Promoting Sustainable Consumption in Educational Settings

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

In the debate on sustainable consumption there is broad agreement that a concerted and multi-faceted policy approach is needed to motivate people to consume sustainably. The role of education and educational organisations is commonly confined to that of a provider of formal tuition and as a trainer of skills. This article argues for a broader understanding of educational organisations' contribution to the promotion of sustainable consumption. It argues that the established settings approach from public health research offers an alternative perspective on educational settings that can help to gain a more comprehensive understanding of consumption-related learning processes in educational organisations. Drawing on the framework of educational organisational culture of consumption, educational settings are described as formal and informal learning occasions that frame students' consumer learning in distinct organisational contexts. A case example is introduced from the transdisciplinary research and development project BINK that illustrates how this analytical perspective can translate into a more comprehensive approach to school and university development and the promotion of sustainable consumption in educational settings.
Original languageEnglish
Title of host publicationEnabling Responsible Living
EditorsUlf Schrader, Vera Fricke, Declan Doyle, Victoria Thoresen
Number of pages14
Place of PublicationBerlin
PublisherSpringer
Publication date2013
Pages147–160
ISBN (print)978-3-642-22047-0
ISBN (electronic)978-3-642-22048-7
DOIs
Publication statusPublished - 2013

    Research areas

  • Sustainability education - Consumer education, Culture of consumption, Education for sustainable consumption, School development, Settings

Recently viewed

Publications

  1. Der Zoo in einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  2. Special Issue: Proactive behaviour across group boundaries:
  3. The Politics of (Non)Knowledge in the (Un)Making of Migration
  4. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  5. Humankapital als Erfolgsfaktor für Unternehmensgründungen
  6. Wenn der Ritter gut mit dem Mägdlein schön im Grase tief...
  7. Dimensionierung des Sachtextverständnisses durch Aufgaben
  8. Perceived enactment of autonomy of nursing home residents
  9. Über den Gebrauch weißer Prinzipien in Kants Philosophie
  10. Deutungsmuster von MINT-Lehrpersonen zu Forschendem Lernen
  11. Urban areas and urban-rural contrasts under climate change
  12. Infelicitous communication or degrees of misunderstanding
  13. Lerntransfermessung im Rahmen betrieblicher Weiterbildung
  14. Videobasierte Fallarbeit in inklusionsbezogenen Seminaren
  15. COPAS: Current Objectives of Postgraduate American Studies
  16. Set-oriented numerical analysis of time-dependent transport
  17. Beteiligungs- und Beschwerdemanagement in der Inobhutnahme
  18. Kein Vertrauensschutz für Betreiber großer Biogasanlagen?
  19. Evaluation der Krafttrainingseffekte bei Rollstuhlathleten
  20. Effects of heavy resistance-training in wheelchair athletes
  21. Internet: Impact and Potential for Learning and Instruction
  22. Der Einfluss von Sponsoring auf den Erfolg von Luxusmarken
  23. Textüberarbeitungsprozesse durch Randkommentare initiieren
  24. L’avventura della percezione tra rappresentazione e affetto
  25. KESS 4 - Lehr- und Lernbedingungen in Hamburger Grundschulen.
  26. Europe’s Governance in Crises: Politicization and Adaptation
  27. Schrift und Schreiben in der gegenwärtigen Sprachreflexion
  28. Graphische Variation im Rahmen emotionaler Online-Praktiken
  29. Diagrammatische Visualisierung als ästhetische Information
  30. "Wir Ärzte strebten nach Ruhe und schlängelten uns so durch"
  31. Neuere Arbeiten zur deutschsprachigen Emigration nach 1933
  32. Governance arrangements in the Hamburg metropolitan region
  33. The acceptability of CO2 capture and storage (CCS) in Europe
  34. Ombuds- und Beschwerdestellen in der Kinder- und Jugendhilfe
  35. Rechtliche Aspekte der Präimplantationsdiagnostik in Europa
  36. Gemeinsame Perspektiven für eine nachhaltige Waldwirtschaft
  37. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj pro pedagogy v mateřských školách
  38. Freiwilliges Engagement im Kontext von Flucht und Migration