signalarten - ein praxisnaher Beitrag zur Erfassung der Naturnähe und Biodiversität in Wäldern
  16. Umweltbezogenes Verhalten und Emotionen
  17. Solid state recycling of different chip types of aluminum alloy 6060 by hot extrusion
  18. Ökonomisches Lernen
  19. The role of attitudes in technology acceptance management
  20. Das Unbewusste in der Erziehung
  21. The impact of September 11th, 2001 on the job prospects for foreigners with Arab background
  22. Verhalten des Zytostatikums Epirubicin-Hydrochlorid in der aquatischen Umwelt
  23. § 260 HGB: Vorlegung bei Auseinandersetzungen
  24. Social Media-Nutzung: eine Herausforderung (auch) für Unternehmen
  25. § 289 c Inhalt der nichtfinanziellen Erklärung
  26. Arkitektur og politik: Atmosfæriske refleksioner ud fra Böhme og Sloterdijk
  27. Didaktische Materialien im mathematischen Anfangsunterricht
  28. Der Wald als erlebnispädagogischer Lernort für Kinder
  29. Irish English and Irish Studies
  30. A Matter of Psychological Safety
  31. Mit Begriffen handeln
  32. Pädagogik und Therapie
  33. Theorie - Empirie - Praxis
  34. A critical review of policies and legislation protecting Tanzanian wetlands
  35. Toward holistic corporate sustainability-Developing employees' action competence for sustainability in small and medium-sized enterprises through training