Making transdisciplinarity happen: Phase 0, or before the beginning

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Both within science and society, transdisciplinary approaches are increasingly employed to address today's sustainability challenges. Often transdisciplinary research processes are structured in three core phases: a) problem identification and formation of a common research object; b) co-production of solution-oriented and transferable knowledge; c) embedding co-produced knowledge through transdisciplinary reintegration. In all phases of this ideal-typical model, the involvement of non-academic actors is essential to meet the challenges of real-world problems, and of transformative research practices. Despite existing guidance for the core transdisciplinary process, its initiation often remains an uncharted area because of its strong context dependency. Based on a concrete transdisciplinary case study addressing sustainability transformation in Transylvania, we bring together our learned experience with initiating a transdisciplinary process using a research-driven approach. To this end, we introduce the notion of Phase 0, as an initiating phase prior to beginning an ideal-typical transdisciplinary process. Within Phase 0, we propose three empirically and literature informed sub-phases: Sub-Phase 0.1) selecting the case study; Sub-Phase 0.2) understanding the case study context from a transdisciplinary perspective; Sub-Phase 0.3) fostering premises for coming together. We outline the general rationale behind these sub-phases, and we illustrate how we carried out each sub-phase in practice. By deriving cross-cutting lessons from the three sub-phases, we enhance the practice of transdisciplinary sustainability research with the aim to leverage its transformative potential.

Original languageEnglish
JournalEnvironmental Science and Policy
Volume136
Pages (from-to)187-197
Number of pages11
ISSN1462-9011
DOIs
Publication statusPublished - 01.10.2022

Bibliographical note

Publisher Copyright: © 2022 The Authors

    Research areas

  • Co-creation, Co-design, Leverage points, Reflexivity, Sustainability initiatives, Sustainability transformation
  • Transdisciplinary studies

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Kommentierung der Art. 16: Ermöglichende Tätigkeiten
  2. Ökonomische Chancen durch nachhaltige Unternehmensführung
  3. Comparison of biomechanical and clinical assessment of postural stability in Parkinson`s disease
  4. Scholtz, Christopher P.: Alltag mit künstlichen Lebewesen, Göttingen 2008
  5. Ausgewählte Suchtpräventionsprojekte für Kinder und Jugendliche in Deutschland seit 1985
  6. Direktvertrieb von Fremdkapitaltiteln
  7. Private Equity und Venture Capital
  8. "Denken an den Übergängen"
  9. Quo vadis ErzieherInnenausbildung? Akademische Studiengänge in der Elementarpädagogik
  10. Rechnungslegung nach dem Bilanzrechtsmodernisierungsgesetz (BilMoG)
  11. Health literacy and mental health of school principals. Results from a German cross-sectional survey
  12. Interessenpolitisches Umweltmanagement
  13. Psychological distance and imitation
  14. In Krisen aus Krisen lernen
  15. Wiesing, Lambert: Das Mich der Wahrnehmung. Eine Autopsie, Suhrkamp Verlag 2009
  16. Mobilitätswende in Wuppertal
  17. Scenario-based scales measuring cultural orientations of business owners
  18. Tourismuspolitik
  19. Jane Addams und Mary Parker Follett
  20. Bauteile als Informationsträger verändern zukünftige Fabriken
  21. Entzogenheit in Gott. Beiträge zur Rede von der Verborgenheit der Trinität
  22. Nachhaltigkeit als Herausforderung
  23. Food Tourists' Travel Behavior and Well-Being Effects
  24. Budoucnost soutezniho prava ve svetle Smlouvy o ustave pro Evropu
  25. Entrepreneurship and Professional Service Firms
  26. „1940er-1950er. Grund und Körper“
  27. Are low-productive exporters marginal exporters? Evidence from Germany
  28. Wie können Lehrerinnen und Lehrer mit Aufmerksamkeitsstörung und Hyperaktivität umgehen?
  29. Eigenschaften von kaltumgeformten Bauteilen
  30. Welchen Beitrag leistet die peer group für die Lesemotivation von Schülerinnen und Schülern zu Beginn der Sekundarstufe?
  31. Weitere Vereinfachung des Abfallrechts
  32. PISA weitergedacht
  33. Trainingsbuch Mädchenfußball
  34. Können plakatbezogene Nudges zum Treppensteigen animieren?
  35. Die nachträgliche Entdeckung der Tiefenzeit während eines Bootsausflugs an der schottischen Ostküste
  36. § 112 VwGO (Besetzung des Gerichts)
  37. Lernfähigkeit und Geschlecht
  38. Ein Kreis mit fünf Sanktionen
  39. Integrative Bewertung der Auswirkungen touristischer Nutzungen auf die Bereitstellung der Ecosystem Services auf der Insel Sylt
  40. Waldartenliste der Farn- und Blütenpflanzen Deutschlands
  41. Gelebte Verantwortung in Unternehmen
  42. Phänomenologischer versus technologischer Ansatz für das Wissensmanagement in Unternehmen
  43. Divisionen des Individuums
  44. Die autoritäre Persönlichkeit
  45. "The people" and resistance against international business