Sprache und Mathematiklernen

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Standard

Sprache und Mathematiklernen. / Leiss, Dominik; Gerlach, Kerstin; Wessel, Lena et al.
Handbuch der Mathematikdidaktik. ed. / Regina Bruder; Andreas Büchter; Hedwig Gasteiger; Barbara Schmidt-Thieme; Hans-Georg Weigand. 2. ed. Berlin: Springer Spektrum, 2023. p. 561-595.

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Harvard

Leiss, D, Gerlach, K, Wessel, L & Schmidt-Thieme, B 2023, Sprache und Mathematiklernen. in R Bruder, A Büchter, H Gasteiger, B Schmidt-Thieme & H-G Weigand (eds), Handbuch der Mathematikdidaktik. 2 edn, Springer Spektrum, Berlin, pp. 561-595. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66604-3_18

APA

Leiss, D., Gerlach, K., Wessel, L., & Schmidt-Thieme, B. (2023). Sprache und Mathematiklernen. In R. Bruder, A. Büchter, H. Gasteiger, B. Schmidt-Thieme, & H.-G. Weigand (Eds.), Handbuch der Mathematikdidaktik (2 ed., pp. 561-595). Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66604-3_18

Vancouver

Leiss D, Gerlach K, Wessel L, Schmidt-Thieme B. Sprache und Mathematiklernen. In Bruder R, Büchter A, Gasteiger H, Schmidt-Thieme B, Weigand HG, editors, Handbuch der Mathematikdidaktik. 2 ed. Berlin: Springer Spektrum. 2023. p. 561-595 doi: 10.1007/978-3-662-66604-3_18

Bibtex

@inbook{b2649af3c44c400d8de22313217e819f,
title = "Sprache und Mathematiklernen",
abstract = "Dem Konstrukt Sprache kann sowohl eine kommunikative Funktion, die fachliches Lernen im t{\"a}glichen Austausch sowie im Rahmen von Bildungsprozessen stets mitkonstituiert, als auch eine kognitive Funktion, die fachliches Verstehen {\"u}berhaupt erst erm{\"o}glicht, zugewiesen werden. Dies begr{\"u}ndet die Forderung allgemeine und fachspezifische Sprachkompetenzen im Mathematikunterricht gezielt zu f{\"o}rdern.",
keywords = "Didaktik der Mathematik, Fachspezifische Sprachkompetenz, Bildungssprache, Fachverst{\"a}nsnis",
author = "Dominik Leiss and Kerstin Gerlach and Lena Wessel and Barbara Schmidt-Thieme",
year = "2023",
month = sep,
doi = "10.1007/978-3-662-66604-3_18",
language = "Deutsch",
isbn = "978-3-662-66603-6",
pages = "561--595",
editor = "Regina Bruder and Andreas B{\"u}chter and Hedwig Gasteiger and Barbara Schmidt-Thieme and Hans-Georg Weigand",
booktitle = "Handbuch der Mathematikdidaktik",
publisher = "Springer Spektrum",
address = "Deutschland",
edition = "2",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Sprache und Mathematiklernen

AU - Leiss, Dominik

AU - Gerlach, Kerstin

AU - Wessel, Lena

AU - Schmidt-Thieme, Barbara

PY - 2023/9

Y1 - 2023/9

N2 - Dem Konstrukt Sprache kann sowohl eine kommunikative Funktion, die fachliches Lernen im täglichen Austausch sowie im Rahmen von Bildungsprozessen stets mitkonstituiert, als auch eine kognitive Funktion, die fachliches Verstehen überhaupt erst ermöglicht, zugewiesen werden. Dies begründet die Forderung allgemeine und fachspezifische Sprachkompetenzen im Mathematikunterricht gezielt zu fördern.

AB - Dem Konstrukt Sprache kann sowohl eine kommunikative Funktion, die fachliches Lernen im täglichen Austausch sowie im Rahmen von Bildungsprozessen stets mitkonstituiert, als auch eine kognitive Funktion, die fachliches Verstehen überhaupt erst ermöglicht, zugewiesen werden. Dies begründet die Forderung allgemeine und fachspezifische Sprachkompetenzen im Mathematikunterricht gezielt zu fördern.

KW - Didaktik der Mathematik

KW - Fachspezifische Sprachkompetenz

KW - Bildungssprache

KW - Fachverstänsnis

UR - https://d-nb.info/1272808564

U2 - 10.1007/978-3-662-66604-3_18

DO - 10.1007/978-3-662-66604-3_18

M3 - Kapitel

SN - 978-3-662-66603-6

SP - 561

EP - 595

BT - Handbuch der Mathematikdidaktik

A2 - Bruder, Regina

A2 - Büchter, Andreas

A2 - Gasteiger, Hedwig

A2 - Schmidt-Thieme, Barbara

A2 - Weigand, Hans-Georg

PB - Springer Spektrum

CY - Berlin

ER -

Recently viewed

Publications

  1. Modelling of heat exchangers based on thermochemical material for solar heat storage systems
  2. Dalby Söderskog revisited
  3. Habitat management on multiple spatial scales can enhance bee pollination and crop yield in tropical homegardens
  4. The Struggle for EU Legitimacy: Public Contestation, 1950-2005, by Claudia Schrag Sternberg
  5. Decentering the renaissance
  6. The role of organized publics in articulating the exnovation of fossil-fuel technologies for intra- and intergenerational energy justice in energy transitions
  7. Benign by design
  8. Lachen können und eine Sache lieben
  9. Nation as a Context for Strategy
  10. Exports and Firm Characteristics in German Manufacturing Industries: New Evidence from Representative Panel Data
  11. Die Computerspieler
  12. Autobiographical Ecocritical Practices and Academic Environmental Life Writing
  13. Datenverarbeitungssystem 2
  14. Growth and phycocyanin synthesis in the heterotrophic microalga Galdieria sulphuraria on substrates made of food waste from restaurants and bakeries
  15. Was ist Kritik im Zeitalter der Digitalisierung?
  16. Inequality Regimes in Coworking Spaces
  17. Probleme und Strategien der Langzeitarchivierung multimedialer Objekte
  18. Bridging divides in sustainability science
  19. Institutional Logics as orchestras' strategic dilemma
  20. Trade-offs between justices, economics, and efficiency
  21. Healthy Eating and Physical Activity in Schools in Europe
  22. Considerations on Basic Issues Concerning Research on “Content Knowledge in Teacher Education”
  23. “They Are Stumbling Around Quite Helplessly”: How Supporters of Refugee Families Frame Vulnerability and Agency Relating to Childcare
  24. “Come on, we’ll look at it now”: professionals’ work on fetal viewability following spontaneous and induced loss.
  25. Corporate contributions to the Sustainable Development Goals
  26. Making things happen