Spielend Medizinethik trainieren: „uMed: Your Choice“

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

„uMed: Your Choice“ ist ein digitales Lernspiel zur Unterstützung des Ethikunterrichts im Fach Medizin. Es wurde an der Universität Zürich entwickelt und bereichert nunmehr seit 2018 in mehreren Studiengängen die medizinethische Lehre. „uMed: Your Choice“ ist ein Serious Moral Game, das seinen ethisch-didaktischen Wert in der Verschränkung aus Selbststudium, d. h. dem individuellen Spielen, und gemeinsamer Diskussion der Spielerfahrung und der dabei aufgeworfenen Themen entfaltet (vgl. Katsarov et al. 2020). Das in didaktischer Hinsicht Wesentliche geschieht in der Konfrontation und Reflexion der Spielerfahrungen, dem Austausch mit anderen Studierenden, Lehr- oder anderen Fachpersonen. Ziel des Spiels ist es, bestehende Ansätze und Ressourcen des medizinischen Ethik-Trainings zu ergänzen. Zurzeit besteht es aus drei Szenarien, die online gespielt werden können (einzeln oder in Kleingruppen).
Translated title of the contributionPlayfully training in medical ethics: "uMed: Your Choice"
Original languageGerman
JournalEthik in der Medizin
Volume34
Issue number3
Pages (from-to)413-417
Number of pages5
ISSN0935-7335
DOIs
Publication statusPublished - 30.09.2022

Recently viewed

Publications

  1. Modernization, cultural change, and democracy
  2. Taking a second chance
  3. Cultural differences in planning-success relationships
  4. Stochastic modelling of intersectional pay gaps in universities
  5. Guided internet-based cognitive behavioral therapy for insomnia
  6. Wissenschaft hacken
  7. Strukturen und Probleme des Brexit-Abkommens
  8. Vertragliche Gestaltung von Just-in-Time-Kooperationen
  9. Effectiveness and Moderators of an Internet-Based Mobile-Supported Stress Management Intervention as a Universal Prevention Approach
  10. Managing Diversity - Ansätze zur Erfolgsmessung
  11. Learning and Communicating Sustainability as a Participative Method. An integrative concept about learning and the construction of knowledge
  12. Generative Probleme als transzendentaler Leitfaden?
  13. Value-Based Transformation Management for Digital-Sustainable Co-Transformation
  14. Change in sustainability conceptions
  15. The American Sublime
  16. Long-term trends in tree-ring width and isotope signatures (δ13C, δ15N) of Fagus sylvatica L. on soils with contrasting water supply
  17. Leben in Dörfern
  18. Communication management of start-ups: an empirical analysis of entrepreneurs’ communication and networking success on Facebook
  19. The Contribution of Large Banking Institutions to Systemic Risk
  20. Biodegradability of some antibiotics, elimination of the genotoxicity and affection of wastewater bacteria in a simple test
  21. Reverse Logistics I
  22. Human–nature connectedness and other relational values are negatively affected by landscape simplification
  23. Lüneburger Versicherungsgespräche (II)
  24. Determination of brand-equity from a consumer-oriented perspective
  25. An IAD framework analysis of minigrid institutions for sustainable rural electrification in East Africa
  26. Capacity building for transformational leadership and transdisciplinarity