Talking the Talk, Moral Entrapment, Creeping Commitment? Exploring Narrative Dynamics in Corporate Responsibility Standardization

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This paper examines the type and temporal development of language in the process of corporate responsibility (CR) standardization. Previous research on CR standardization has addressed the proliferation and organizational embedding of material practices but neglected the analysis of underlying ideational dynamics. Departing from this practice, we introduce a narrative perspective that illuminates the trajectory a CR standard follows, from being formally adopted to becoming collectively accepted as a valid solution to a problem of societal concern. We argue that this perspective helps scholars explore the dynamic interplay between symbolic and material aspects of standardization and understand better the discursive antecedents of coupling processes in organizations. Drawing on the case of the Equator Principles standard in international project finance, we empirically study how narratives create meaning shared by both business firms and their societal observers, thereby exemplifying the analytical merit of a narrative approach to CR standardization.

Original languageEnglish
JournalOrganization Studies
Volume33
Issue number5-6
Pages (from-to)815-845
Number of pages31
ISSN0170-8406
DOIs
Publication statusPublished - 22.06.2012

    Research areas

  • Management studies
  • corporate responsibility, decoupling, Equator Principles, institutionalization, narratives, standardization

DOI

Recently viewed

Publications

  1. The use of intellectual capital as a competitive tool
  2. "Sie und Er" interdisziplinär, hrsg.von U. Krebs; J. Forster
  3. Mobbing - ein evolutionstheoretischer Erklärungsansatz
  4. Meeting recipients' needs in dyadic cross-group helping
  5. Räumliches Vorstellungsvermögen im vierten Schuljahr
  6. Mental models and attentional processes in car driving
  7. Eine notwendige Korrektur der Theorie sozialer Systeme
  8. Wirtschaftsdidaktik - eine Disziplin ohne Eigenschaften?
  9. Towards a comparative international history of dockers
  10. Unterrichtsklima, Partizipation und soziale Interaktion
  11. More Foxes in the Boardroom: Systems Thinking in Action
  12. Unterrichtsklima, Partizipation und soziale Interaktion
  13. When yielding pieces of the pie is not a piece of cake
  14. Grundlagen der Kraft bei sieben- bis elfjährigen Kindern
  15. Silver Work - An Important Option for the German Economy
  16. Gegen die Zurichtung des Fremden mittels Kunstpädagogik
  17. 'KNOW WHY' thinking as a new approach to systems thinking
  18. Kulturelle Kommunikation in internationalen Unternehmen
  19. Overcoming the competitiveness of an intergroup context
  20. You cannot not transact - Big Data und Transaktionalität
  21. Nachhaltige Entwicklung durch endogene Umweltwahrnehmung
  22. Ästhetische Operationen in der kunstpädagogischen Praxis
  23. Kooperation und Konkurrenz unter gleichrangigen Partnern
  24. Low Balling und Reform der europäischen Abschlussprüfung
  25. Ein Klassiker der Pädagogik in evolutionärer Perspektive
  26. Orientierungläufe im Team: Spielerisches Ausdauertraining
  27. Herstellungskosten und Rückstellungen nach den EStÄR 2012
  28. Interdisziplinarität - innovatives Potenzial für die Lehre