Social justice for traditional knowledge holders will help conserve Europe's nature

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Zsolt Molnár
  • Álvaro Fernández-Llamazares
  • Christoph Schunko
  • Irene Teixidor-Toneu
  • Ivan Jarić
  • Isabel Díaz-Reviriego
  • Cosmin Ivascu
  • Dániel Babai
  • László Sáfián
  • Pål Karlsen
  • Huxuan Dai
  • Rosemary Hill

Biodiversity of European cultural landscapes is threatened by land abandonment and intensification. While the conservation benefits of traditional management practices have been long acknowledged, recognition of traditional knowledge started only recently in Europe. Respect for the holders of traditional knowledge (TK holders) themselves lags even more behind, often leading to social injustices. Social injustices towards TK holders span from disrespect and misrepresentation, invisibility, misunderstanding, economic and political vulnerability, unethical collaborations, rights violations, disconnection, uncontextualized education to lack of inclusivity – leading to neglect of TK holders in conservation science, policy and practice. Resolving these social injustices would benefit both people and nature. Benefits of resolving injustices include better cooperation in conservation management, mutual understanding, improved representation and participation, increased respect, economic and legal security, strengthened land stewardship, better tradition-based conservation innovations, and more appropriate management regulations. Best practices are presented to inspire ways to foster recognition for TK holders and their knowledge, worldviews and values, promote the inclusion of plurality of values and voices in the media and school curricula, encourage meaningful participatory decision making, mobilise strategies to re-design and decolonize financial support mechanisms, decrease bureaucratic loads, and promote TK holder-led conservation activities. Supporting TK holders and keeping traditional land management practices alive should be considered as a social justice imperative of great strategic importance for long-term social-ecological resilience in Europe.

Original languageEnglish
Article number110190
JournalBiological Conservation
Volume285
Number of pages10
ISSN0006-3207
DOIs
Publication statusPublished - 01.09.2023

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2023

Recently viewed

Researchers

  1. Friedrich Bielfeldt

Publications

  1. "Sein Blut komme über uns und unsere Kinder!"(Mt 27,25)
  2. Mediengeschichte
  3. Klimaschutz
  4. "Materielles Dasein kommt von anderswo her" - Butler liest Hegel
  5. Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals
  6. Hermann Claudius: zwischen Anpassung und Opportunismus
  7. Individuelle Mehrsprachigkeit nutzen
  8. Die Lebewesen und ihre Medien
  9. Un/Ordnungen Denken
  10. Welche Planung braucht eine nachhaltige Entwicklung ? - Ein Blick zurück nach vorn
  11. Business Model Experimentation for Circularity: Driving sustainability in a large international clothing retailer
  12. Produktion und Gebrauch
  13. Von Jesus Christus reden im Religionsunterricht
  14. Handball im Sportunterricht: Praxiskonzept für die Sekundarstufe I
  15. Corporate Carbon and Climate Accounting
  16. Umweltbewusstsein unter dem Leitbild nachhaltige Entwicklung
  17. Europäische Dimensionen der Sozialarbeit
  18. Vom Bösen sprechen
  19. Mehr Fragen als Antworten
  20. Affective Dilemmas
  21. Degen, J. (2022). Unmasking Diversity Management: Die kapitalistische Einverleibung von Moral, Subjekt und Widerstand
  22. Rezension von Sieder, Reinhard: Patchworks - Das Familienleben getrennter Eltern und ihrer Kinder. - Stuttgart: Klett-Cotta, 2008
  23. Rückblick und weitere Perspektiven aus Sicht des Privatrechts
  24. Green and Sustainable Chemistry Teacher Education
  25. Die universale Sprache der vewaltungstechnischen Abstraktion.
  26. Die mitbestimmungsfreie Zone aus ökonomischer Sicht
  27. "Das Fenster in die Welt". Fernsehen in den fünfziger Jahren
  28. Individuelle Erlebensprävention durch positive Emotionalität und Motivation
  29. Eine Transformation des universitären Feldes
  30. Klassentestheft Teil 2 - 4. Schuljahr
  31. Analphabetische Menschenfassungen
  32. Aufmerksamkeit
  33. Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden durch transdisziplinäre Projektarbeit im Kontext von Bildung für nachhaltige Entwicklung
  34. Unterrichtsqualität durch Bildungsstandards
  35. The Impact of Participation in Sports on Educational Attainment
  36. Pandemic Boredom