Sustainability competencies in teacher education: Making teacher education count in everyday school practice

Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

Authors

The need for sustainable development and societal transformation is gaining more and more relevance. Social learning processes will be needed to contribute to real change which is why the 2030 Agenda (UN, 2015) and the Global Action Programme pick up on the importance of education and establish it as one of their priorities. Strengthening the competencies of multipliers is one goal on the way to ensuring inclusive, quality education for all and to empowering everyone to support sustainable development. Thus, teacher education has to be taken into account - implementing education for sustainable development will depend not least on competent and committed teachers who are motivated to act as change agents. This goes hand in hand with the question of what knowledge and abilities teachers should acquire in order to be active change agents and what is needed to make the development of appropriate competencies possible. But how can teacher education respond to this challenge? To answer this question, the authors introduce and analyze the design of an open learning environment based on the idea of living laboratories. In this setting students work on sustainability issues together with experienced practice partners from school in a transdisciplinary manner on real-world projects. As a result not only does learning occur among students but actual projects are carried out, changing educational practice as well contributing to societal transformation.
Original languageEnglish
JournalJournal of Cleaner Production
Volume174
Issue numberJanuary 2018
Pages (from-to)821 - 826
Number of pages6
ISSN0959-6526
DOIs
Publication statusPublished - 10.02.2018

    Research areas

  • Sustainability education - Education for sustainable development, Teacher education, Open learning environments, Living laboratories, Competencies, Community of practice

Recently viewed

Publications

  1. Art und Wirkung von Covenants in Kreditverträgen
  2. Politikberatung in den USA: Ein Vorbild für Europa?
  3. Handbuch für Kommunikations- und Verhaltenstrainer
  4. Kommentierung des § 44 VwGO (objektive Klagehäufung)
  5. Recht auf das Vergessenwerden im Digitalzeitalter
  6. Lehr- und Lehrbedingungen in den Teilnehmerstaaten
  7. Einführende Überlegungen zur Allfinanz-Entwicklung
  8. Differentiating Different Types of Cognitive Load
  9. Zur Qualität ästhetischer Erfahrungen bei Kindern
  10. Die Mutter-Kind-Beziehung ist uns abhanden gekommen
  11. Biocultural approaches to pollinator conservation
  12. Extending the Operation of Existing Biogas Plants
  13. Finanzielle Bürgerbeteiligung in der Energiewende
  14. Visuelle Kommunikationsstrategien im Zusammenspiel
  15. Assessing Corporate Sustainability Through Ratings
  16. Deconstructing corporate sustainability narratives
  17. Kommentierung des § 112 VwGO (Besetzung des Gerichts)
  18. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  19. Internetgestützte Nachhaltigkeitsberichterstattung
  20. Development of Competencies Across the Life Course
  21. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  22. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  23. "Du kannst nicht sehen, was Du nicht erklären kannst«
  24. Reflections on scientific misconduct in management
  25. Advisory systems in pluralistic knowledge societies:
  26. Perspektiven der vergleichenden Politikwissenschaft
  27. Bildungsstandards zwischen Beruf und Wissenschaften
  28. Nature’s contributions to people and quality of life
  29. Artikel 32 AEUV [Zielsetzung der Kommissionsaufgaben]
  30. Artikel 21 EUV [Grundsätze europäischer Außenpolitk]
  31. Wege ins Studium für nicht-traditionelle Studierende
  32. Die deutsche Ökonomik im internationalen Vergleich
  33. Heterogenität - eine Herausforderung für die Bildung
  34. The Absence of ‘race’ in German Discourses on Bildung
  35. Leiblichkeit als Bezugsgröße kritischer Pädagogik
  36. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit