Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Standard

Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung. / Bergmann, Matthias; Jahn, Thomas.
Wissenschaft unter Beobachtung: Effekte und Defekte von Evaluationen. ed. / Hildegard Matthies; Dagmar Simon. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2008. p. 222-247 (Leviathan; Vol. 24).

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Harvard

Bergmann, M & Jahn, T 2008, Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung. in H Matthies & D Simon (eds), Wissenschaft unter Beobachtung: Effekte und Defekte von Evaluationen. Leviathan, vol. 24, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, pp. 222-247. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90863-2_14

APA

Bergmann, M., & Jahn, T. (2008). Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung. In H. Matthies, & D. Simon (Eds.), Wissenschaft unter Beobachtung: Effekte und Defekte von Evaluationen (pp. 222-247). (Leviathan; Vol. 24). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90863-2_14

Vancouver

Bergmann M, Jahn T. Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung. In Matthies H, Simon D, editors, Wissenschaft unter Beobachtung: Effekte und Defekte von Evaluationen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 2008. p. 222-247. (Leviathan). doi: 10.1007/978-3-531-90863-2_14

Bibtex

@inbook{a806436f3d4d471aa30b499e77aa3ec5,
title = "Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplin{\"a}rer Forschung",
abstract = "Qualit{\"a}tsbeurteilungen in Wissenschaft und Forschung, etwa im Rahmen eines Peer Review, st{\"u}tzen sich in aller Regel auf Ma{\ss}st{\"a}be, die auf tradierten disziplin{\"a}r gepr{\"a}gten Kulturen, Regeln und Standards beruhen — bedienen sich also impliziter, meist qualitativer Ma{\ss}st{\"a}be. Zwar nimmt das Gewicht expliziter, rein quantitativer Messmethoden wie beispielsweise Zitationsindizes, sogenannter Impact Factors oder die H{\"o}he eingeworbener Drittmittel deutlich zu, diese lassen aber f{\"a}cher- und disziplinenspezifische Methoden und Inhalte oft so weit au{\ss}er Acht — verletzen also implizite Qualit{\"a}tsma{\ss}st{\"a}be so stark —, dass sie zu Recht kritisiert werden.",
keywords = "Transdisziplin{\"a}re Studien",
author = "Matthias Bergmann and Thomas Jahn",
year = "2008",
doi = "10.1007/978-3-531-90863-2_14",
language = "Deutsch",
isbn = "978-3-531-15457-2",
series = "Leviathan",
publisher = "VS Verlag f{\"u}r Sozialwissenschaften",
pages = "222--247",
editor = "Hildegard Matthies and Dagmar Simon",
booktitle = "Wissenschaft unter Beobachtung",
address = "Deutschland",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Intendierte Lerneffekte: Formative Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung

AU - Bergmann, Matthias

AU - Jahn, Thomas

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Qualitätsbeurteilungen in Wissenschaft und Forschung, etwa im Rahmen eines Peer Review, stützen sich in aller Regel auf Maßstäbe, die auf tradierten disziplinär geprägten Kulturen, Regeln und Standards beruhen — bedienen sich also impliziter, meist qualitativer Maßstäbe. Zwar nimmt das Gewicht expliziter, rein quantitativer Messmethoden wie beispielsweise Zitationsindizes, sogenannter Impact Factors oder die Höhe eingeworbener Drittmittel deutlich zu, diese lassen aber fächer- und disziplinenspezifische Methoden und Inhalte oft so weit außer Acht — verletzen also implizite Qualitätsmaßstäbe so stark —, dass sie zu Recht kritisiert werden.

AB - Qualitätsbeurteilungen in Wissenschaft und Forschung, etwa im Rahmen eines Peer Review, stützen sich in aller Regel auf Maßstäbe, die auf tradierten disziplinär geprägten Kulturen, Regeln und Standards beruhen — bedienen sich also impliziter, meist qualitativer Maßstäbe. Zwar nimmt das Gewicht expliziter, rein quantitativer Messmethoden wie beispielsweise Zitationsindizes, sogenannter Impact Factors oder die Höhe eingeworbener Drittmittel deutlich zu, diese lassen aber fächer- und disziplinenspezifische Methoden und Inhalte oft so weit außer Acht — verletzen also implizite Qualitätsmaßstäbe so stark —, dass sie zu Recht kritisiert werden.

KW - Transdisziplinäre Studien

U2 - 10.1007/978-3-531-90863-2_14

DO - 10.1007/978-3-531-90863-2_14

M3 - Aufsätze in Sammelwerken

SN - 978-3-531-15457-2

T3 - Leviathan

SP - 222

EP - 247

BT - Wissenschaft unter Beobachtung

A2 - Matthies, Hildegard

A2 - Simon, Dagmar

PB - VS Verlag für Sozialwissenschaften

CY - Wiesbaden

ER -

Recently viewed

Publications

  1. Does it pay to be active on many foreign markets? profitability in german multi-market exporters and importers from manufacturing industries
  2. Effect of overlapping audit and compensation committee memberships on the readability of management compensation reports in the German HDAX
  3. Foraging wireworms are attracted to root-produced volatile aldehydes
  4. Which attributes of audit committees are most beneficial for European companies?
  5. Vocational identity trajectories
  6. Make it your Break! Benefits of Person-Break Fit for Post-Break Affect
  7. Does money "buy" tolerance toward damage-causing wildlife?
  8. Affect and stock returns
  9. Deformation microstructures and textures of cast Mg-3Sn-2Ca alloy under uniaxial hot compression
  10. Stratification of stakeholders for participation in the governance of coastal social-ecological systems
  11. Exports and Productivity Growth
  12. Patient Positioning in Radiotherapy
  13. Do learner characteristics moderate the seductive-details-effect?
  14. On inhomogeneous Bernoulli convolutions and random power series
  15. Accelerated increase in plant species richness on mountain summits is linked to warming
  16. Reduced nitrate leaching from an Irish cropland soil under non-inversion tillage with cover cropping greatly outweighs increased dissolved organic nitrogen leaching
  17. How does the context and design of participatory decision making processes affect their outcomes? Evidence from sustainable land management in global drylands
  18. Towards a green and sustainable fruit waste valorisation model in Brazil
  19. “Sposi, Amici, al ballo, al gioco!”
  20. Was erklärt hohe Arbeitseinkommen der Selbstständigen?
  21. UK Unionism and Innovative Activity: Some Cautionary Remarks on the Basis of a Simple Cross-Country Test
  22. Antidepressants
  23. Sustainable management of marine fish stocks by means of sliding mode control
  24. The difficulty to behave as a (regulated) natural monopolist
  25. Factorial Validity of the Anxiety Questionnaire for Students (AFS)
  26. Die Bewertung des Informationssystems einer Unternehmung
  27. Multidimensional Time and Income Poverty
  28. Plant species diversity and endemism on islands and archipelagos, with special reference to the Macaronesian Islands
  29. GETT-QA
  30. Working time preferences and early and late retirement intentions
  31. Anspannung
  32. Simultantestprozedur für globale Nullhypothesen bei beliebiger Abhängigkeitsstruktur der Einzeltests
  33. Assessing Printability Maps in Additive Manufacturing of Metal Alloys
  34. Updating inflation expectations
  35. Climate Policy Cooperation Games between Developed and Developing Nations
  36. Pollination of apple variaties across Europe: Dependecy on cross pollination and visitor communities
  37. Sliding Mode Control and Observer-Based Disturbance Compensation for a Permanent Magnet Linear Motor