Simultaneous Determination of 11 Sulfonamides by HPLC–UV and Application for Fast Screening of Their Aerobic Elimination and Biodegradation in a Simple Test

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Sulfonamides (SAs) are one of the most frequently used antibiotics. SAs have been found in various environmental compartments. If SAs are not degraded in the environment, they can affect bacteria by their antibiotic properties and contribute to bacterial antibiotic resistance. Therefore, the biodegradability of 11 SAs (sulfanilamide, sulfaguanidine monohydrate, sulfadiazine, sulfathiazole, sulfapyridine, sulfamerazine, sulfamethoxypyridazine, sulfachloropyridazine, sulfamethazine, sulfamethoxazole, and sulfadimethoxine) was studied. For this purpose, the Closed Bottle Test (CBT, OECD 301D) was performed, which includes a toxicity control. In order to monitor the environmental fate of the parent compound and to check for transformation products, a simple, efficient, and reliable HPLC-UV method for the simultaneous determination of these SAs has been developed. Acetonitrile and water (with 0.1% formic acid) were used as mobile phase solvents for gradient elution. The method was validated in terms of precision, detection and quantitation limits, selectivity, and analytical solution stability. In the CBT, none of these SAs was readily biodegradable. The HPLC-UV analysis confirmed that no degradation of any SA took place. In the toxicity control, these SAs showed no toxic effect in the used concentration of environmental bacteria applied in the test.

Original languageEnglish
JournalClean - Soil, Air, Water
Volume41
Issue number9
Pages (from-to)907-916
Number of pages10
DOIs
Publication statusPublished - 09.2013

    Research areas

  • Chemistry - Biodegradation, Environmental, Antibiotics, Closed Bottle Test, Aerobic biodegradation, Aquatic environment, HPLC
  • Sustainability Science

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Was wir messen, wenn wir Unterrichtsqualität messen: Inter-Beobachter-Reliabilität und -Übereinstimmung bei Unterrichtsbeobachtungen im Rahmen von Schulinspektion
  2. Forschendes Lernen zum Whole School Approach als doppelter Lernanlass von Studierenden und schulischem Berufsbildungspersonal – Einblicke in ein Seminarkonzept
  3. What Does the Media Mean by ‘Sustainability’ or ‘Sustainable Development’? an Empirical Analysis of Sustainability Terminology in German Newspapers Over Two Decades
  4. Comparison of an Electrochemical and Luminescence-Based Oxygen Measuring System for Use in the Biodegradability Testing According to Closed Bottle Test (OECD 301D)
  5. Zur Arbeitszeit von freiberuflichen Ärzten in Deutschland – Eine Übersicht über vorhanden Informationen und Fallzahlen in amtlichen und nichtamtlichen Statistiken
  6. Erfassung von Belastungs- und Burnout-Erleben parallel zu einem Screening psychischer Störungen im Internet: Möglichkeiten und Grenzen, am Beispiel des „Stress-Monitors"
  7. The Timing of Daily Demand for Goods and Services - Microsimulation Policy Results of an Aging Society, Increasing Labour Market Flexibility, and Extended Public Childcare in Germany
  8. Die gegen das Drittelbeteiligungsgesetz verstoßende Aufsichtsratslücke im Dienstleistungssektor existiert. Replik zu "Das Fehlen eines Aufsichtsrates muss nicht rechtswidrig sein" von Alexander Dilger
  9. Alan L. Carsud and Malin Braennback (eds), Understanding the entrepreneurial mind: Opening the black box. International Studies in Entrepreneurship, Vol. 24. Heidelberg: Springer, 2009. 340 pp. ISBN 9781441904423.
  10. Relevanz von Rechnungslegungsempfehlungen des Deutschen Rechnungslegungs Standards Committee (DRSC) unter besonderer Berücksichtigung des Deutschen Rechnungslegungsstandards Nr. (DRS) 20 (Konzernlagebericht)
  11. „also habe ich mich entschieden, mich nicht zu entscheiden“ Biografische Bildungsentscheidungen als Nicht-Entscheidungen in Lebensgeschichten junger Frauen mit Migrationshintergrund in Deutschland und Frankreich
  12. BESUB III – Zur Beschreibung der Sichtstrukturen kaufmännischen Unterrichts entlang von Sozialformen und Unterrichtsphasen - Ergebnisse einer vertiefenden Analyse mit einem ausdifferenzierten Erhebungsinstrument